RSS
امروز شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

شعبه فیجیتال بانک سپه رونمایی شد

مبلغ وام اجاره مسکن اعلام شد

هشدار؛ مراقب مسدود شدن تترهای خود باشید

جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری تغییر کرد

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

استاد دانشگاه چمران اهواز بررسی کرد:

لزوم پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و موانع موجود

۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۸/۱۰کد خبر: 329101
ایستانیوز:مرتضی افقه معتقد است که وجود ابهامات در فضای بین‌المللی خارجی و از طرفی دیگر وجود غیرمتخصصان در فضای داخلی اقصاد، مهمترین موانع در پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد کشور هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صبح امروز جلسه‌ای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در  وزرات اقتصاد و دارایی برگزار شد تا وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته و مسایل و مشکلات اقتصادی در این خصوص واکاوی شود؛ یکی از مسایل مطرح شده در این نشست در خصوص «اهمیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد» در کشور بود، موضوعی که به بیان دکتر خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی از الزامات ضروری در جهت رشد و توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد محسوب می شود.  
 
استاد دانشگاه چمران اهواز در بررسی اهمیت پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد در کشور به سنا گفت: وظیفه علم، پیش‌بینی پذیر کردن جریان‌ها و واقعیت‌ها است، به طوری که تمام تحقیقات و مطالعات در راستای افزایش قدرت پیش‌بینی، حرکت می‌کنند.
 
 مرتضی افقه افزود: در علوم انسانی به طور عام و در اقتصاد به طور خاص تمام تلاش‌ها بر این است که بتوان متغیرها را پیش بینی کرد و بر اساس آن با ارایه فرمول و راهکارهای مناسب به پیش بینی رخدادها پرداخت.
 
ابهامات بین‌المللی؛ مهمترین مانع پیش‌بینی‌ پذیری
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای تحقق این موضوع به ابزار نیازمندیم که بخشی از آن به اطلاعات و آمار مربوط می شود؛ برای به دست آوردن این اطلاعات نیازهای نرم افزاری و نیز سخت افزاری وجود دارد، البته مشکل کشور ما در این خصوص بی‌ثباتی هم در قوانین داخلی و هم در روابط خارجی است.
 
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ما بیش از این که به تصمیمات داخلی بستگی داشته باشد، به تصمیمات و روابط خارجی و بین‌المللی وابسته است، بنابراین با توجه به ابهامات موجود در خصوص رفع تحریم ها و احیای برجام نمی‌توان از این منظر پیش‌بینی دقیقی از دورنمای آینده داشت و در چنین فضایی حرف از پیش‌بینی پذیر بودن، غیر علمی به نظر می رسد.  
 
حضور غیرمتخصصان و اخلال در پیش‌بینی پذیری اقتصاد
 
استاد دانشگاه چمران اهواز بیان کرد: در روابط داخلی هم می توان گفت غیر متخصص بودن تصمیم‌گیران سبب می شود تا رفتارها به گونه‌ای باشد که خیلی زود تصمیمات به مشکل بر می‌خورد و همین موضوع سبب می‌شود تا نیاز یه تغییر و اصلاح داشته باشند؛ بنابراین بی ثباتی در تحولات داخلی نیز زمینه پیش بینی پذیر بودن متغیرهای اقتصادی را به شدت کاهش می دهد.  
 
مرتضی افقه گفت: رونق تولید از یک سو ارتباط زیادی به روابط خارجی و از سوی  دیگر به متغیرهای داخلی  مانند نرخ ارز، نرخ سود، نرخ دلار دارد، متغیرهایی که در حال حاضر از ثبات مناسبی برخوردار نیستند و بنابراین قابل پیش‌بینی هم نیستند و از آنجا که بورس وابستگی به تولید دارد و شاخص تولید در اقتصاد محسوب می‌شود تا برون رفت از این مسائل نمی توان به پیش بینی پذیر بودن اقتصاد دست یافت.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *