RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

آمارها از افت ۲۶ درصدی بارندگی نسبت به سال قبل خبر می­‌دهند

تنش آبی برای ۳۴ میلیون ایرانی

۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۴/۱۸کد خبر: 250428
ایستانیوز:۳۳۴ شهر در کشور با ۳۴ میلیون نفر جمعیت با مشکل آب مواجه هستند و این در حالی است که میانگین بارندگی در سال جاری ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ذخایر موجود در مخازن سدهای کشور نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کمتر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی در سال آبی جاری (از اول مهرماه 96 تا 16 تیرماه) بالغ‌بر ۱۶۶.۷ میلی‌متر بوده است که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۶.۴ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه 49 سال اخیر ۳۰.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
از سوی دیگر آمارهای مربوط به وضعیت ذخایر آب سدهای کشور نیز حاکی از این است که در شرایط فعلی، مخازن 72 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارد و درمجموع نیز ذخیره آب سدهای کشور نسبت به سال قبل وضعیت مساعدی ندارد.
 

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو،  در سال آبی جاری، میزان ورودی آب به سدهای کشور 23میلیارد و 680 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ‌بر 34 درصد افت کرده است.

همچنین میزان خروجی آب از مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری 21میلیارد و 120میلیون مترمکعب برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود 29 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این میان درصد پربودن مخازن سدهای کشور 52درصد اعلام شده که حدود 10 درصد کمتر از سال قبل است و عمدتاً ناشی از افت محسوس بارندگی بوده است.

در این وضعیت وزیر نیرو ا با تأکید بر اینکه در پی جبران کم‌آبی هستیم افزود: امسال به‌طور متوسط دچار ۲۶ درصد کم‌بارشی بودیم و در استان‌هایی مانند سیستان بلوچستان و خوزستان، فارس و کرمان تا حدود ۸۰ درصد کم‌بارشی را تجربه کرده‌ایم.

رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک سیما، در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: سدهای کشور نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد با کاهش آب مواجه‌اند، آن بخشی از کشور که به آب‌های سطحی متکی است با مشکل آبی بیشتری مواجه است اما دولت برای مدیریت این موضوع با اولویت تأمین آب شرب،‌ جدیت خوبی نشان داده است. از تعداد حدود یک هزار و ۱۵۷ شهر کشور، ۳۳۴ شهر با مشکل کم‌آبی مواجه است و جمعیت این شهرها بالغ‌بر ۳۴ میلیون نفر است.

وی ادامه داد:‌ طرح‌های اضطراری را برای کمک به این شهرها آماده کرده‌ایم. دولت برای تأمین مالی این طرح‌های اضطراری حدود یک هزار و بیست میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است و ما شروع به اجرای طرح‌ها کرده‌ایم.

وزیر نیرو گفت: برای رفع کردن مشکل کم‌آبی کشور به دنبال شیرین کردن و انتقال آب دریا به داخل کشور هم هستیم و باروری ابرها و بازیابی پساب‌های کشور را نیز پیگیری می‌کنیم؛ زیرا همه اینها از مقولات تأمین آب کشور است اما اینها باعث نمی‌شود که به دنبال رفع بدمصرفی نباشیم.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار ایران سهم آب و برق و فاضلاب در سبد هزینه خانوار فقط از سهم دخانیات، کمی بیشتر بود و از بقیه اقلام، کمتر بود. باید تعرفه آب را نه با هدف درآمدزایی بلکه با هدف اصلاح مصرف مشترکان پُرمصرف، اصلاح کنیم.

وی گفت: بحث مدیریت مصرف برق را از ۱۹ خرداد امسال از سازمان‌های دولتی آغاز کردیم و دولت هم اقداماتی را برای کنترل و کاهش مصرف آب و برق آغاز کرد. با تغییر ساعات کار توانستیم به‌طور متوسط ۲ هزار مگاوات در اوج بار، مصرف برق را کاهش دهیم.

اردکانیان افزود: در تهران، ۲۵۰ گروه آغاز به کار کردند و می‌توانند پس از پایان ساعت کاری ادارات، دستگاه‌های سرمایشی را قطع کنند. اگر این صرفه‌جویی را نداشتیم برای تأمین این ۲ هزار مگاوات باید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کردیم تا نیروگاه بسازیم.

وی افزود: از ۵۵ هزار مگاوات اوج بار، ۲۱ هزار مگاوات به دستگاه‌های سرمایشی مربوط است. اردکانیان با اشاره به اینکه به نظر متخصصان، دمای آسایش بدن ۲۳ تا ۲۵ درجه است، گفت: با افزایش دمای کولرگازی از ۱۸ به ۲۵ درجه، ۴ هزار مگاوات صرفه‌جویی می‌شود.

اردکانیان در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر ساعات کاری ادارات در مرداد تمدید می‌شود؟ گفت: دولت به استانداران اختیار داده که در هماهنگی با شرکت‌های توزیعی برق با توجه به وضع دما تصمیم بگیرند. وی افزود: استاندار تهران فعلاً این تغییر ساعت را به مدت ۲ هفته تعیین کرد.

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تنش آبی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *