RSS
امروز جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

مبلغ دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» تصویب شد

فروش ارز صادراتی اشخاص به قیمت توافقی

پیام تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

۲ نیروی کاهنده قیمت دلار

صدک بندی یارانه‌ها سقف دریافت وام شد

رشد ۲۴.۹ درصدی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی

خدمات جدید بانک رفاه کارگران رونمایی شد

صندوق تامین خسارت‌های بدنی تکلیف قانونی برای اصلاح نقاط حادثه خیز ندارد

منصور شیخ الاسلامی مدیر حوزه مدیر عامل وروابط عمومی صندوق کارآفرینی امید شد

جواب خاندوزی به همتی؛ تحلیل‌های هوخشتره‌ای!

چگونه چک دیجیتال بگیریم؟

در سال ۱۴۰۲ چقدر وام پرداخت شده است؟

روش دریافت وام با سود کم از امید بانک سپه

فریز قیمت دلار

وام اشتغال ۱۵۰میلیون تا ۴ میلیارد شد

استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد

انتقاد دبیرکل سندیکا از وضع "عوارض تحمیلی" و "غیرمرتبط" بر صنعت بیمه

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه و صندوق‌های تابعه وزارت کار

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مسکن

عرضه بیمه عمروزندگی آسیا با همکاری بانک قرض الحسنه رسالت

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفند ماه ۱۴۰۲

ریسک‌های بازار سهام بررسی شد؛

محاصره بورس در زمستان سخت

۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰کد خبر: 347947
ایستانیوز:بارقه‌های امید بازار سهام در دی ‌ماه نتوانست ادامه‌دار باشد. در نهایت بهمن سختی برای بورس گذشت.
به گزارش پابگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس را باید عقب‌مانده‌ترین بازار از تورم دانست. در عین حال پول حقیقی طی روزهای گذشته از بازار به تناوب خارج شده است.
 
بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدای امسال رشد ۱۶.۱ درصدی را در مجموع ارزش بازار‌های خود تجربه کرده است. این در حالی است که تورم در این مدت ۴۵.۹ درصد بوده است. موضوعی که بازدهی حقیقی بازار سرمایه را حدود ۳۰- دصد می کند.
زمستان سخت 
 
اختلاف‌نظرها درباره عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیمات شبانه و مواضع ضد‌ونقیض زمستان بورس را سخت کرد.
 
موضوعی که در هفته‌های اخیر روند خروج پول حقیقی از بازار را تشدید کرد. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در روز یکشنبه ۳۷۰ میلیارد تومان بود. روز دوشنبه ارزش پول حقیقی خروجی به ۱۷۵ میلیارد تومان رسید. روز سه‌شنبه ارزش پول حقیقی خروجی ۵۰۹ میلیارد تومان بود.
 
 روز چهارشنبه این روند ادامه داشت و خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بورس تهران ۳۵۹ میلیارد تومان بود.
 
بدین‌ترتیب برای هجدهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد و در تمامی روزهای معاملاتی بهمن ‌ماه شاهد خروج سرمایه از بازار بودیم.
 
در مجموع کل هفته گذشته یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد. میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۵۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل افت ۱۷ درصدی داشته است.
بورس مافیایی
 
اغلب کارشناسان معتقدند بازار سرمایه باید آیینه تمام‌نمای بورس باشد. اما سیگنال متناسب با شرایط کنونی اقتصاد کشور صادر نمی‌کند. این مساله حکایت از تاثیر دست‌های مافیایی در بورس دارد که در خلاء نظارت‌ها، کنترل بازار را در دست دارند.
 
از سوی دیگر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در دیگر بازارهای دارایی سرمایه‌گذاری کنند اما سرمایه‌های خود را وارد بازار سهام نکنند. چرا که به سیاستگذار اعتماد ندارند.
چرا حال بورس خوب نیست؟
 
بورس تهران این روزها منتظر اقداماتی است تا بتواند دوباره سرپا شود. قیمت‌گذاری دستوری و عرضه خودرو در بورس همچنان مهم‌ترین ریسک‌های بازار هستند.
 
در همین زمینه نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در حال حاضر بورس وضعیت افتضاحی را پشت‌سر می‌گذارد. بدون شک مافیای خودرو و تصمیم‌های مسوولان از علت‌های وضع موجود است.
 
وی می‌افزاید: بزرگ‌ترین دلیل افت بازار بورس هیچ‌وقت خبر بد نبوده است. چرا که بزرگ‌ترین افت شک و تردید بوده است. دولت با دخالت‌های اشتباه در اقتصاد باعث ایجاد وضع موجود است.
 
به عنوان مثال در مساله خودرو تصمیمی گرفته می‌شود که خودرو در بورس کالا عرضه شود. اما دو ماه بعد مجدد تغییر نظر داده می‌شود و اعلام می‌شود عرضه صورت نمی‌گیرد. در نتیجه سهامدار ترجیح می‌دهد در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کند.
 
همچنین رجایی تصریح می‌کند: از سوی دیگر  تولیدکننده‌ها مجبور هستند گاز را به قیمت‌های بسیار بالایی خریداری کنند. در نهایت درآمد حاصل از صادرات را با قیمت  دلخواه دولت در سامانه نیما عرضه کنند. همین عامل باعث می‌شود صادر‌کننده محصولاتش را انبار کند. در نتیجه هم تقاضا در سامانه نیما به شدت از تقاضا پیشی می‌گیرد و هم رانت دلار ارزان برای عده‌ای خواهد بود.
نجات بازار سهام چگونه رخ می‌دهد؟
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: جدا از موارد اشاره‌شده در خود بورس هم باید اصلاحات جدی صورت بگیرد. ما پیش از این اعلام کردیم بزرگ‌ترین ترس بورس تردید است. در حالی که در اول سال گفته شد که دامنه نوسان به ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد اما شاهد بی‌نظمی عجیبی در بورس هستیم.
 
رجایی می‌افزاید: شما الان هر دامنه نوسانی که بخواهید در بورس پیدا می‌کنید. این برای بازاری که باید سرلوحه نظم باشد بسیار بد است. زمانی که مسوولان به وعده خود عمل نمی‌کنند نگاه بد سهامداران به این افراد نیز بیشتر می‌شود.
 
وی افزود: هر پولی که از بازار بورس خارج می‌شود مستقیم وارد بازارهای موازی می‌شود. دقیقا امروز شاهد این ماجرا هستیم.
 
پس بانک مرکزی برای نجات از این مخمصه، باید به جای تاسیس سامانه و  افزایش ساعت کاری صرافی‌ها، نگاه ویژه‌ای به بورس داشته باشد. سیاستگذار باید جذابیت بورس را بالا برده تا پول‌ها به بازار سرمایه روانه شود.
 
در نظر بگیرد هر  تصمیمی که تاثیر مخرب بر صنایع بورسی داشته باشد، تقاضای جدید را برای بازار‌های غیرمولد ایجاد می‌کند.
لایحه بودجه کمک می‌کند؟
 
نوید رجایی می‌گوید: لایحه بودجه تاثیر خیلی زیادی بر بازار سرمایه دارد. چرا که عوارض صادراتی که مجلس وضع کرده بسیار بالاست. در نتیجه چشم‌انداز مثبتی به خصوص برای پتروشیمی‌ها وجود ندارد. این اقدام در کنار نرخ خوراک باعث خواهد شد شرکت‌های پتروشیمی که همواره سود انباشته داشتند با زیان انباشته مواجه شوند.
کسری بودجه، مالیات و اوراق فروشی
 
در ادامه رجایی یادآور می‌شود: از سوی دیگر یکی از موارد کسری بودجه است که  دقیق مشخص نیست چه میزان باشد. اما رقم کسری بودجه سال آینده حدودا بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. پس دولت برای رفع کسری بودجه باید به اخذ مالیات‌های سنگین و فروش اوراق با نرخ بهره بالا روی آورد.
 
این هم یکی دیگر از معضلاتی است که  سهامداران چشم‌انداز مثبتی درباره آن ندارند. چرا که در این حالت شرکت‌ها مجبور هستند مالیات سنگینی بپردازند. از سوی دیگر تسهیلات با نرخ بهره بالا دریافت کنند و درنتیجه تولید دیگر به‌صرفه نیست.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *