RSS
امروز شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

سیگنال دلار به بازار سهام؛

پیش بینی بورس تا پایان سال

۹:۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱کد خبر: 360408
ایستانیوز:یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص پیش بینی بورس می‌توان گفت که احتمالا بازار سهام یک رشد متوسط ۱۰ درصدی را تا پایان سال از کف جدیدی که می‌سازد تجربه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام در شرایطی نخستین ماه زمستان را پشت سر گذاشت که شرایط کلی بازار و همچنین پیش بینی بورس تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی در منطقه است. اگرچه در حوزه داخلی برخی خبرهای مثبت از جمله در حوزه خودرو مخابره شد، اما تشدید ریسک‌های سیاسی و نظامی خبرهای مثبت را خنثی کرد.
 
حالا با شروع دومین ماه زمستان به نظر می‌رسد که بازار سهام سمت و سوی متفاوتی را طی کند. در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش بینی بورس تحت تاثیر وضعیت جدید قیمت دلار خواهد بود؛ دلاری که بعید به نظر می‌رسد که در بهترین حالت تا پایان سال هم دیگر بتواند کانال کمتر از ۵۲ هزار تومانی را به خود ببیند. 
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک تحلیلگر و صاحب‌نظر بورسی به پیش بینی بورس در دی‌ماه و ریسک‌های آتی اثر‌گذار بر بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌‌مدت پرداخته است.
 
بهراد موسوی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: چیزی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد این است که بورس از نظر فاندامتنالی و ارزش به کف‌ترین حالت خود در یک ماه اخیر رسیده است. با توجه به مفروضاتی که وجود دارد و گزارشاتی که از شرکت‌ها منتشر شده، می‌توان ارزندگی را در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده کرد و نسبت به آن اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.
 
او ادامه داد: همان‌طور که بازار سهام در همه دوران با ریسک‌های مختلفی در معاملات خود مواجه می‌شود، الان هم به همین شکل است؛ یعنی مواقعی که اثرات سیاسی می‌تواند روی معاملات بورس تاثیر بگذارد، القای ترس به معامله‌گران وارد می‌شود. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی این دیدگاه قوی است که بازار ارزنده است که البته ریسک سیاسی که بازار تحمل می‌کند را هم نباید نادیده بگیریم. این یکی از مهم‌ترین عواملی است که به نوعی معامله‌گران را به این تشویق می‌کند که دارایی‌های‌شان را بفروشند.
پالس مثبت دلار به بازار سهام
 
موسوی تصریح کرد: از نظر فاندامنتالی این پیش‌بینی را داریم که دلار نیما هم به سمت بالا حرکت کند. دلار در بازار آزاد طی دو هفته اخیر کف ۵۲ هزار تومانی را تثبیت کرده است و به واسطه آن هم سامانه نیما با یک تاخیر زمانی باید اعداد بالاتری از اعداد فعلی را ثبت کند. این اتفاق از نظر فاندامنتالی تاثیر مستقیمی روی بازار سهام می‌گذارد و کلیت بورس را ارزنده‌تر می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که بازار سهام با آن مواجه بوده ریسک‌های سیاسی است.
 
وی ادامه داد: بعد از ریسک‌های سیاسی هم قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین ریسک است. ما شاهد بودیم که در دوره‌های زمانی مختلف خبری از قیمت‌گذاری یک صنعتی منتشر می‌شد. به عنوان مثال برای خودرو یا نرخ گاز پتروشیمی‌ها. قیمت‌گذاری یکی از ریسک‌هایی است که نمی‌توان گفت درجه اهمیت آن مثل ریسک سیاسی است، اما کمتر از آن هم نیست.
 
موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در مورد اینکه بازار در این چند وقت اخیر چگونه عمل کرده است، باید گفت: بورس با توجه به همه ریسک‌های موجود از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد بهتر عمل کرده است. با توجه به اینکه در یک هفته اخیر ریسک‌های سیاسی زیادی رخ داد، بازار منطقی معامله کرد و روز شنبه هفته جاری هم به همین شکل بود و بر خلاف این انتظار که خیلی‌ها داشتند که بدنه بازار صف فروش شکل بدهد، ولی این‌گونه نشد و بازار عقلانیت خود را حفظ کرد. البته این به معنی این نیست که شرایط بازار خوب است. درست است که روز شنبه صف فروش نبود، اما اکثر سهم‌ها در رنج‌های منفی معامله شدند.
پیش بینی بورس تا پایان سال
 
وی بیان کرد: همچنین اگر بخواهم به صورت خلاصه پیش‌ بینی بینی بورس را تا پایان سال بیان کنیم، باید بگویم که به نظر می‌رسد دلار دیگر زیر ۵۲ هزار تومان را نخواهد دید، حتی اگر خبرهای خیلی خوب هم مخابره شود. پیش‌بینی این است که دلار در بازار آزاد با یک استراحت چندروزه‌- وقتی سطح تاثیر خبرهای سیاسی که در این هفته و هفته آینده منتشر می‌شود- مجددا یک رشد آرامی را تا انتخابات مجلس داشته باشد و تا پایان سال هم می‌توان گفت به محدوده ۶۰ هزار تومان برسد. شاید قله ۶۰ هزار تومان را نبیند، اما به همان حدود خواهد رسید و بازار با تاخیری در اسفند ماه شرایط بهتری پیدا می‌کند. در مجموع انتظار عجیب و غریبی از بازار تا پایان سال وجود ندارد؛ یعنی برای پیش بینی بورس می‌توان گفت یک رشد متوسط ۱۰ درصدی را می‌توان تا پایان سال از کف جدیدی که می‌سازد را شاهد باشیم. بعد از شروع سال جدید هم تحت تاثیر قیمت دلار که احتمالا بالای ۶۰ هزار تومان خواهد بود، بازار سرمایه خودش را به آن خواهد رساند.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *