RSS
امروز شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

شعبه فیجیتال بانک سپه رونمایی شد

مبلغ وام اجاره مسکن اعلام شد

هشدار؛ مراقب مسدود شدن تترهای خود باشید

جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری تغییر کرد

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران تاکید کرد

حمایت از تولید، شاه کلید کنترل تورم

دولت‌ها باید توجه زیادی به بازار سرمایه و زیرساخت های آن داشته باشند
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳کد خبر: 359296
ایستانیوز: عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران ضمن تاکید بر اینکه حمایت از تولید، شاه کلید تورم است، گفت: حضور در بازارهای بین المللی به رشد تولید در کشور بستگی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پیش نشست نهمین همایش بازار مالی با موضوع «نقش بورس کالا در حمایت از تولید و کنترل تورم» با حضور سیدعلی حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران ، محمدعلی نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، محمدحسین رحمتی. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، و محمد اسکندری، کارشناس بازار سرمایه برگزار شد.
در این نشست ، دکتر سید علی حسینی، عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران بیان کرد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خیلی از حوزه‌های صنعتی و اقتصادی پیشرفته شگرفی داشتیم؛ اما شاید در برخی حوزه‌های تولید، اهداف محقق نشد و در بعضی جاها برای تامین رفاه مردم در مضیقه بودیم. تلاش می‌کنیم در این نشست در کنار انتقادات، پیشنهادات سازنده‌مان را هم مطرح کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران در ادامه این نشست، ضمن تاکید بر اینکه حمایت از تولید، شاه کلید تورم است، گفت: حضور در بازارهای بین المللی به رشد تولید در کشور بستگی دارد. موافق این جمله که بازار سرمایه فقط دماسنجی اقتصاد کشور است، نیستم. در اقتصاد یک رابطه تعاملی وجود دارد و از طریق بازار سرمایه در بخش توزیع داده (که یکی از کارکردهای درست این بازار است) می‌توان سیگنال صحیحی به سیاستگذاران داد تا در سایه این سیگنال آنان تصمیمات مناسب اتخاذ کنند و در نهایت، این تصمیمات به توسعه بازار سرمایه هم کمک کند و تعامل مناسبی برقرار باشد. 
وی افزود: در سال‌های گذشته، گاهی جهت تعیین حجم انتشار اوراق در بازار سرمایه، با همکاران در بانک مرکزی هماهنگی صورت می‌گرفت. امروز هیچ نهاد تصمیم گیرنده‌ای در کشور نمی‌تواند بازار سرمایه را نادیده بگیرد و باید آثار تصمیمات در بازار سرمایه مورد توجه قرار داشته باشد.
عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران، حمایت از نوآوری و بهره وری را ضروری دانست و تصریح کرد: کارایی بازارها با رسیدن به اهداف مورد نظر محقق می‌شود.
حسینی، با تاکید بر این که بازار سرمایه و نهادهای ذیل آن به ویژه بورس کالا سرمایه ملی و با ارزشی است، توضیح داد: منابع انسانی و زیرساخت‌های خوبی برای یک بازار کارا وجود دارد. بنابراین، دولت‌ها باید توجه زیادی به بازار سرمایه و زیرساخت های آن داشته باشند و برای تعالی کشور از آن بهره گیرند.
وی شفافیت در بازار سرمایه را مهم خواند و گفت: اطلاعات کافی دراین بازار در دسترس است و متولیان باید از این اطلاعات جامع بهره‌مند شوند.
حسینی، کاهش رانت‌های قانونی و غیرقانونی را از دیگر مزیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و افزود: با شکل گیری بورس کالا، رانت به طور قابل توجهی کاهش یافت.
حسینی پیشنهاد داد: به منظور توسعه بورس کالا (یا هر حوزه دیگری) باید از نخبگان به حد اعلا استفاده شود و حلقه شور و مشورت و استفاده از نظرات نخبگان مد نظر قرار بگیرد.
جایگاه کلیدی بازار سرمایه در رشد تولید و مهار تورم
در این جلسه محمدعلی نادعلی مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه بورس کالا محل مبادله محصولات است، گفت: اگرچه تاکنون ابزارهای نوآوری مالی مختلفی معرفی شده است. ، اگر این ابزارها در محیطی نامناسب توسعه یابند، به اهداف مورد نظر دست نخواهد یافت.
وی با اشاره به نقش و اهمیت ابزارهای مالی در بورس کالا گفت: از آنجایی که سازوکار تعیین قیمت محصول با چالش هایی مواجه است، گسترش این ابزارها می تواند کمک شایانی به این موضوع کند.
نادعلی با تاکید بر اینکه بورس کالا نقش مهمی در اقتصاد و بخش تولید دارد، افزود: باید سهم این بازار در تولید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه نقش اساسی در رشد تولید و مهار تورم دارد، تصریح کرد: در سال های اخیر تلاش شده تا سیستم تامین مالی از بانک محوری به بازار محوری تغییر کند. بنابراین از آنجایی که هدف نهایی ما رشد تولید است، تخصیص منابع باید به رشد تولید کمک کند تا فعالیت ها به سمت بهره وری حرکت کند.
نادعلی افزود: بازار سرمایه در صورتی می تواند به بخش واقعی اقتصاد کمک کند که نقدینگی موجود در این بازار به سمت بنگاه های اقتصادی و تولیدی و افزایش سرمایه حرکت کند. یعنی این نقدینگی در خدمت تولید باشد.
مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: بازار سرمایه و ابزارهای آن باید به تشکیل سرمایه کمک کند زیرا بازار سرمایه بخش مهمی از اقتصاد است.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر بازار سرمایه نقدینگی را به سمت فعالیت های مولد سوق دهد، ضمن کاهش رشد نقدینگی، شاهد مهار تورم خواهیم بود.
نادعلی با بیان اینکه بورس برای جذب بیشتر فعالان نیازمند ثبات است، تاکید کرد: ابزارهای بازار سرمایه به جذب سرمایه خارجی کمک قابل توجهی می کند.
رشد ۷۰ درصدی از ارزش معامله
همچنین محمدحسین رحمتی معاون توسعه بورس کالا به ارائه آمار معاملات ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بورس کالا پرداخت و اظهار داشت: ۹۵ درصد معاملات در بازار فیزیکی، ۶۰ درصد صنعتی و معدنی است. ۲۹ درصد پتروشیمی و ۱۵ درصد فرآورده های نفتی هستند که این آمار نشان می دهد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۷۰ درصدی ارزش معاملات مواجه بوده ایم.
رحمتی شفافیت، تضمین معاملات و کشف قیمت را وظیفه اصلی بورس کالا دانست و افزود: بورس کالا باید بازاری متمرکز، شفاف و در دسترس برای همه بازیگران ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه بورس کالا اطلاعات کافی را در اختیار معامله گران قرار می دهد، گفت: دسترسی به معاملات یکی از شاخص های مهم بورس کالا است.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با تاکید بر اینکه ضمانت فعال معاملات از سوی مشتریان در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: نقش بورس کالا در رشد تولید بسیار مهم و برجسته است چرا که تامین می کند. بستر لازم برای معاملات بین خریداران و فروشندگان. ارائه کرده است.
کشف قیمت منصفانه
در ادامه این نشست، محمد اسکندری، کارشناس بازار سرمایه نیز، کاهش رانت، افزایش انگیزه مبادله کالا و کشف قیمت منصفانه را از جمله کارکردهای بورس کالا برشمرد و توضیح داد: اگر کاهش هزینه مبادلات را تنها کارکرد بورس کالا را بدانیم، می‌توان گفت این بورس، نقش اصلی خود را در اقتصاد ایفا کرده است.
اسکندری با تاکید بر این که بورس کالا رانت را حذف و به تولیدکننده کمک کرده، بیان کرد: بورس کالا با کاهش رانت در بلندمدت و میان مدت به رشد تولید و مهار تورم کمک خواهد کرد.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *