RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

وقتی طلای سیاه بلای جان می شود

وابستگی به نفت واقعا کاهش می‌یابد؟

۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۴/۴کد خبر: 279688
ایستانیوز:اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بر کاهش اتکاء بودجه به نفت تأکید کرده و آن را از اولویت‌های اساسی کشور خوانده است. البته که هم‌زمان، رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از سه‌ راه‌حل تأمین کسری بودجه را تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت عنوان کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حالا که مدام امریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کند، دولت هم به فکر کاهش وابستگی به نفت افتاده است. البته کاهش وابستگی به نفت همیشه رویای همه دولت‌ها بوده است، اما هیچ‌کدام تا به امروز موفق نبوده‌اند. حالا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بر کاهش اتکاء بودجه به نفت تأکید کرده و آن را از اولویت‌های اساسی کشور خوانده است. البته که هم‌زمان، رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از سه‌ راه‌حل تأمین کسری بودجه را تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت عنوان کرده است.
 
جهانگیری در شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از رسالت مهم سازمان برنامه‌وبودجه در بودجه‌نویسی و برنامه‌نویسی گفت و با تأکید بر اینکه کاهش هزینه‌ها در شرایط فعلی که با تحریم و محدودیت منابع در بودجه روبرو هستیم، اقدامی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: برای اینکه بتوانیم باوجود همه محدودیت‌ها، کشور را به نحو مطلوب اداره کنیم، نیازمند جراحی اقتصادی، اصلاح ساختاری در اقتصاد و حذف هزینه‌های غیرضروری هستیم.
 
به گفته جهانگیری، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور، بهترین فرصت در اختیار سازمان برنامه‌وبودجه برای کاهش اتکا بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت فراهم آمده که از ضروریات و اولویت‌های اساسی کشور است و باید از این فرصت برای پالایش و اصلاح ساختار بودجه استفاده کرد. او حتی از سازمان برنامه‌وبودجه خواست با جدیت برای مهیاکردن شرایط اجرای راهکارهای ارائه‌شده برای اصلاحات ساختاری در بودجه کشور به‌ویژه در حوزه درآمدها و هزینه‌های کشور تلاش کند.
 
او همچنین قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، حذف کسری بودجه ساختاری و ثبات اقتصاد کلان در قالب کنترل تورم، حفظ تولید و معیشت مردم را ازجمله اهداف اصلاح ساختاری بودجه برشمرد و گفت: این اهداف با چند استراتژی کلی نظیر ایجاد درآمدهای پایدار، مدیریت هزینه‌ها، ثبات سازی اقتصاد و اصلاح ساختارها و نهادها دنبال می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت با تقسیم‌کار دقیق و منسجم تدوین‌شده که باید در دستور کار اجرایی قرار گیرد.
 
در کنار جهانگیری، چند روز پیش هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هم بر کاهش وابستگی به نفت تأکید کرده بود. براساس صحبت‌های نوبخت، سازمان برنامه‌وبودجه کشور ۸ برنامه جامع برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها طراحی کرده است که اجرای آن‌ها می‌تواند گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد. نوبخت گفت: تا زمانی که درآمدهای کشور وابسته به اقتصاد نفت باشد باید شاهد یاوه‌گویی‌ها و تهدیدهای دشمنان باشیم، البته آمریکا در همین قضیه اخیر دید که ایران در مقابل زورگو کوتاه نمی‌آید.
 
درحالی‌که جهانگیری و نوبخت صحبت از کاهش وابستگی به نفت می‌کنند، چند روز گذشته، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده زیر است: 1- تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت/ 2- انتشار اوراق دولتی / 3- برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است.» به این ترتیب به نظر می‌رسد مسئولان هنوز هم برای حل مشکلات نیم‌نگاهی به نفت دارند.
برچسب‌ها:وابستگی به نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *