RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش طلافروشان به مالیات برعایدی سرمایه

خریدهایی که از بی ارزش شدن پول می کاهد

خبر مهم برای طلافروشان

منتظر صلح دلار کاغذی و دیجیتال باشید

چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تقویت بورس، زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

آیا اتریش می تواند ناجی حفظ برجام شود؟

روابط اقتصادی ایران با قلب سیاسی اروپا

۱۲:۷ - ۱۳۹۷/۴/۱۳کد خبر: 249115
ایستانیوز:پس از توافق هسته ‌ای، هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، نخستین مقام عالی ‌رتبه یک کشور عضو اتحادیه اروپایی بود که با یک هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با پایان سفر رسمی یک روزه رئیس جمهور به سوئیس حسن روحانی شب گذشته وارد اتریش شد تا در قلب سیاسی اروپا وین، جایی که بسیاری از سازمان ها و نهادها بین المللی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن قرار دارد با مقامات این کشور مذاکرات فشرده ای را درباره توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و حفظ برجام داشته باشد. وین شهری است که با مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گره خورده است و بسیاری از جلسات و نشست های توافق هسته ای ایران و 1+5 در این کشور رقم خورده است و حالا شاید بهترین نقطه جهان برای مذاکرات حفظ آن هم بدون آمریکا باشد.
 
در کنار بار سیاسی سفر حسن روحانی به کشور اتریش و شهر وین؛ توسعه اقتصادی و گسترش روابط تجاری ایران و اتریش هم در این سفر که رئیس جمهور را یک هیات بلند پایه اقتصادی ( بیش از 100 نفر از فعالان اقتصادی ایران با همراهی اتاق ایران و حضور رئیس اتاق ایران) همراهی می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اتریش کشوری است که بعد از برجام برای حضور در ایران و بهره بردن از میوه اقتصادی برجام تلاش بسیاری کرد و شرکت های و بانک های این کشور برای سرمایه گذاری و همکاری مشترک با شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کردند.
 
پس از توافق هسته ‌ای، هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، نخستین مقام عالی ‌رتبه یک کشور عضو اتحادیه اروپایی بود که با یک هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر کرد. همچنین اولین قرارداد تامین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو روز پنجشنبه 30 شهریور ماه سال 1396در شهر لینز اتریش بین 'اوبربانک' اتریش با 14 بانک ایرانی به امضا رسید که از محل آن امکان تامین مالی پروژه های زیربنایی و تولیدی در ایران فراهم شد. این اولین قرارداد تامین مالی بانک های ایرانی با بانک های اروپایی پس از برجام بود. در مقابل این فعالیت های اتریش ایران نیز در طول دو سال گذشته هیات های تجاری و اقتصادی متعددی را به این کشور اعزام کرده است که از آن جمله می توان به هیات اقتصادی اتاق تهران به سرپرستی مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و هیات اقتصادی تعدادی از روسای اتاق های بازرگانی کشور اشاره کرد. اما حاصل این سفرها و اعزام هیات ها و مذاکرات اقتصادی دو جانبه در طول دو سال گذشته توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش بوده است تا جایی که شاهد رشد 26 درصدی روابط تجاری دو کشور بوده ایم. مجموع مبادلات تجاری دو کشور ایران و اتریش در سال 1396 بالغ بر 378 میلیون و 346 هزار یورو بوده است که در مقایسه با سال 1395 حدود 26 درصد رشد داشته است. نکته حائز اهمیت رشد 664 درصدی صادرات ایران به این کشور در دوران پسابرجام است. همچنین حجم صادرات ایران به اتریش در سال 95 با افزایش 84 میلیون یورویی نسبت به سال 94 به رقم 96 میلیون و 611 هزار یورو رسیده بود. این افزایش در صادرات وزنی محصولات ایران به اتریش بیشتر به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که حجم صادرات ایران در این دوره از 7 هزار تن به 279 هزار تن افزایش یافته است. میزان صادرات ایران طی سال‌های 2014 و2015 حدود 14 میلیون یورو بود که این رقم در سال 2016 به 67 میلیون یورو رسیده است. در 5 ماهه نخست سال 2017 حجم مبادلات تجاری دو کشور با 103 درصد رشد رکورد بهتری را به ثبت رسانده است. مجموع مناسبات دو کشور طی این مدت به 236 میلیون یورو رسید که 107 میلیون یورو از آن صادرات ایران به اتریش و 129 میلیون یورو واردات از اتریش بوده است. در این بین البته سفیر اتریش در تهران امیدوار است که حجم تجارت دو کشور در سال جاری به 400 میلیون یورو برسد. مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، داروهای گیاهی، روغن گیاهی، تنباکو، تخم مرغ نطفه‌دار، خرما، خشکبار است. همچنین مهم ترین اقلامی که ایران از اتریش وارد کرده است شامل مواد خوراکی، اسانس کولا در صنعت نوشابه سازی، صفحه و فیلم، تخت حساس شده برای اشعه ایکس، واکسن دامپزشکی و... بوده است.
 
مقامات عالی رتبه اتریشی در دو ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده است، همیشه در مصاحبه ها و گفت و گوهایشان از پایبندی و حفظ برجام سخن گفته اند و به اعتقاد کارشناسان سفر حسن روحانی رئیس جمهور به این کشور می تواند به در این زمینه اهمیت ویژه ای داشته باشد آن هم در شرایطی که به تازگی اتریش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در دست گرفته است.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *