RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

شاخص کل بورس از ۱۴۰ هزار واحد گذشت

دلایل اصلی رشد شاخص بورس در کشور چیست؟

۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۶/۶کد خبر: 256136
ایستانیوز:در ماه‌های اخیر افزایش شاخص بورس تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بوده چرا که قیمت کالاها با نرخ‌های قبلی در بازار سرمایه تعیین شده بود و بعد از تغییرات نرخ ارز، قیمت ها نیز اصطلاحاً به روز شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،همزمان با افزایش قیمت سکه، طلا، ارز، مسکن، خودرو و حتی کالاهای مصرفی و خوراکی در کشور در ماه های گذشته بورس اوراق بهادر هم روندی رو به رشد را در پیش گرفته است و دائم شاهد رکورد شکنی های تاریخی در تالار شیشه ای اقتصاد هستیم به طوری که روز گذشته شاخص کل بورس از 140 هزار واحد گذشت و وارد کانالی جدیدی شد.
 
اما این روند صعودی شاخص از کی شروع شده است؟ و از چه زمانی شدت گرفته است؟ برای پاسخ گویی به این دو سوال باید نگاهی به روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از یک سال پیش و حتی کمی قبل تر داشته باشیم. بورس تهران کار خود را از ابتدای سال کاری 96 با شاخص کل 77 هزار و 616 شروع کرد و پس از آن با روندی صعودی رو به رو بود ولی این روند ابتدا چندان تند و هیجانی نبود به صورتی که شاخص کل در پایان نیمه اول سال 96 به 85 هزار و 700 رسید اما نکته مهم این است که این روند در نیمه دوم سال کمی شدت گرفت تا جایی که در پایان سال 96 شاخص کل روی عدد 97 هزار و 500 ایستاد و در آستانه عدد تاریخی 100 هزار واحد قرار گرفت. اما با شروع سال جدید (97) و همزمان با افزایش نگرانی ها از خروج آمریکا از برجام؛ موج جدیدی از صعود با سرعت بالا در بورس اوراق بهادار تهران شروع شد به شکلی که از ابتدای امسال ما دائم شاهد شکسته شدن رکوردهای تاریخی هستیم؛ رکورد 100 هزار واحد، 110 هزار واحد، 120 هزار واحد، 130 هزار واحد و در نهایت روز گذشته شاخص کل به 140 هزار واحد رسید؛ عددی که نشان می دهد ما نسبت به ابتدای سال 96 تفریبا با دو برابر شدن شاخص کل بورس و نسبت به ابتدای امسال با بیش از 40 هزار واحد رشد رو به رو شده ایم.
 
اما سوال مهم دیگری نیز وجود دارد و آن دلیل اصلی رشد شاخص های بازار بورس با وجود کاهش شدید قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی است؟ براساس نظر کارشناسان در ماه های گذشته بخشی از نقدینگی 1530 هزار میلیارد تومان به سمت بازار بورس رفته است و این یکی از دلایل اصلی رشد بازار بورس بوده است. همچنین بخشی از رشد شاخص بازار به افزایش تورم در اقتصاد کشور باز می گردد چرا که پس از هر موج تورمی، اثر افزایش قیمت ها با تاخیر به بازار سهام نیز می رسد که در حال حاضر شاهد این اثرات هستیم. علاوه براین ها کاهش قیمت سهام شرکت ها در ماه های گذشته و رسیدن به قیمت سهام شرکت ها به سطح جذاب، به عنوان یکی دیگر از دلایل اقبال نقدینگی به بازار سرمایه بوده است.
 
همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره دلایل رشد شاخص بورس گفته است:« در ماه‌های اخیر افزایش شاخص بورس تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بوده چرا که قیمت کالاها با نرخ‌های قبلی در بازار سرمایه تعیین شده بود و بعد از تغییرات نرخ ارز، قیمت ها نیز اصطلاحاً به روز شده است. رشد نرخ ارز در ماه های اخیر باعث شده ارزش شرکت ها از لحاظ تجهیزات و سایر دارایی ها افزایش یابد که این موضوع در قیمت سهام شرکت های بورسی مشهود است.» او گفته است:« قیمت سهام برخی از شرکت ها به صورت آنی از تغییرات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد که در اثر افزایش مداوم نرخ ارز در ماه های اخیر قیمت سهام برخی از شرکت ها تحت تاثیر قرار گرفت و به رشد شاخص کمک کرده است.»



برچسب‌ها:رشد شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *