RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

بازار سرمایه به کدام سمت حرکت کرده است؟

معاملات اوراق بدهی در اوج

۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۸/۱کد خبر: 328849
ایستانیوز:از مجموع کل معاملات انجام شده در۷‌ماه امسال ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان به معاملات بازار اوراق بدهی اختصاص یافته که ۵۱درصد از کل معاملات است و بخش عمده آن نیز در فرابورس داد وستد شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهی مالی(ایستانیوز)،آمار‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه در 7‌ماه امسال نسبت به پارسال تغییر جهت داده است. امسال بخش عمده نقدینگی صرف معاملات اوراق بدهی شده، برخلاف پارسال که بخش عمده نقدینگی صرف دادوستد سهام شد. در 7‌ماه پارسال 81درصد از معاملات به سهام اختصاص داشت درحالی‌که این میزان امسال به کمتر 30درصد رسیده و در مقابل حجم معاملات اوراق بدهی به 51درصد از کل معاملات بازار سرمایه رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بازارسرمایه در 7‌ماه امسال نسبت به پارسال 4درصد رشد کرده است، اما برخلاف پارسال، امسال بخش عمده نقدینگی صرف معاملات بازار اوراق بدهی شده است. به‌ نظر می‌رسد علت اصلی نزول شاخص‌های بورس نیز همین موضوع است. ارزش کل معاملات بازار سرمایه در 7‌ماه امسال به 2800هزار میلیارد تومان رسیده که این مقدار نسبت به سال گذشته 110هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد اما برخلاف 7‌ماه سال قبل که 81 درصد از کل معاملات بازارسرمایه به سهام اختصاص داشت امسال سهم مبادلات انجام شده در بازارسرمایه به کمتر از 30درصد رسیده و در مقابل حجم معاملات اوراق بدهی به 51درصد رسیده که نشان می‌دهد جریان نقدینگی امسال برعکس شده و بازار اوراق بدهی جای بازار سهام را گرفته است. به ‌نظر می‌رسد نزول شاخص‌های بورس ریسک معاملات بازارسهام را افزایش داده و موجب شده جریان نقدینگی در بازار سهام تغییر جهت دهد و به سمت بازار اوراق بدهی حرکت کند. با این حال برآوردها حاکی است بخشی از این تغییر جهت بازار نیز ناشی از سیاست‌های کلان دولت است که از ابتدای سال‌ جاری نرخ بهره اوراق بدهی را افزایش داده است تا جذابیت خرید این اوراق برای سرمایه‌گذاران بیشتر شود. دولت در تلاش است با افزایش نرخ و حجم انتشار اوراق بدهی از یک طرف سیاست‌های انقباضی را برای مهار تورم دنبال و از طرف دیگر کسری بودجه‌اش را جبران کند.
 
از مجموع کل معاملات انجام شده در7‌ماه امسال 1400هزار میلیارد تومان به معاملات بازار اوراق بدهی اختصاص یافته که 51درصد از کل معاملات است و بخش عمده آن نیز در فرابورس داد وستد شده است. سال قبل در همین دوره 5 درصد از کل معاملات به بازار اوراق بدهی اختصاص داشت. طبق این اطلاعات پارسال 122هزارو 395میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه داد وستد شده بود که امسال این مقدار با 1058درصد افزایش به 1418هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان معاملات انجام شده در بازار اوراق بدهی در 7‌ماه امسال 11.5برابر معاملات انجام شده در بازار سهام است. طبق اطلاعات موجود، مانده اوراق بدهی قابل معامله در بازارسرمایه در پایان مهر‌ماه امسال به 432هزارو 500 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پارسال 30درصد رشد نشان می‌دهد. از مجموع کل مانده اوراق بدهی بازار سرمایه 375هزار میلیارد تومان یعنی معادل 86.5درصد متعلق به دولت، 12درصد متعلق به بخش خصوصی و 1.5درصد متعلق به شهرداری‌هاست. این اطلاعات نشان می‌دهد دولت از ابتدای امسال تاکنون 121هزارو 500میلیارد تومان اوراق بدهی جدید منتشر کرده است که به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم سال حجم انتشار اوراق بدهی شتاب بیشتری بگیرد. از زمان آغاز به‌کار دولت جدید به‌ویژه در ماه‌های مرداد و شهریور حجم انتشار اوراق بدهی با رشد بسیاری زیادی مواجه شده است. هم‌اکنون 260نوع اوراق بدهی در بازار سرمایه در حال دادوستد است که 41درصد از آنها اوراق مرابحه و 35درصد اسناد خزانه اسلامی است.
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *