RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

بحران ارزی ترکیه، شرکای تجاری آسیایی را دچار مشکل می کند؟

شوک اقتصادی به بازارهای نوظهور می رسد

۱۳:۸ - ۱۳۹۷/۵/۲۷کد خبر: 254622
ایستانیوز:بحران اقتصادی ترکیه، باعث چالش در تجارت دوجانبه با این کشور می شود. به عنوان مثال به دلیل کاهش شدید ارزش لیر ترکیه، هزینه کالاهای وارداتی به این کشور به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کاهش شدید ارزش لیر ترکیه باعث نگرانی سرمایه گذاران شده است. آنها به دقت در حال تماشای ارتباط این اقتصاد متلاشی شده با آسیا و اقیانوسیه هستند. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، در میان 20 کشور برتری که ترکیه از آنها واردات انجام می دهد، 6 کشور در آسیا قرار دارند. همچنین کره جنوبی، هند، ژاپن، مالزی و ویتنام هم از جمله صادرکننده های مهم به ترکیه هستند.
 
به گفته اقتصاددانان، بحران اقتصادی ترکیه، باعث چالش در تجارت دوجانبه با این کشور می شود. به عنوان مثال به دلیل کاهش شدید ارزش لیر ترکیه، هزینه کالاهای وارداتی به این کشور به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
 
همچنین کاهش شدید لیر احتمالا به سفارشات ترکیه برای تولیدات مالزی در سال جاری و سال 2019 ضربه خواهد زد. از ابتدای سال جاری، لیر بیش از 40 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. این ماجرا باعث ترس در بازارهای نوظهور شده است، به خصوص اگر مقامات ترکیه راهی برای حل این بحران پیدا نکنند. اگر ترکیه نتواند خروج سرمایه را کنترل کند، منجر به کاهش تجارت با کشورهای آسیا و اقیانوسیه خواهد شد. این امر می تواند باعث ترس سرمایه گذاران و خروج قابل توجه آنها از بازارهای نوظهور شود.
 
*آسیب پذیرها کدامند؟
 
هند یکی از بازارهای نوظهور است که در معرض خطر شوک های جهانی قرار می گیرد. روپیه هند می تواند تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار می گیرد، همین اتفاق می تواند برای اندونزی هم رخ دهد.
 
اما ماجرای اندونزی کمی با هند متفاوت است. مهمترین بخش آسیب زننده به اندونزی مربوط به خروج پول های داغ و موسسات مالی است. چرا که مالکیت خارجی سهم بالایی در سهام و بازارهای اوراق قرضه محلی دارد. خارجی ها 61 درصد از کل بدهی این دولت را در اختیار دارند.
 
البته در جنوب آسیا، چندین کشور دیگر هم با مشکل بدهی خارجی مواجه هستند، از جمله سریلانکا و پاکستان. اما در انتهای دیگر طیف، اقتصادهایی مانند کره جنوبی، تایوان و تایلند به دلیل پایه های محکم اقتصادی و ذخایر قابل توجه ارز خارجی نسبتا انعطاف پذیرتر هستند.
 
به این ترتیب اخبار بد برای همه کشورها یکسان نیست. به طور کلی کشورهای آسیایی باید بتوانند نوسانات خارجی را کنترل کنند، چرا که اقتصاد داخلی آنها در مقایسه با 5 سال گذشته بهتر شده است.
 
به گفته تحلیلگران بازار، این به این معنی است که سرمایه گذاران خارجی می توانند در نیمه دوم سال آینده فرصت هایی در بازارهای نوظهور آسیا داشته باشند. چرا که به هرحال بازارهای نوظهور عموما بدهی های کمتری دارند و کمتر در معرض قرار گرفتن نوسانات دلار قرار می گیرند.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *