RSS
امروز جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

مبلغ دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» تصویب شد

فروش ارز صادراتی اشخاص به قیمت توافقی

پیام تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

۲ نیروی کاهنده قیمت دلار

صدک بندی یارانه‌ها سقف دریافت وام شد

رشد ۲۴.۹ درصدی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی

خدمات جدید بانک رفاه کارگران رونمایی شد

صندوق تامین خسارت‌های بدنی تکلیف قانونی برای اصلاح نقاط حادثه خیز ندارد

منصور شیخ الاسلامی مدیر حوزه مدیر عامل وروابط عمومی صندوق کارآفرینی امید شد

جواب خاندوزی به همتی؛ تحلیل‌های هوخشتره‌ای!

چگونه چک دیجیتال بگیریم؟

در سال ۱۴۰۲ چقدر وام پرداخت شده است؟

روش دریافت وام با سود کم از امید بانک سپه

فریز قیمت دلار

وام اشتغال ۱۵۰میلیون تا ۴ میلیارد شد

استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد

انتقاد دبیرکل سندیکا از وضع "عوارض تحمیلی" و "غیرمرتبط" بر صنعت بیمه

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه و صندوق‌های تابعه وزارت کار

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مسکن

عرضه بیمه عمروزندگی آسیا با همکاری بانک قرض الحسنه رسالت

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفند ماه ۱۴۰۲

بلاتکلیفی دخل و خرج کشور در ۱۴۰۰

آیا مجلس کلیات بودجه را رد می کند؟

۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۹/۲۲کد خبر: 314710
ایستانیوز:در شرایطی که ایران با تحریم های سختی مواجه است بودجه دولت در سال آینده با کسری تراز ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی رو به روست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که حدود 10 روز از ارائه لایحه بودجه 1400 از سوی دولت به مجلس می گذرد؛ انتقادهای نمایندگان مجلس به بودجه دولت هر روز بیشتر و تندتر می شود و در این بین مسئولان دولتی هم تلاش می کنند با دفاع از لایحه ارائه شده نشان دهند که سند دخل و خرج کشور باتوجه به واقعیت های امروز اقتصادی کشور تدوین شده است. لایحه بودجه 1400 در طول 10 روز گذشته در واقع به موضوعی دوئل گونه بین دولت و مجلس بدل شده است و حالا سوال این است که راه خروج از این شرایط که مردم هم با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند چیست و سر نوشت لایحه بودجه چه می شود؟ در این بین سوال اصلی این است آیا مجلس کلیات لایحه بودجه را رد می کند؟ اگر این اتفاق بیفتد چه خواهد شد؟ بودجه 1400 به دلیل دست و پنجه نرم کردن کشور با تحریم های آمریکا، شیوع گسترده بیماری کرونا، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و همچنین تغییر دولت از حساسیت ها و پیچیدگی های بسیاری برخوردار است و به همین دلیل رد کلیات بودجه می تواند بلاتکلیفی اقتصادی و بی ثباتی را رقم بزند.  
 
البته اختلاف های مجلس و دولت برسر بودجه 1400 از مهرماه شروع شد، زمانی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس مهرماه در نامه‌ ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد: لایحه بودجه۱۴۰۰ متفاوت با لوایح بودجه گذشته تدوین و به مجلس تقدیم شود. و روز 12 آذرماه، قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس، در شروع جلسه مجلس کسری بودجه را ام‌المصایب دانست. در این بین هفته گذشته مرکز پژوهش های مجلس هم به عنوان بازوی کارشناسی قوه مقننه هم در گزارشی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد کلیات بودجه سال آینده را رد کنند و از دولت بخواهد لایحه ای دیگر ارائه دهد. در حال حاضر یکی از اختلافات اصلی دولت و مجلس در موضوع لایحه بودجه به فروش نفت باز می گردد؛ طبق لایحه بودجه دولت میزان درآمدهای نفتی در سال آینده را 199 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است اما نمایندگان مجلس معتقدند این عدد تحقق پذیر نیست و کشور سال آینده با کسری بودجه بیش از امسال رو به رو می شود.
 
بودجه دولت در سال آینده با کسری تراز 319هزار میلیارد تومانی مواجه است و دولت می‌خواهد این شکاف بین درآمد و هزینه‌ها را با فروش نفت بیشتر (به ‌میزان 2.3میلیون بشکه در روز)، فروش سهام و اوراق بدهی و همچنین قرض گرفتن از صندوق توسعه ملی جبران کند. به اعتقاد کارشناسان باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت مردم و کسب و کارها دولت به جز درآمدهای نفتی نمی تواند روی درآمدهای دیگری همچون افزایش فشارهای مالیاتی حساب باز کند و تنها راه جبران کسری بودجه در شرایط کنونی پیدا کردن راهی برای افزایش فروش نفت است. اگر مجلس کلیات بودجه سال آینده را رد کند عملا تنها چاره ای که برای دولت با در نظر گرفتن زمان اندک تا پایان سال باقی می ماند، ارائه لایحه بودجه به صورت چنددوازدهم خواهد بود. اتفاقی که کلاف اقتصادی کشور را در شرایط کنونی پیچیده تر از قبل خواهد کرد.  

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *