RSS
امروز یکشنبه ، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سود خالص بانک سینا از ۱۸ هزار میلیارد ریال فراتر رفت

اهدای نشان عالی مدیریت خلاق به بانک مسکن

وام بدون چک،سفته و کسر از حقوق بانک ملی

شروط جدید انعقاد قراردادهای بانکی ابلاغ شد

بانک کشاورزی ۲۵۰ همت برای کشاورزان کنار گذاشت

قیمت “نات‌کوین” به ۱ دلار می‌رسد؟

رشد سودآوری بانک صادرات

۶۰۰.۰۰۰ عروس و داماد از شعب سپهری وام ازدواج گرفتند

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی اعلام شد

هشدار مهم به مالکان مسکن

بالاخره تکلیف واردات آیفون معلوم شد

راه میانبر برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

صدور شناسه یکتا تحت نظارت بانک مرکزی

موسسه ملل به پرداخت وام فرزندآوری سرعت داد

کدام شهرها بیشترین سپرده بانکی را دارند؟

ارزش جهانی پول ایران از ۳۰۰سال پیش تا امروز

تغییر شیوه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک +جزئیات

پیش بینی بورس؛ نگرانی از چهارده ، رهاشدگی در سیزده

نفت را خیرات نکنید

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

ارتقای خدمات دیجیتال بانک مسکن برای رفاه حال مشتریان

هر ایرانی چقدر تراکنش دارد؟

قیمت اولیه همستر کامبت مشخص شد

زیان انباشته تعدادی از شرکت های بانک آینده

دریافت وام بانک سرمایه با سود ۴ درصد

بورس با خودرو از مقاومت بر می‌گردد؟

۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷کد خبر: 358171
ایستانیوز:هر چند بازار سهام اولین روز معاملاتی این هفته را نزولی به پایان رساند اما نیمه دوم امیدواری را به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگرداند. امیدواری که با چاشنی خودرویی همراه بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در حالی بازار سهام وارد نیمه دوم دی ماه می‌شود که علاوه بر نااطمینانی‌های پیشین،‌ حادثه تروریستی کرمان نیز شوک جدید به فضای کشور وارد کرد. در شرایط فعلی طبیعی است که به صورت مقطعی بخشی از سرمایه ها و پول های حقیقی از بازار سرمایه خارج شود و راهی بازارهای دیگر شود. همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره می‌شود، در آغاز یک جنگ و شوک سیاسی به دلیل اینکه ابعاد آن مشخص نیست سرمایه ها وارد بازارهایی همچون دلار و طلا می شوند تا در صورتی که ابعاد جنگ یا حادثه گسترده شود سرمایه ها آسیب نبیند. اما بعد از مدتی که ابعاد این اتفاق مشخص شود شاهد تغییر بازارها هستیم.
 
البته از آنجایی که حادثه تروریستی کرمان در روز چهارشنبه اتفاق افتاد و با توجه به اینکه دو روز بازار تعطیل بود از هیجانات منفی آن کاسته شده است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر تنش ها ادامه دار شود به نسبت افزایش قیمت دلار، بازار سهام هم رشد خواهند کرد.
 
به طور طبیعی در واکنش به ریسک های سیستماتیک سهامداران نمی توانند کار خاصی انجام دهند و تنها می‌توانند با تنوع بخشی به پرتفوی خود و خرید صندوق های طلا و همچنین صندوق های درآمد ثابت اثر نوسانات ناشی از ریسک های سیستماتیک را جبران کنند. از این منظر باید دید واکنش بازار سهام در روزهای پس از حادثه تروریستی کرمان به چه سمت و سویی خواهد رفت.
 
«جهان صنعت» در گفتگو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی پیش بینی بورس در نیمه دوم دی ماه و همین طور شرایط بازار سهام پس از حادثه تروریستی کرمان پرداخته است.
بورس توان عبور از مقاومت را ندارد
 
سهیلا نقی پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی به شرایط بازار از ابتدای زمستان تا به امروز داشته باشیم شاخص کل بورس پس از یک رشد خوب طی یک ماه و نیم گذشته به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. اما همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره شد، در محدوده مقاومتی وارد فاز عرضه شد و فعلا توان عبور از آن را هم ندارد.
 
او ادامه داد: تراز نقدینگی حقیقی هم از ۱۱ روز معاملاتی دی ماه ۱۰ روز رو با خروج پول مواجه بوده و تنها یک روز آن با ورود پول همراه بود. میانگین حجم معاملات طی دو هفته ابتدایی دی ماه  در محدوده ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان بوده مقداری که از کف تاریخ خود یعنی محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان بالاتر است . اما بورس برای رشد نیاز به مقداری بیش از ۶ تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان دارد که فعلا با توجه به فاز اصلاحی که در آن قرار داریم از این اعداد خبری نیست.
چرا بازار سهام با رنگ سبز غریبه است؟
 
نقی پور تصریح کرد: دلایل عمده منفی‌های بازار سهام طی دو هفته ابتدایی دی ماه را می‌توان در چند عامل بررسی کرد. اولین عامل از نظر تکنیکالی است. پس از یک رشد خوب در بازار سهام و رسیدن شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد پیش بینی بورس این بود که معامله‌گران کوتاه مدتی شناسایی سود کنند و همین امر هم اتفاق افتاد و بازار با یک عرضه مواجه شد. همچنین بانک مرکزی از ابتدای دی ماه نرخ بهره را افزایش داد که این امر اثر منفی در کوتاه مدت بر بازار سهام خواهد داشت. ابهامات سیاسی در مورد آینده سیاسی کشور نیز یکی دیگر از عوامل منفی بورس بوده که این ابهامات نیز موجب شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار سهام در کوتاه مدت بدبین شوند. آخرین اتفاق مهم سیاسی کشور هم هفته گذشته رخ داد که آن اتفاق تلخ تروریستی در کرمان بود. این اتفاق  باعث شد به ابهامات سیاسی افزوده شود. این اتفاق هر چند که تلخ و ناگوار بود اما به نظر می رسد اثر خیلی کوتاه و کم دامنه بر بازار سهام داشته باشد و خیلی خارج از کنترل نباشد و با مدیریت و تدبیر مسئولان  اثر منفی آن برطرف شود.
 
این کارشناس بورس ادامه داد: با توجه به این شرایط به نظر شاهد دی ماه سرخپوش در بازار هستیم که شاید این حالت رکود و فاز اصلاحی تا اواخر ماه ادامه داشته باشد. البته احتمال این وجود دارد که از اواسط دی ماه به بعد تحرکات مثبتی را در بازار سهام شاهد باشیم و بورس تا حدودی از منفی‌های این روزها را جبران کند. اما نمی‌توان پیش بینی بورس برا بر صعود قوی بازار سهام در نظر گرفت. یک نکته مهم در مورد اوضاع این روزهای بازار سهام این است که همانطور که در گزارش‌های پیش بینی بورس آبان ماه هم اشاره کردیم منفی‌های این روزها در  دی ماه روند نزولی نیست و یک شرایط اصلاحی و موقت اما شاید خسته کننده باشد. البته می‌تواند فرصتی خوب برای اصلاح پورتفوی و یا خرید سهام‌های ارزنده را ایجاد کند.
سیگنال مثبت خودرویی‌ها به بورس
 
البته نگاه به معاملات روز شنبه یک سیگنال مثبت داشت و آن روند صعودی شاخص کل بورس از نیمه دوم بازار بود. صعودی که با چاشنی افزایش تقاضا در خودرویی‌ها صورت گرفت. با توجه به اینکه گروه خودرویی‌ از ظرفیت لیدری بازار برخوردار است، این موضوع می‌تواند برای آینده بازار سهام امیدوارکننده باشد.
 
با توجه به اینکه شاخص کل بورس پس از کاهش چند هفته گذشته، اکنون به محدوده حمایتی رسیده این امیدواری در گزارش‌های پیش بینی بورس را می‌توان مشاهده کرد که شاید بازگشت بازار سهام با چاشنی خودرویی‌ها صورت گیرد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *