RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

معیار شفافی برای تعیین قیمت زغال سنگ وجود ندارد

معدن در ایران جدی گرفته نمی شود

۱۲:۹ - ۱۳۹۷/۳/۲۱کد خبر: 247786
ایستانیوز:از مهمترین چالش های ۵ سال اخیر معدنکاران زغال سنگ می توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، ایمنی پایین معادن، عدم به کارگیری تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در بهره برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال سنگ با کیفیت قابل قبول و ویژگی های زمین شناسی معادن زغال سنگ ایران اشاره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، معدن در ایران مشکلات زیادی دارد. نبود روشی شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، وجود خریدار انحصاری، مطالبات معوق معدنکاران زغال سنگ، هزینه های بالای استخراج معادن و استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات سنتی تنها بخشی از این مشکلات است. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی چالش های معدنکاری زغال سنگ در ایران را بررسی کرده است.
 
طبق این گزارش، در ایران با توجه به وجود منابع سرشار نفت و گاز و سیاست های کلی کشور، رغبتی برای تأسیس و سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های زغال سوز وجود نداشته و تنها یک پروژه نیروگاهی زغال سوز در کشور در حال اجراست و آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از آن منتظر تأمین سرمایه پروژه است، اما زیرساخت های نیروگاه عمدتاً عملیاتی شده است. به همین دلیل از دیدگاه انرژی در ایران اهمیت چندانی به زغال سنگ داده نشده است و عمده مصرف زغال سنگ کک شو فقط به کارخانه ذوب آهن اصفهان اختصاص داده شده است که در آن از روش کوره بلند، فولاد و محصولات فولادی تولید می شود.
 
به این ترتیب، وجود خریدار انحصاری زغال سنگ کک شو برای معدنکاران زغال سنگ مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است و ضمن عدم امکان ورود زغال سنگ به بورس کالا، عموماً اختلاف نظرات زیادی در قیمت گذاری این ماده معدنی وجود داشته است. عمده معادن زغال سنگ ایران در استان های کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، یزد و مازندران قرار دارند. تولیدکنندگان عمده زغال سنگ در کشور که در منطقه طبس قرار دارند زیر نظر بخش شبه دولتی فعالیت می کنند. میزان تولید زغال سنگ توسط بخش خصوصی واقعی در کشور، سالیانه حدود 250.000 تن کنسانتره زغال سنگ است.
 
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از مهمترین چالش های 5 سال اخیر معدنکاران زغال سنگ می توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، ایمنی پایین معادن، عدم به کارگیری تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در بهره برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال سنگ با کیفیت قابل قبول و ویژگی های زمین شناسی معادن زغال سنگ ایران اشاره کرد که مشکلات زیادی را برای معدنکاران زغال سنگ و مصرف کنندگان این محصول ایجاد کرده است.
 
مطابق آمار رسمی، قیمت زغال سنگ اعلام شده در 5 سال اخیر در بنادر چین (CFR China) و بنادر استرالیا (FOB Aust) بین 79 دلار (کمترین )و 272 دلار (بیشترین) متغیر بوده است.
 

 

 

از طرفی آماری دیگر نشان می دهد که در 5 سال اخیر قیمت خرید زغال سنگ داخلی توسط ذوب آهن اصفهان همواره کمتر از قیمت خرید زغال سنگ خارجی بوده است که در سال 1395 این اختلاف قیمت به حدود 90 درصد رسیده است که عمدتاً به دلیل غیررقابتی بودن بازار و کیفیت زغال سنگ داخلی بوده است.

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *