ایستانیوز:مردم از بیرون رفتن از خانه هراس دارند و تا می توانند خریدها و مایحتاج روزانه شان را اینترنتی تهیه می کنند. اما این خرید تنها به اقلام اساسی و مورد نیاز یا اقلامی برای بهداشت و سلامتی خلاصه می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،تا دو سه هفته رمز پویا برای کسب و کارهای اینترنتی مشکل ایجاد کرده بود و تراکنش های خرید و فروش اینترنتی را کاهش داده بود حالا هم ترس از کرونا این کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده است. البته مردم از بیرون رفتن از خانه هراس دارند و تا می توانند خریدها و مایحتاج روزانه شان را اینترنتی تهیه می کنند. اما این خرید تنها به اقلام اساسی و مورد نیاز یا اقلام برای بهداشت و سلامتی خلاصه می شود.
در این شرایط برخی می گویند فروش اینترنتی رشد کرده است، اما عادل طالبی، فعال استارتاپی در خصوص وضعیت فروش کسبوکارهای استارت اپی در دوره شیوع کرونا به تجارت نیوز، گفت: یک مقدار در مورد فروش این کسبوکارهای غلو میشود که استارت آپها رشد میکند اما اشتباه است، چون شرایط بحرانی حاکم بر وضعیت روانی مردم باعث میشود که مصرف معمول را نداشته باشند و خریدها به سمت اقلام ضروری محدود شده است.
به گفته طالبی، با این حال این وضعیت در واقع به ضرر تمام کسبوکارهاست و ممکن است در تعداد از محصولات ضروری خریدها انجام شود چون در شرایط اضطرار پول خود را برای هر کالایی خرج نمیکنند، بنابراین در کل به ضرر کل اقتصاد جامعه است.
از طرفی طالبی گفت: استارت آپهایی مثل فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده افزایش فروش دارند. بررسی کالایی که افزایش فروش داشتهاند، نشان میدهد فروش مکملها، ویتامینها که مردم احساس میکنند اگر این مواد را مصرف کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری هستند، افزایش یافته است. هر چند که معلوم نیست تاثیری داشته باشد فقط به علت اخبار کذبی که منتشر میشود. فروش این کالاها افزایش یافته و حتی به چند صددرصد نیز رسیده است.
براساس صحبت های این فعال استارت آپی، در خصوص مواد غذایی، نیز فروش کالاهایی که بستهبندی شده مثل روغن، برنج، سوسیس و کالباس از برندهای معروف افزایش فروش داشتهاند، اما چون این کالاها بخش کوچکی از کالاهای فروش اینترنتی هستند، کاهش فروش را جبران نمیکند. در مجموع شرایط کلی به نحوی است که فروش اینترنتی کاهش پیدا میکند، ما سایت فروش کتاب داریم که طی چند وقت اخیر کاهش فروش کاملا مشخص است.
در حالی که در ده روز گذشته کسب وکارهای خرید اینترنتی از کرونا آسیب دیده اند که دو سه هفته گذشته، رمز پویا آنها را درگیر کرده بود. مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال در گفتگو با ایرنا بیان کرده بود: کسبوکارهایی که از طریق درگاه پرداخت این مجموعه تراکنشهای روزانه خود را انجام میدادند ظرف مدت کمتر از ۱۰ روز، بهاندازه ۵۰ میلیارد تومان کاهش فروش داشتهاند. او ادامه داد: از زمانی که بانک مرکزی با جدیت بیشتری استفاده از رمز پویا را دنبال کرد (۱۸ بهمنماه)، حدود ۳۲ درصد از تراکنشهایی که از طریق درگاه ما انجام میشد کاهش پیدا کرد. روز اولی که این برنامه اجرایی شد با کاهش ۱۵ درصدی تراکنشها و ۲۱ بهمنماه کاهش ۱۷ درصدی را شاهد بودیم. اکنون (30 بهمن) با ریزش حدود ۳۲ درصدی تراکنشها روبهرو هستیم و شواهد نشان میدهد اصلاح استفاده از رمز پویا و برگشت به روال سابق به زمان یکماهه نیاز دارد که بازار شب عید را هم با اختلال مواجه میکند.