RSS
امروز جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

مبلغ دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» تصویب شد

فروش ارز صادراتی اشخاص به قیمت توافقی

پیام تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

۲ نیروی کاهنده قیمت دلار

صدک بندی یارانه‌ها سقف دریافت وام شد

رشد ۲۴.۹ درصدی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی

خدمات جدید بانک رفاه کارگران رونمایی شد

صندوق تامین خسارت‌های بدنی تکلیف قانونی برای اصلاح نقاط حادثه خیز ندارد

منصور شیخ الاسلامی مدیر حوزه مدیر عامل وروابط عمومی صندوق کارآفرینی امید شد

جواب خاندوزی به همتی؛ تحلیل‌های هوخشتره‌ای!

چگونه چک دیجیتال بگیریم؟

در سال ۱۴۰۲ چقدر وام پرداخت شده است؟

روش دریافت وام با سود کم از امید بانک سپه

فریز قیمت دلار

وام اشتغال ۱۵۰میلیون تا ۴ میلیارد شد

استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد

انتقاد دبیرکل سندیکا از وضع "عوارض تحمیلی" و "غیرمرتبط" بر صنعت بیمه

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه و صندوق‌های تابعه وزارت کار

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مسکن

عرضه بیمه عمروزندگی آسیا با همکاری بانک قرض الحسنه رسالت

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفند ماه ۱۴۰۲

طرح گواهی سپرده ارزی؛

اوراقی که قرار است صنعت نفت را نجات دهد

۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۳کد خبر: 348015
ایستانیوز:گواهی سپرده برای انواع نفت‌خام و میعانات گازی قرار است ناجی پالایشگاه‌های کوچک شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طرحی که دولت برای تامین سرمایه بخشی از صنعت نفت در دستور کار قرار داده است. برمبنای آن شرکت ملی نفت و بورس انرژی قرار است با انتشار این اوراق ناجی بخش پایین‌دستی صنعت نفت شوند.
 
براساس گزارش‌های منتشرشده این گواهی در چارچوب مقررات بورس انرژی و بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته و در مراحل نهایی قرار دارد. علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی در این رابطه گفته که مصوبات لازم از هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای اقتصاد اخذ شده است. پروژه با همکاری و پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران در حال پیاده‌سازی است. همچنین جزئیات آن در قالب اطلاعیه گشایش نماد همزمان با آغاز معاملات ارائه می‌شود.
 
به گفته وی دارایی این گواهی، نفت‌خام یا میعانات گازی خواهد بود و خریداران وارد فرآیند فروش و تحویل می‌شوند. در واقع این گواهی سررسید ندارد. گواهی میعانات گازی برای بازار داخلی و برای شرکت‌های پالایشگاه‌های کوچک طراحی می‌شود تا این پالایشگاه‌ها به خوراک پایدارتری دست پیدا کنند.
 
اوراق ارزی در پی نشست‌های سال گذشته وزارت نفت با فعالان بازار سرمایه منتشر می‌شود. جواد اوجی وزیر نفت گزارش داد که صنعت نفت کشور به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. از سال گذشته برنامه‌هایی برای استفاده از توان بخش خصوصی و بانک‌ها در دستور کار قرار گرفت. نتیجه آن به تشکیل کنسرسیومی از بانک‌ها و نهادها برای توسعه برخی از پروژه‌های نفتی منجر شد.
اوراق بدهی باری بر دوش دولت های آینده؟
 
پیمان مولوی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تاثیر انتشار این اوراق در تامین سرمایه بخش پایین‌دستی شرکت نفت می‌گوید: کشوری که برای توسعه می‌خواهد گام بردارد باید از همه ابزارهای تامین سرمایه بهره بگیرد. بنابراین نمی‌توان گفت که انتشار اوراق بدهی‌های دولت را افزایش می‌دهد. هدف باید این باشد که پروژه‌های زیرساختی در زمان خود تکمیل شوند.
 
او افزود: این دیدگاه اشتباهی است که گروهی بر این باورند که انتشار اوراق تعهد مالی بر دوش دولت‌های بعدی باقی خواهد گذاشت. اگر قرار است با چنین دیدگاهی به فکر توسعه کشور باشیم، توسعه اصلا اتفاق نمی‌افتد.
 
مولوی درباره اوراق سپرده ارزی برای بخش نفت گفت: این اوراق یا بسیاری از اوراق‌ دیگر که وارد حوزه‌های جاری می‌شوند، باید به دقت مدیریت شده تا در حوزه تامین مالی پروژه‌ها هزینه شوند.
 
او با بیان اینکه در شرایط کنونی که امکان جذب سرمایه خارجی وجود ندارد، بازار سرمایه می‌تواند راهگشا باشد. یعنی هر چقدر بازار‌های مالی در حوزه بازار سرمایه بتواند رشد کند در نهایت منجر به تامین مالی پایدارتر می‌شوند .
مراقب تبعات اوراق باشید
 
مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مشکل صنعت نفت ما قبل از تامین مالی، مسائل تکنولوژی و دانش فنی است. لازم است این صنعت در همه بخش‌ها چه پایین‌دست و چه بالادست به تکنولوژی روز مجهز شوند.
 
او افزود: به اعتقاد من مشکل توسعه صنعت نفت کشور فقط با تامین سرمایه حل نمی‌شود. البته این بدان معنا نیست که حتما صنعت نفت نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد. بلکه توسعه همزمان باید صورت بگیرد.
 
بهروزی‌فر با یادآوری انتشار اوراق ارزی در دولت محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: سابقه انتشار این اوراق به دولت آقای احمدی‌نژاد برمی‌گردد که سپرده‌های ارزی برای پرداخت یارانه به مردم منتشر شد. بنابراین باید مدیریت صورت بگیرد که این منابع حاصل از این اوراق فقط برای بخش‌های ضروری صنعت نفت هزینه شود. زیرا اگر قرار باشد اوراق ارزی منتشر شود و به توسعه صنعت نینجامد، پیامد آن برای دولت‌های بعدی خواهد بود و شرایط اقتصادی را بغرنج‌تر می‌کند.
استفاده از مشوق‌های جذاب
 
حسن مرادی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: اگر دولت بتواند اوراق سپرده منتشر کرده و سرمایه‌های سرگردان مردم را جمع کند، اتفاق مثبتی است البته به شرطی که تضمین خوبی هم داشته باشد.
 
وی افزود: این طرح می‌تواند جایگزینی برای سرمایه‌گذار خارجی هم باشد. اگر مشوق‌های دولت جذاب باشد، انتشار اوراق می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را در جامعه جمع کند و برای توسعه طرح‌های نیمه‌تمام می‌تواند کارآمد باشد.
 
مرادی با بیان اینکه طرح‌های نفت و گاز سودآورند، تصریح کرد: از آنجایی که طرح‌های گاز نفت و انرژی، طرح‌های سودمندی هستند. بنابراین علاوه بر منفعت‌رسانی به خریداران اوراق، آثار آن برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند. البته به شرط آنکه دولت تدبیر خوبی انجام بدهد و تضمین کند که بازپرداخت‌ها با سود مناسب به موقع انجام شود.
 
او افزود: مسلما برای کسانی که به حفظ دارایی خود در شرایط تورمی می‌اندیشند سرمایه‌گذاری و خرید این اوراق می‌تواند اطمینان‌بخش و سودمند باشد.
 
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: دولت هم باید به صورت شفاف مشخص کند که تامین سرمایه ناشی از این اوراق قرار است در کدام پروژه‌ها به کار گرفته شود.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا این اوراق تعهد مالی برای دولت در پی خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران یک شرکت دولتی است، دلیلی ندارد دولت متضرر شود. شرکت ملی نفت بدهکار می‌شود، چون می‌تواند این منابع را تبدیل به سرمایه کند که آن سرمایه سودآور خواهد بود و از محل آن سود، تعهد خود را به مردم جبران خواهد کرد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *