RSS
امروز جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در استان سمنان با حمایت بانک سپه

راهبرد بیمه البرز در سال جاری مشارکت دادن مردم در طرح های بیمه ای تولید محور است

حضور بیمه پارسیان در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

موج شدید گرانی مسکن در راه است؟

جهان بدهکارتر شد

تابلوی”از دادن رانت معذوریم”در بانک مرکزی!

نات‌ کوین به صرافی‌ها می‌آید!

شنبه به‌ عنوان روز تعطیل تعیین شد

چک صیادی را آنلاین نقد کنید

اعلام برنامه های مهم بانک مرکزی

قیمت طلا امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند + جدول و جزییات

جوابیه بانک مرکزی به سخنان عبدالناصر همتی درباره سیاست‌های پولی

نقش مهم بانک مرکزی در ثبات اقتصادی

افزایش ۶۱ درصدی خسارت پرداختی بازار بیمه در سال ۱۴۰۲

گامی مهم جهت تسریع در فرآیند تأمین مالی ناشران

جزئیات فعالیت ۶ شرکت پالایشی پذیرفته‌شده در بازار سهام

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

طرح تخصیص عادلانه یارانه سوخت به هر ایرانی در مجلس کلید خورده است

سهمیه بنزین از خودرو به فرد می‌رسد

۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳کد خبر: 270287
ایستانیوز:رئیس اتاق تهران برای اولین بار پیشنهاد تخصیص یارانه بنزین به افراد به‌جای خودروها را در مهرماه مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چند روزی است که طرحی با موضوع اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی در مجلس مطرح‌شده است و به گفته احمد امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق این کمیسیون به دنبال جای دادن آن در لایحه بودجه سال 1398 است تا از سال آینده اجرایی شود. در این طرح که بعد از بررسی در کمیسیون باید به همراه بودجه به صحن مجلس برود و مصوبه نهایی برای اجرایی شدن بگیرد، به هر ایرانی ( به‌جز افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند) ماهانه 24 لیتر بنزین اختصاص پیدا می‌کند و افراد در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت می‌توانند اعتبار خود را به دیگران واگذار کنند. علاوه بر این با اجرایی شدن این طرح قیمت بنزین خارج از سهمیه در کشور افزایش پیداکرده و برمبنای 90 درصد قیمت فوت خلیج‌فارس ( با نرخ سامانه نیما) محاسبه خواهد شد. همچنین در این طرح افرادی که بنزین مصرف نمی‌کنند و خودرویی ندارند می‌توانند از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM بنزین خود را به دیگران منتقل کنند؛ البته اگر این اتفاق رخ ندهد در انتهای هرماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت  ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسطه ماهانه بنزین آزاد - قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل‌برداشت خواهد بود. درواقع در طرح مجلس موضوع تخصیص یارانه سوخت (بنزین ) ازاین‌پس به‌جای اینکه به خودروها اختصاص پیدا کند به افراد جامعه پرداخت می‌شود؛ موضوعی که برای اولین بار اتاق تهران با بررسی‌هایی که انجام داده است پیشنهاد آن را مطرح و رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری آن را ارائه داد. رئیس اتاق تهران اواخر مهرماه برای اولین بار این موضوع را مطرح کرد و در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:« در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر سوخت بنزین هزارتومانی در کشور مصرف می‌کنیم که اگر قیمت آن را با دلار 12 هزارتومانی در نظر بگیریم می‌شود 7 سنت در صورت که در نزدیک‌ترین کشورهای اطراف ما یعنی عراق و افغانستان به ترتیب بنزین با 63 سنت و 73 سنت عرضه می‌شود و تنها کشوری که باقیمت پایین‌تر از ما در جهان بنزین عرضه می‌کند؛ ونزوئلا هست که قیمت بنزین در آن حدود 2 سنت است.»
 
او در ادامه گفت:« ما باید تصمیم‌گیری درباره بنزین را هر چه زودتر انجام دهیم و به نتیجه‌های بسیار خوبی خواهیم رسید. قبلاً سهمیه بنزین را بر اساس ماشین می‌دادیم ولی پیشنهاد ما این است که بنزین را حتماً به فرد بدهیم؛ آمارهایی که ما استخراج کرده‌ایم نشان می‌دهد  بین دهک‌های یک تا 10، دهک اولی بیش از 25 برابر دهک آخری از یارانه بنزین استفاده می‌کند، دهک اول 1.1 استفاده می‌کند از یارانه بنزین و دهک 10، 25.6؛ که این اصلاً عادلانه نیست و با توجه به همین بهتر است به‌جای اینکه بنزین را به وسایل نقلیه بدهیم به سرانه مردم بدهیم. باید بنزین را آزاد کنیم و از این راه می‌توانیم 4 میلیارد دلار یعنی حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین به کشورهای همسایه باقیمت 50 سنت در روز داشته باشیم. این طرح می‌تواند درآمد ریالی به همراه داشته باشد و خیلی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و... پرداخت شود. نکته مهم این است که هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، قطعاً به نفع اقتصاد خواهد بود و جلوی قاچاق گرفته می‌شود.»
 
بر اساس تحقیقی که اتاق بازرگانی تهران تهیه‌کرده است: برای تأمین یارانه بنزین به صادرات روزانه 45 هزار بشکه نفت و برای تأمین یارانه کالاهای اساسی نیز به صادرات روزانه 475 هزار بشکه نفت نیاز داریم به‌عبارت‌دیگر برای تأمین یارانه ارزی بنزین و کالاهای اساسی درمجموع به صادرات روزانه 900 هزار بشکه نفت باقیمت 75 دلار بر بشکه نیاز خواهیم داشت.»
 
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در سال‌های گذشته پرداخت یارانه بسیار سنگین دولت به سوخت و افرادی که خودرو دارند علاوه بر اینکه به افزایش مصرف در کشور دامن زده است فضای بسیار مناسبی هم برای قاچاق گسترده بنزین که گفته می‌شود روزانه حدود 40 میلیون لیتر است، فراهم کرده. دراین‌بین کارشناسان معتقدند با آزادسازی قیمت بنزین و پرداخت و تقسیم یارانه دولتی سوخت به‌صورت عادلانه به همه ایرانیان، جلوی قاچاق سوخت گرفته می‌شود و شاید افزایش قیمت به کاهش بی‌رویه مصرف هم منجر شود. اما در مقابل این نظرات برخی از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی نگران تأثیرات احتمالی منفی افزایش قیمت بنزین و جهش بالای تورم و شکل‌گیری اعتراضات مردمی به این موضوع هستند. این کارشناسان که حمایت‌های دولت را هم دارند معتقدند افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه به افراد ممکن است به جیب آن‌ها در لحظه عددی را اضافه کند ولی در مقابل باعث گرانی بسیاری از کالاها، هزینه حمل‌ونقل عمومی و... می‌شود. البته در پاسخ به این انتقادها کارشناسان اقتصادی که حامی آزادسازی قیمت بنزین هستند می‌گویند دولت باید با مدیریت صحیح جلوی تأثیرات تورمی بنزین را در کشور بگیرد و توجه داشته باشد که با مدیریت درست می‌تواند مانند اکثر کشورها جلوی اثرات تورمی قیمت بنزین را بگیرد و گره کوری که هم‌اکنون در خصوص آزادسازی قیمت بنزین و تأثیرات آن بر تورم در کشور وجود دارد را برای یک‌بار باز کند.  



برچسب‌ها:سهمیه بنزین
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *