RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

تورم در تور غرب

یکه‌تازی سیاست‌های انقباضی در بازارها

۹:۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹کد خبر: 346277
ایستانیوز : سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده در سال ۲۰۲۲ و احتمال تداوم آن در سال جدید، تورم در منطقه آمریکا و اروپا را که عملکرد مطلوبی در جهت سیاست‌های پولی در سال گذشته به ثبت رساندند، در آستانه شکست قرار داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بنا بر گزارشی از اداره آمار کار منطقه اروپا در روزهای اخیر، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای دومین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و تک‌رقمی شد. بر این اساس تورم از سطح ۱/ ۱۰ درصدی در ماه نوامبر به ۲/ ۹ درصد‌ در ماه دسامبر رسید. با این حال شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده روند کاهشی خود را از ماه ژوئن با تورم ۱/ ۹ درصدی آغاز کرد و در آخرین ماه از سال ۲۰۲۲ تورم را برای پنجمین ماه متوالی به ۱/ ۷ درصد رساند. این موضوع درحالی اتفاق افتاد که نرخ بهره در آمریکا و اروپا به ترتیب سطح ۵/ ۴ و ۵/ ۲ درصدی را تجربه کردند. افزایش نرخ بهره آمریکا نسبت به اروپا به روشنی چرایی تنزل بیشتر تورم در این منطقه را بیان می‌کند.
شیب نزولی تورم در ماه‌های اخیر این پیام را به مقامات مناطق مذکور می‌رساند که سیاست‌های انقباضی مثمر‌ثمر واقع شده و اثر آن را در تورم ماهانه اروپا و آمریکا می‌توان مشاهده کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو قصد دارد تا افزایش نرخ بهره را تا ثبت تورم ۲ درصدی ادامه دهد. عواملی از جمله سطح تورم کل و تورم هسته، کاهش شاخص دلار در نگرانی از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، گزارش مشاغل جدید آمریکا مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، رشد اشتغال و... دلایلی مبنی بر تداوم مسیر نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده تلقی می‌شود. اما در این میان افزایش نرخ بهره از دو بعد تحلیل‌گران نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نگاه اول افزایش نرخ‌های سیاستی می‌تواند شاخص ارز آمریکا را تقویت کرده و بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها را مورد هدف قرار داده و آنها را با ریزش همراه کند. اما در طرف دیگر مساله، اگر نرخ بهره با سرعت گذشته افزایش نیابد، شاخص دلار جهانی در این راستا واکنش منفی نشان خواهد داد و در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. به دنبال این موضوع بازار طلا و ریسکی در مسیر صعودی قرار می‌گیرند. این موضوع در بازارهای اروپا نیز حاکم است. لاگارد در سخنرانی خود در ماه گذشته اعلام کرد هنگامی که تورم در این منطقه به اوج خود برسد، سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا وارد عمل شده و از آن پس شروع به اتخاذ سیاست‌های انقباضی خواهند کرد. این مقام پولی قصد دارد نرخ بهره را در ماه‌های آتی در سال جدید نیز افزایش دهد و کمر تورم را تا اواخر سال ۲۰۲۳ بشکند. اما آیا این امر امکان‌پذیر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دستیابی به تورم آمریکا تا اواخر سال ۲۰۲۳ امری امکان‌پذیر خواهد بود اگر فدرال رزرو نیز همچنان به سیاست‌های خود ادامه دهد. اما در رابطه با سطح ۲ درصدی تورم در منطقه اروپا تا اواخر سال جاری، باید کمی تا واکنش تورم به نشست بعدی بانک مرکزی اروپا و اتخاذ سیاست‌های آن بردباری کرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *