RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

اقتصاد در بهار ۹۷، ۱.۸ درصد رشد کرد

رشد ملایم

۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۶/۲۶کد خبر: 257193
ایستانیوز:در سه ماهه اول امسال تولید ناخالص داخلی رشد از ۱۴۶۷.۷ میلیارد تومان در سه ماهه اول سال ۹۶ به ۱۶۷۶.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که گویای رشد ۱.۸ درصدی است. بانک مرکزی می گوید این افزایش نرخ رشد اقتصادی ملایم است. در فصل اول سال جاری هم چنین هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار ۲.۵ درصدی محاسبه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، برآورد ارزش افزوده فعالیت های مختلف اقتصادی در سه ماهه اول سال 97 نشان می دهد ک علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در افزایش ارزش افزوده فعالیت های نفت، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، برق، گاز و آب، و خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای و تخصصی است. سهم ارزش افزوده هر یک از این فعالیت ها در نرخ رشد 1.8 درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال 97، به ترتیب 1.2، 0.5، 0.1 و 0.1 واحد درصد است.

 

در سه ماهه اول سال 97 ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت های ثابت سال 90، 103.1 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 0.3 درصد بیشتر است. برآوردها نشان می دهد که تولید محصولات زراعی و باغی در سال 97، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب 2.1 و 3.6 درصد و تولید محصولات دامی 5 درصد رشد یافته است.

ارزش افزوده گروه نفت به قیمت ثابت سال های 90 در سه ماهه اول سال 97 به 401.1 هزار میلیارد ریال رسیده که 5.2 درصد رشد را نسبت به بهار 96 نشان می دهد. نتایج حاصل از محاسبات اولیه در این زمینه نشان دهنده آن است که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این گروه به طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت خام، تولید میعانات گازی و افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

در بخش صنعت شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی که 70 درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش میدهد، در بهار 97 نسبت به بهار 96، 0.5 درصد کاهش یافته است. البته بانک مرکزی اعلام کرده که از  24 رشته فعالیت عمده صنعتی در سه ماهه اول سال 97، یازده رشته با ضریب اهمیت 49 درصد به رشد مثبت رسیده است.

در بخش ساختمان، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق شهری به قیمت هیا جاری در بهار 97 نسبت به دوره مشابه 18.9 درصد رشد یافته است. نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان براساس قیمت های ثابت سال 90، 0.1 درصد برآورد شده است.

برآوردهای مقدماتی بانک مرکزی نشان می دهد که صادارت کالا و خدمات به قیمت جاری طی سه ماهه اول سال 97، 81.3 درصد افزایش یافته است. رشد صادرات کالاها و خدمات به قیمت های ثابت سال 90 اما معادل 10 درصد بوده است. در سه ماهه اول سال 97، ارزش دلاری واردات کالا و خدمات به ترتیب 0.4 و 8.4 درصد رشد یافته است و با توجه به تغییرات نرخ ارز و سطح عمومی قیمت کالاهای وارداتی، واردات کالا و خدمات به قیمت جاری در سال 97، 45.4 درصد و به قیمت های ثابت سال 90، 3.2 درصد بیشتر شده است.

 

در فصل اول سال 97، هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی 0.3- درصد محاسبه شده است. هزینه های نهایی بخش دولتی 3.9 درصد بوده و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 0.8- درصد محاسبه شده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص متشکل از دو بخش ساختمان و ماشین آلات است. نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو بخش یاد شده در سه ماهه ال سال97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.9 و 5.2- درصد بوده است. نرخ رشد 1.9 درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به دلیل افزایش تشکیل سرمایه ساختمانم بخش دولتی، علی رغم کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی حاصل شده است. علت کاهش تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات هم کاهش واردات کالاهای سرمایه ای و کاهش تشکیل سرمایه ماشین آلات تولید شده داخلی در سه ماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

 بانک مرکزی اعلام کرده که محاسباتی که نتیجه اش رشد 1.8 درصدی اقتصاد در بهار سال جاری است، در معرض تجدید نظر قرار دارد و براساس برآوردهای اولیه تهیه شده است.

 

برچسب‌ها:رشد ملایم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *