RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

احتمال انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی

۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷کد خبر: 187916
ایستانیوز:با گذشت یک سال از ارسال نامه وزیر راه و شهرسازی به معاون اول، مدیرعامل بانک مسکن از احتمال اجرای گام دوم طرح بازار رهن ثانویه و انتشار ۱۰هزار میلیارد تومان اوراق رهنی خبر می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، بهمن سال گذشته، رئیس سازمان بورس از ارسال نامه وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رئیس‌جمهور برای عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی خبر داد؛ اما با گذشت حدود یکسال از انتشار این خبر، مدیرعامل بانک مسکن همچنان از انتظار برای صدور مجوز انتشار این اوراق سخن به میان می‌آورد.
 
محمدهاشم بت شکن  گفت: درگام ابتدایی اجرای طرح بازار رهن ثانویه، ۳ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی با نرخ  ۱۸.۵ درصد منتشر شد که در گام بعدی، این مبلغ افزایش می‌یابد.
 
بت شکن، ادامه داد: برای اجرای گام دوم این طرح، بانک مسکن درخواستی مبنی بر انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی را به بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه داده است.
 
وی اظهار می‌کند: درخواست بانک مسکن در مرحله دریافت مجوزهای مربوط به بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار است و امیدوارم که این مجوزها به زودی صادر شود.
 
به گفته مدیرعامل بانک مسکن، با صدور مجوزهای بانک مرکزی و سازمان بورس، ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی برای بهبود وضعیت مسکن منتشر می‌شود.
 
در این میان اگرچه مدیرعامل بانک مسکن بر اهمیت اجرای فاز دوم بازار رهن ثانویه تاکید دارد، کارشناسان نظرات متفاوتی درباره تاثیر انتشار این اوراق بر بهبود بازار مسکن دارند، البته ناگفته نماند که فعالان اقتصادی، بازار رهن ثانویه را روش مناسبی برای تقویت مالی بخش مسکن معرفی می‌کنند؛ اما حجم اوراق منتشر شده را کم می‌دانند.
 
در عین حال، نبود شفافیت و ابهامات بسیار در اجرای این طرح از جمله عدم معرفی محلی برای تامین منابع مابه‌التفاوت سود دریافت‌کننده تسهیلات(به طور متوسط ۱۳ درصد) و خریدار اوراق(سود مرکب ۲۰ درصد) و نگرانی‌ها درباره انحراف منابع حاصل از اجرای این طرح توسط بانک مسکن، مشکلات اصلی این طرح، اعلام می‌شود.
 
گفتنی است در بازار رهن ثانویه، وام بانکی برای ساخت و ساز به فروش اقساطی تبدیل شده و قسط‌های وام مسکن یک نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود، به عبارت دیگر بازار رهن ثانویه مانند اوراق قرضه است که دولت یا بخش خصوصی آن را منتشر می‌کند و اگر بانک بتواند این اوراق بهاردار را در بازار بفروش  برساند، منابع غنی‌تری را برای پرداخت تسهیلات در اختیار خواهد داشت.
 
به گزارش مهر ، گام ابتدایی این طرح با انتشار ۳۰۰۰میلیارد تومان اوراق رهنی از ۱۳تیرماه سال جاری، آغاز شد و بر اساس آن، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف به انتشار اوراق رهنی و در مقابل بانک مسکن هم مکلف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید مسکن شده است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *