RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تبعات ریسک نرخ سود در حوزه تأمین مالی

بررسی بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

پیام تبریک نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه پارسیان به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

بیمه تجارت‌نو موفق به تمدید گواهینامه استاندارد ISO۳۱۰۰۰ شد

کسب رتبه اول توسط بانک کشاورزی در حوزه مدیریت تهدیدات امنیت اطلاعات بانکی

پنجاه و یکمین نشست کمیته ریسک بانک ملی

بازار سهام سِر شده است

سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد

تب فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران بالاست

دلایل کاهش قیمت دلار

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

۶ ارز دیجیتالی که می توانند ۱۰ برابر سود بدهند

۱۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فهرست وزارت صمت از فهرست واردکنندگان خودرو نشان می دهد

تولید کنندگان خودرو، وارد کننده می شوند

۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۸/۱۰کد خبر: 342168
ایستانیوز:از بین ۱۲ شرکتی که تاکنون برای واردات خودرو تایید شده اند ۱۰ شرکت از جمله ایران خودرو و سایپا عمده ترین شرکت های تولید کننده خودرو در کشور هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،واردات خودرو با همه حواشی که از ابتدای تصویب آیین‌نامه به خود دیده بود، حالا وارد مرحله جدیدی شده است، مرحله‌ای که ورود محصولات خارجی به بازار را محتمل‌تر از گذشته کرده است. در این زمینه یکشنبه‌شب گذشته سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه‌ای، از لیست دوم شرکت‌های واردکننده خودرو رونمایی کرد. پیش از این نام هفت شرکت که برای واردات خودرو مورد تایید قرار گرفته بودند، اعلام شده بود. حالا نام پنج شرکت دیگر به این لیست اضافه شد تا تعداد شرکت‌های تاییدشده برای واردات خودرو به ۱۲ شرکت برسد. اعلام لیست دوم شرکت‌های واردکننده، پازل واردات خودرو را کامل‌تر کرده و آن را یک گام به جلو برد.
 
طبق اعلام امید قالیباف، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو شرکت‌های جدیدی هستند که به لیست واردکنندگان خودرو اضافه شده‌ و شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آیین‌نامه احصا کرده‌اند و به فهرست هفت شرکت واردکننده خودرو که قبلا اسامی آنها اعلام شده بود، اضافه شدند. سخنگوی وزارت صمت البته تاکید کرده است هنوز شرکت‌های دیگری می‌توانند به این لیست اضافه شوند. به گفته وی، این فهرست همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آیین‌نامه واردات خودرو را احراز کند به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.
 
هفت شرکتی که پیش از این برای واردات خودرو مورد تایید قرار گرفته بودند شامل سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور و آرین موتور پویا بود که با اضافه شدن پنج شرکت جدید این لیست به ۱۲ شرکت رسید. قالیباف همچنین از برخی خودروهایی که در راه بازار ایران هستند نیز رونمایی کرد. به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود. وی از خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) نام برده است. وی همچنین تاکید کرده است این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰هزار یورو قرار دارند.
 
به نظر می‌رسد با اعلام لیست دوم واردکنندگان خودرو، یک گام به سمت عملیاتی شدن واردات نزدیک‌تر شده‌ایم. البته عملی شدن واردات قرار بود پیش از اینها انجام شود. شهریورماه اولین موعدی بود که برای واردات خودرو اعلام شده بود؛ بعد از آن گفته شد در مهرماه این کار عملیاتی خواهد شد. بعد از آن نیز وعده‌های گوناگونی داده شد. وزیر از واردات در یک هفته سخن می‌گفت و این بازه در سخنان نمایندگان مجلس تا دو ماه هم می‌رسید. وعده‌هایی که عدم‌تحقق آنها بدون هیچ توضیحی مخاطبان را بی‌اعتماد کرده است. به طوری که به نظر تنها یک اقدام عملی می‌توانست این اعتماد را به اینکه واردات خودرو به‌زودی انجام خواهد شد، بازگرداند. حالا به نظر می‌رسد این اقدام انجام شده و اعلام نام شرکت‌هایی که واردات خودرو را انجام خواهند داد و همچنین نام خودروهایی که احتمالا راهی ایران شوند، می‌تواند این نقش را ایفا کند.
 
حضور ایران‌ خودرو در لیست دوم واردکنندگان کاملا قابل‌پیش‌بینی بود؛ چراکه در لیست ابتدایی منتشرشده نیز همه شرکت‌های نام‌برده، تولیدکننده خودرو بودند. رد این موضوع را می‌توان در بند دوم قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین بند هشتم آیین‌نامه واردات خودرو جست‌وجو کرد که واردات خودرو را مشروط به «انتقال فناوری» قرار داده‌اند. شرطی که به نظر تنها از مسیر تولید خودرو می‌گذرد. از ابتدای رونمایی از آیین‌نامه واردات نیز این بند با انتقادات زیادی مواجه بود. منتقدان آیین‌نامه مذکور که واردکنندگان پیشین خودرو را نیز می‌توان جزو این دسته رده‌بندی کرد، اعتقاد دارند شرط انتقال فناوری مسیر واردات را تنها برای خودروسازان باز می‌گذارد تا بتوانند خودرو وارد کنند و دیگر واردکنندگان نمی‌توانند از پس چنین شرطی بربیایند؛ چراکه لازمه انتقال تکنولوژی دست داشتن در تولید است.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *