RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بازار سهام سِر شده است

سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد

تب فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران بالاست

دلایل کاهش قیمت دلار

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

۶ ارز دیجیتالی که می توانند ۱۰ برابر سود بدهند

۱۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

چرا تحول دیجیتال در صنعت بیمه اتفاق نیفتاد

۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰کد خبر: 359251
ایستانیوز: افشین ایرجی، رئیس انجمن صنفی کارگزاران بیمه در یادداشتی در «اتاق صنعت بیمه» درباره دلایل حرکت کند صنعت بیمه به سمت تحول دیجیتال توضیحاتی ارائه داد.
 افشین ایرجی، رئیس انجمن صنفی کارگزاران بیمه در یادداشتی در «اتاق صنعت بیمه» درباره دلایل حرکت کند صنعت بیمه به سمت تحول دیجیتال اظهار کرد: علت اینکه صنعت بانکداری با سرعت در توسعه اپلیکیشن‌های ارائه خدمات گام برداشت،به چند عامل بستگی دارد اول اینکه نبود شبکه فروش خصوصی در بانکها بعنوان بازاریابان و مشاوران خدمات بانکی می باشد و بانکها صرفا با داشتن شعب حقوق بگیر در سراسر کشور به فروش خدمات خود اقدام می‌کردند و شبکه فروش پرجمعیتی ندارد که با آتلاین شدن خدماتش با شبکه بازاریابی خود دچار تضاد منافع شوند.
 
از طرفی عملا عمده خدمات بانکها محدود به انتقال وجه درون بانکی یا بین بانکی است و از طرفی مشتریان مهمترین خدمتی که در بانک بدنبال آن هستند اخذ تسهیلات و ضمانت است که عموما نیاز به مشاور و کارگزار ندارد و مشتری بانک بابت شرایط و فرایند درخواست و دریافت موارد فوق کاملا توجیه هستند ، این عوامل باعث شده ضریب نفوذ تحول دیجینال در صنعت بانکداری رشد بیشتری نسبت به صنعت بیمه داشته باشد و با راه اندازی این سامانه‌ها در بانک هیچ کارمندی تعدیل نشد بلکه از سمتی به سمت دیگر منتقل شد و شاید صرفا استخدام جدید بانکها کمتر شده باشد.
 
در بیمه این موضوع کاملا متفاوت است تعداد شعب بیمه بسیار محدود‌تر از شعب بانک‌ها است و وجود نمایندگان و کارگزاران به عنوان ارائه کنندگان خدمات و مترجمان و واسط ارائه خدمات بیمه به جامعه، صنعت بیمه را با بانکداری بسیار متفاوت کرده است.
 
با ورود اپلیکیشن‌های فروش مستقیم بیمه توسط کارگزاران برخط ، شبکه نمایندگی و کارگزاری در حاشیه قرار می‌گیرد و چه بسا بتدریج در برخی از رشته های سهل الوصلی که مردم برای تهیه آنها نیاز به مشاوره ندارند حذف شوند. لذا چالشهای پنج سال اخیر در پیاده سازی تحول دیجیتال درصنعت بیمه بیشتر به اصطکاک بازیگران جدید فروش بیمه با شبکه فروش بیمه ارتباط داشته است.
 
بیمه مرکزی در برهه ورود بازیگران جدید به صنعت میتوانست برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه شرکتهای فناور و اینشورتک را موظف به تولید ابزارهای کمکی در فرآیند مشاوره ، جمع آوری پیشنهادات ، صدور آنلاین بیمه نامه و تسویه حق بیمه و اقساط آنلاین و دسترسی برخط بیمه گذار به اطلاعات بیمه نامه و اعلام خسارت و کارشناسی و پرداخت آنلاین نماید نه اینکه با قرار دادن شرکتهای فناور در مقابل شبکه فروش صنعت بیمه ، زمینه حذف و مهاجرت سرمایه‌های انسانی را از این صنعت فراهم نماید.
 
تفاوت دیگر بانک و بیمه این است که بیمه صرفا انتقال وجه نیست یک قرارداد حقوقی و تعهدی برای آینده است که نیاز به بررسی شرایط و نیاز بیمه گذار و انطباق آن با خدمات بیمه‌گران دارد که این موضوع نیاز به قرارگرفتن نماینده و کارگزار را در کنار اپلیکیشن کارا و توانمند پررنگ می‌کند‌.
 
نماینده و کارگزار از اپلیکیشن به عنوان ابزاری قدرتمند در جمع آوری و بررسی شرایط بیمه گذار می‌تواند استفاده کند و با انطباق آن با خدمات بیمه‌گر نسبت به صدور بیمه و تسویه الکترونیکی بیمه در داخل آپ اقدام کند.
 
بخشی از تنش حاصله از ورود کارگزاران برخط بعنوان بازیگران جدید بازار بیمه با نمایندگان به این موضوع بر می گردد که ورود اپلیکیشن ها به بازار بیمه نقش ، نمایندگان را در فروش بیمه کم رنگ تر می کند چرا که بیمه گذاران امروزی می خواهند در داخل یک سامانه متمرکز ، شرایط پوشش و تعهدات ، حق بیمه و نحوه پرداخت چندین شرکت بیمه را بصورت یکجا بررسی کنند و به بررسی تعهدات یک شرکت بیمه راضی نمیشوند و این قضیه می طلبد که بیمه مرکزی با الویت تدوین آیین نامه ای جدید ، بازاریابان بیمه را ذیل آیین نامه کارگزاران در دستور کار خود قرار دهد تا بازاریابان بیمه بعنوان بازوان کارگزاران بازاریابان و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با معرفی تمامی بیمه نامه های تمامی شرکتهای بیمه در توسعه بازار بیمه نقش خود را ایفا نمایند.
 
تا زمانی که سرمایه های انسانی فعال در صنعت بیمه در کنار اپلیکیشن های بیمه‌ای نقش ایفا نکنند تنها انگیزه بیمه‌گذار برای خرید بیمه از این بستر تخفیف و تقسیط و ثالث و بدنه خواهد بود چرا که سایر بیمه‌ها نیاز اساسی به مشاوره و کارشناسی انسانی به بیمه گذار دارد.
 
البته عوامل دیگری هم باعث جاماندن صنعت بیمه در تحول دیجیتال صنعت بیمه نسبت به بانکداری دخیل است که در این مجال نمی گنجد ، تیم ما این تجربه را در بحث تحول دیجیتال در خسارت درمان بدون حاشیه و تنشی با مشارکت ارزیابان سالها است پیاده کرده‌اند چرا که اگر خودمان به عنوان ارزیاب انحصاری خسارت درمان در کنار اپلیکیشن قرار میگرفتیم قطعا با فراگیر شدن امروزی خدمات آن مواجه نبودیم و چه بسا همچنان درگیر حواشی بسیاری با
 
عزیزان ارزیاب بودیم و این تجربه به سادگی در سایر بخشهای صنعت با تعامل با نمایندگان و کارگزاران قابل پیاده سازی بوده و هست.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *