RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

ارز رسمی، سم مهلک اقتصاد

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو
۱۱:۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۴کد خبر: 270332
ایستانیوز:وجود نرخ رسمی برای ارز در اقتصاد مثل یک سم عمل می کند و برای واردکننده دارو هم مشکل زاست. یک ماه است که تخصیص ارز دولتی به واردات دارو با مشکل رو به رو شده است.
 وجود نرخ رسمی برای ارز در اقتصاد مثل یک سم عمل می کند و برای واردکننده دارو هم مشکل زاست. یک ماه است که تخصیص ارز دولتی به واردات دارو با مشکل رو به رو شده است. از سوی دیگر واردکنندگان داروی سه ماه آینده را ذخیره کرده اند اما دولت اجازه تحویل آن به پخش ها را به دلیل نگرانی از قاچاق نمی دهد. این مسئله علاوه بر خواب سرمایه برای واردکنندگان هزینه بر است. این درحالی است که دولت اگر نگران دارویی است که با ارز دولتی خریداری شده باید آن را از واردکنندگان بخرد و ذخیره کند و دیرتر به فروش برساند. در شرایط کنونی حاشیه سود شرکت های واردکننده دارو به کمترین میزان ممکن رسیده است. درواقع بدون سود کار می کنیم. دفاتر همه شرکت ها مشخص و روشن است. دولت پول واردکننده را با تاخیر می دهد و این هزینه ها در نهایت شرکت ها را به زیان دهی می رساند. متاسفانه ما در بخش خصوصی مثل دولت نمی توانیم دست در صندوقی ببریم و به راحتی زیان را جبران کنیم. بارها از دولت خواسته ایم تا تخصیص ارز رسمی به دارو را لغو کند و این یارانه را به تقویت بیمه ها اختصاص دهد تا با اصلاح قیمت ها هزینه بیماران تغییر نکند. تخصیص ارز رسمی به واردات دارو علاوه بر تمام هزینه هایی که به آن اشاره شد، نوعی محدودیت برای واردکنندگان هم به شمار می آید. ارزی که دولت به واردات دارو تخصیص می دهد یا در هالک بانک ترکیه یا در یوکو بانک هند است. گاهی به سختی می توان ارز را از این بانک ها حواله کرد و آزادی عملی که کار با ارز نیما و آزاد برای واردکننده فراهم می کند، در مورد ارز دولتی وجود ندارد.  
پیشتر هیئت امنای ارزی در سازمان غذا و دارو  با استفاده از امتیازاتی مثل معافیت گمرکی برای اقلامی که همکاران ما در بخش تجهیزات پزشکی با ارز نیمایی وارد می کردند، دارو وارد می کرد. آخرین تغییرات مدیریتی در سازمان غذا و دارو اما این روند را متوقف کرد و در حکمی که داده شده، نوشته شده که نباید با بخش خصوصی تقابل کرد. از این منظر می توان تغییرات اخیر در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را مثبت ارزیابی کرد. دکتر نمکی مهدی پیرصالحی را به عنوان رییس سازمان غذا و دارو انتخاب کرد یعنی فردی که از پایین ترین سطوح تولید آمده و دوره ای در سازمان مدیر کل بوده و به صنعت بازگشته بود. به نظر من چنین فردی مشکلات صنعت داروسازی و واردات را به خوبی درک می کند به همین دلیل به نظر می رسد دکتر نمکی هوشمندانه برای سرعت و تحرک بیشتر در کار از وجود چنین افرادی در سازمان های متبوع وزارت بهداشت استفاده می کند.
 



برچسب‌ها:نرخ رسمی ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *