RSS
امروز شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیشتازی بانک شهر در حمایت از پروژه های شهری

اعلام جزییات احکام حقوقی ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین اجتماعی

بانک‌ها شنبه‌ها تعطیل نشدند

انتخاب هوشمندانه بیمه پاسارگاد برای مدیریت روابط عمومی

برگزاری مراسم تجلیل از نمایندگان برتر بیمه کوثر

اهداف فصل نوین مدیریتی بیمه تجارت‌نو چگونه محقق شد؟

شرایط فروش ارز به زائران حج تمتع اعلام شد

انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی یک موسسه

مبلغ جریمه مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن ندادند

تورم، دزدی را افزایش داد

چند درصد از ایرانی‌ها در دام فقر افتاده اند؟

روش دریافت مجوز فعالیت نهاد پولی اعلام شد

معامله بلوک ۸۵ درصد سهام "استقلال" قطعی شد

جهش ۸۸ درصدی درآمد‌های بیمه تعاون

تشریح راهبردهای نوین بانک صادرات به فعالان صنعت نفت

بیمه سامان محصولات متنوع خود را در نمایشگاه صنعت پخش به نمایش می گذارد

همکاری و حمایت کارفرمایان و بانک رفاه از توسعه مسکن کارگری

حمایت بیمه سینا از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران

طراحی محصولات بیمه نوین به نفع مشتریان

بحران مجردها برای اقتصاد ایران

تکرار مصوبه تهاتر نفت در بودجه ۱۴۰۳

حجم معاملات گواهی سپرده شمش از ۵ تن عبور کرد

بازگشت عرضه‌های اولیه به بورس

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در استان سمنان با حمایت بانک سپه

دبیر کانون بانک های خصوصی خبر داد

نقش برخی بانک های بزرگ درشایعه بحران بانکی

۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۴/۲۷کد خبر: 202322
ایستانیوز: دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: برخی بانک های بزرگ در دامن زدن به شایعه بروز بحران بانکی نقش داشتند تا سپرده های مردم به سمت آنها هدایت شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمدرضا جمشیدی درباره افزایش بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی اظهار داشت: بخشی از این مشکل به خروج سپرده های مردم از این بانک ها بویژه بانک های کوچک باز می گردد.
وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد رواج شایعه ناتوانی و ورشکستگی برخی بانک ها در شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و فضای مجازی بوده ایم، گفت: انتشار این شایعات و دامن زدن به آنها سبب شد تا سپرده گذاران نگران شوند و بخواهد موجودی خود را از برخی بانک ها خارج کنند.
جمشیدی ادامه داد: بررسی کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری نشان می داد که منشاء این اخبار نادرست و شایعات به برخی بانک های بزرگ باز می گشت هرچند که آنها این مطلب را تکذیب کردند.
وی افزود: مدارک ما نشان می داد که آنان با ایجاد ترس و نگرانی در بین سپرده گذاران بانک های کوچک سعی می کردند سپرده آنها را به سمت خود جذب کنند که همین اتفاق نیز افتاد.
دبیر کل کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری با بیان اینکه بانک ها نقدینگی خود را از بازار بین بانکی و یا بانک مرکزی تامین می کنند، گفت: اکنون که سپرده های بانک های کوچک به سمت بانک های بزرگ هدایت شده، آنها همین مبالغ را در بازار بین بانکی به بانک های خصوصی وام می دهند.
جمشیدی تاکید کرد: با ورود بانک مرکزی به موضوع انتشار این شایعات و اطمینان بخشی به مردم مبنی بر اینکه سپرده های آنها تا سقف یک میلیارد ریال از سوی صندوق ضمانت سپرده ها تضمین است، این شایعه کارکرد خود را از دست داد.
وی با یادآوری اینکه بانک ها یا سپرده های مردم را در حوزه های مالی و اقتصادی سرمایه گذاری می کنند و یا به متقاضیان تسهیلات می دهند، گفت: اگر به ناگاه تعداد قابل توجهی از سپرده گذاران بخواهند دارایی خود را از بانک یا موسسه خارج کنند، آن بانک مجبور است از طریق گرفتن وام، سپرده مشتری را پرداخت کند و به مرور زمان با بازگشت منابع ناشی از پرداخت تسهیلات، آن را جبران نماید.
جمشیدی گفت: نظارت دقیق بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها در حوزه های مختلف و رصد رفتارهای بانک ها، سبب شده تا هرکس از رویه معمول خود عدول کندف با تذکر و حتی تنبیه بانک مرکزی مواجه شود.
این فعال حوزه بانکی از مردم خواست اخبار مربوط به حوزه بانک ها را از طریق مراجع رسمی دنبال کنند و شایعاتی که در شبکه های ماهواره ای و یا فضای مجازی منتشر می شود، اعتنا نکنند.
به گزارش ایرنا و بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی، میزان بدهی بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی در پایان اسفند ماه پارسال به 382.3هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم 124.7 هزار میلیارد ریالی سال 94 از رشد سه برابری آن حکایت دارد.
به گزارش ایرنا ، برخی رسانه های منتقد دولت این آمار را بیانگر وجود بحران مالی در این بانک ها و موسسات اعتباری دانسته اند و این در حالی است که اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی و تسهیلات گیری آنها از بازار بین بانکی زیر نظر بانک مرکزی است و این نهاد ناظر پولی به شدت رفتار بانک ها را در این زمینه رصد می کند.



برچسب‌ها:بحران بانکی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *