RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

نکات مهم از سخنرانی روحانی در مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری

کار دولت خانه‌سازی، بنگاه‌داری و تجارت نیست

۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰کد خبر: 235248
ایستانیوز:حسن روحانی، در مراسم ملی بازآفرینی شهری درباره طرح بازسازی بافت‌های فرسوده سخنرانی کرد. او تأکید کرد که دولت خانه‌ساز، بنگاه‌دار و تاجر خوبی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صبح  دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری سخنرانی کرد. او در ابتدای سخنان خود گفت: «اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت صدای زلزله، صدای مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، صدای مردمی کم‌توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.»
 
 روحانی اظهار کرد: «من این طرح را هدیه‌ای دولت دوازدهم برای مردم و نسل جوان خانه اولی می‌دانم این طرح سرمایه مردم را افزایش می‌دهد، محله‌ها را نو و نشاط ایجاد می‌کند و وقتی بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی را هم فعال می‌کند و درنتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.» روحانی با حضور در وزارت راه و شهرسازی و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استان‌های منتخب بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران،‌خراسان رضوی و اصفهان، دستور آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را صادر کرد.
 
در این ارتباط ویدئو کنفرانسی، استانداران استان‌های مذکور گزارشی از اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح ارایه کردند. با اجرای این طرح ضمن نوسازی بافت‌های فرسوده، بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهری و احیاء بافت‌های تاریخی، پیش‌بینی می‌شود 250 هزار شغل ایجاد شود.بعد از ان او در این مراسم سخنرانی کرد. نکات مهم این سخنرانی را بخوانید: 
 
- طرحی که امروز آغاز می‌شود برنامه اساسی دولت برای مسکن، سلامت جان مردم، تأمین مسکن خانه اولی‌ها نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است.
 
- مسکن برای زندگی مردم بیسار مهم است مسکن جایی که انسان در آن احساس سکون و آرامش می‌کند.
 
- این وظیفه ما است که همه جوان‌ها را خانه‌دار کنیم و این کار باید هرچه زود انجام شود تا جوان‌ها احساس آرامش بیشتری داشته و راحت‌تر زندگی کنند و نگران خانواده نباشند.
 
- تمام دولت‌ها برای مسکن طرح‌هایی داشته‌اند، همه دولت‌ها تلاش کردند که برای حل مشکل مسکن راه‌حلی پیدا کنند.
 
- من تأکید می‌کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست. همان‌طور که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست. هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، اگر به دولت واگذار شود حتماً ضرر می‌کنند. کار را باید به مردم واگذار کنیم.
 
-در بخش کشاورزی اکنون کار دست مردم است. در صنعت هم مردم فعال‌اند و هم دولت البته دولتی‌ها هم دو دستی بنگاه‌ها را چسبیده‌اند و چقدر سخت است که بنگاه‌ها را از دست دولتی‌ها خارج کنیم.
 
- باید با تمام توان بنگاه‌ها را به مردم واگذار کنند. زیرا کار دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست. نیروهای مسلح هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کند. ساخت مسکن را هم باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم البته نهادهای عمومی هم می‌توانند وارد این بخش شوند.
 
- از ابتدای دولت یازدهم همیشه به فکر مسکن و بافت فرسوده بوده‌ام، زلزله کرمانشاه برای من پیام مهمی داشت. اینکه می‌گویم باید صدای مردم را بشنویم درست است اما باید صدای زمین و آسمان را هم بشنویم.
 
-امسال خشک‌سالی است و باید صدای آسمان را بشنویم. کشت بهار ۹۷ مثل ۹۶ نیست بنابراین باید الگوی کشت را عوض کنیم. اگر این صدا را نشنویم به کشت ما آب نمی‌رسد.
 
- زلزله صدای خیلی رسا و روشنی داشت و دیدیم که تکانه تهران چقدر مردم را نگران کرد. مگر خانه‌های ما چقدر مجهز و مقاوم است؟ بخشی از کشور ما روی گسل قرار دارد. ما اگر دنبال اولویت‌بندی برای احیا و مقاوم‌سازی خانه‌های خود هستیم این مناطق را باید در اولویت قرار دهیم.
 
- در این طرح مهم‌ترین موضوع سلامت و جان مردم است، ما باید طرحی اجرا کنیم که مردمی که در بافت‌های فرسوده هستند، با شرایط آسان‌تری به خانه امن برسند. می‌شود مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا یک فرد خانه خود را بازسازی کند اما سایر خانه‌ها فرسوده می‌ماند بنابراین این راه‌حل، اساسی نیست.
 
-راه‌حل اصلی این است که کل محله بازسازی شود زیرا خانه‌های فرسوده مشکلات زیادی دارند و در کوچه‌های باریکی قرارگرفته‌اند و در مواقع ضروری آمبولانس آتش‌نشانی و پلیس نمی‌تواند وارد این کوچه‌ها شود.
 
- محله فرسوده مشکلات اجتماعی هم دارد؛ بنابراین در ساخت‌وسازها باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی دقت کنیم و ساختمانی بسازیم که همراه بافرهنگ، سنت و سلیقه ایرانی باشد ما باید محله را مدنظر قرار داده و آن را بازآفرینی کنیم.
 
- ما باید ابتدا برای اجرای این طرح مردم را آماده کنیم. صداوسیما روزنامه‌ها و فضای مجازی باید به مردم بگویند چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم حتی باید نقشه بازآفرینی محله و ماکت آن را تهیه کنیم تا مردم آن محله ببینند چه اقدامی قرار است انجام بگیرد.
 
-مردمی که منازل فرسوده دارند، نباید چیز دیگری جز منزل فرسوده خود را واگذار کنند. آن‌ها اگر ۸۰ متر ساختمان فرسوده دارند جای آن ۱۰۰ متر ساختمان جدید می‌گیرند.
 
-دولت هم برای ساختن این واحدهای مسکونی از پیش به بودجه‌ای نیازی ندارد. زیرا زمین مجانی در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌گیرد. توسعه‌گر دو برابر منازل فرسوده یک محل خانه می‌سازد که ۵۰ درصد آن را در اختیار مردم همان محل قرار می‌دهد و ۵۰ درصد باقیمانده هم به خود توسعه‌گر تعلق دارد و دولت فروش سریع آن را با قیمت عاقلانه تضمین می‌کند.
 
-شهرداری از توسعه‌گر پول پروانه نگرفته و در نقشه هم به او کمک می‌کند. دولت تمام امور زیربنایی محله را بر عهده گرفته و رونماها مثل مدرسه، آتش‌نشانی، کلانتری و مسجد را شهرداری و دولت بر عهده می‌گیرد. بانک‌ها هم به توسعه‌گر سریع وام می‌دهد.
 
- منازلی که ساخته می‌شوند باید در برابر زلزله ۷ ریشتری مقاوم باشند،: این منازل باید به لحاظ نور سلامت، بهداشت، مصرف انرژی و رفت‌وآمد وضعیت مناسبی داشته باشند.
 
- زوجی که می‌خواهد صاحب‌خانه شود هر مقداری که در صندوق پس‌انداز مسکن سرمایه‌گذاری کند ۶ برابر یا بیشتر از آن را وام می‌دهیم تا خانه‌های ساخته‌شده سریع فروش بروند. نرخ سود تسهیلات هم باید کم باشد. یعنی نرخ تسهیلاتی که به زوج‌ها تعلق می‌گیرد باید ۸ درصد باشد و اگر زوجی خواست در منطقه بازآفرینی شده خانه بخرد این نرخ باید ۶ درصد شود. من از همه زوجه‌ای جوان می‌خواهم ساختمان‌های بازآفرینی شده را در تهران و سایر شهرها مدنظر قرار دهند.
 
-در مرحله اول ۱۲ نقطه در تهران بازآفرینی می‌شوند و این رقم به ۳۰ نقطه خواهد رسید، اینکه روزانه ۱۰۰۰ نفر در صندوق پس‌انداز مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند رقم خوبی است این یعنی این تعداد تا دو سال آینده خانه‌دار می‌شوند. من این طرح را هدیه دولت دوازدهم به مردم و نسل جوان خانه اولی می‌دانم.
 
- زمین‌های دولتی که به درد این طرح می‌خورد باید به‌صورت مجانی در اختیار وزارت مسکن قرار بگیرد. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم تا زمین دیگری در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهیم.
 
-نیروهای مسلح باید کمک کند و زمین‌ها و پادگان‌های خود را در اختیار بگذارند. این طرح موجب افزایش سرمایه مردم و نو شدن محلات می‌شود اگر بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی هم فعال‌شده و اشتغال ایجاد می‌شود.
 
- اگر در محله‌ای هم دولت یا شهرداری نیامد و خود مردم با توسعه‌گرها به توافق رسیدند ما همین تسهیلات را می‌دهیم. زیرا این طرح دولتی نبوده و ما فقط آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ حتی اگر بنیاد مستضعفان هم بیاید ما کمک می‌کنیم.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *