ایستانیوز:در کنار فروشگاههای زنجیرهای باید با ساماندهی واحدهای صنفی و راهاندازی « زنجیرههای خردهفروشی » باعث افزایش کارایی نظام توزیع فعلی کشور شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که در شهرهای بزرگ و کوچک کشور هرروز شاهد بالا رفتن یک مال هستیم و از سوی دیگر میبینیم که فروشگاههای زنجیرهای بخش مهمی از تبلیغات محیطی را به خود اختصاص دادهاند و تقریباً همیشه با انبوهی از جمعیت خریداران روبهرو هستند؛ گزارشی که موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیهکرده است نشان میدهد همچنان سهم این فروشگاههای زنجیرهای از توزیع کالا بسیار پایین است. در گزارش این مرکز با اشاره به تحول نظام توزیع کالا و خدمات در سطح جهان و ایران نوشتهشده:« یکی از اقدامات مثبت انجامشده در همسویی با نظام نوین توزیع در سطح جهان در کشور ما طی یکی دو دهه اخیر، توسعه فروشگاههای زنجیرهای در ایران بوده است، اما کماکان فروشگاههای زنجیرهای سهمی اندک و در حدود 5 درصدی را از بخش خردهفروشی دارند و خردهفروشان جزء، سهم اصلی را در اختیاردارند.»
در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه نظام توزیع کالا در ایران هم باید با سرعت بیشتری به سمت فروشگاههای زنجیرهای برود که بهرهوری در آنها بیشتر است، نوشتهشده:« در اقتصاد رقابتی کنونی در جهان تنها کسبوکارهایی توانایی حضور و حیات دارند که بهصورت زنجیرهای (در مقابل انفرادی) به کسبوکار بپردازند. از سویی با توجه به اینکه بخش غالب نظام توزیع خردهفروشی کشور بهصورت سنتی بوده و توسط واحدهای صنفی کوچک صورت میپذیرد؛ قطعاً حذف این مجموعه بزرگ که اشتغال زیادی را در خود ایجاد کرده است از نظام توزیع کشور به مصلحت و حتی امکانپذیر نیست. واحدهای خردهفروشی جزء (سوپرمارکتیها و بقالیها) در بخش توزیع کشور، امکان تحول و ارتقای سیستم توزیع کشور و افزایش بهرهوری این بخش حیاتی در معاش شهروندان را دچار چالش جدی کرده است.»
اما برای حرکت سریعتر نظام توزیع کالا در کشور ما به سمت شکلگیری فروشگاههای زنجیرهای بدون اینکه فروشگاههای سنتی ( بقالیها ) با آسیب چندانی مواجه نشوند، راهکار چیست؟ در گزارش موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به شکلگیری زنجیرههای خردهفروشی اشارهشده است:« در کنار فروشگاههای زنجیرهای میتوان ضمن ساماندهی واحدهای صنفی و راهاندازی « زنجیرههای خردهفروشی » باعث افزایش کارایی نظام توزیع فعلی کشور شد. منظور ا ز زنجیر ه فروشگاهی، مجموعهای از واحدهای صنفی خردهفروشی است که تحت یک نشان تجاری و با مدیریتی یکپارچه اداره میشوند.» درواقع این پیشنهاد به این مفهوم است که چند خردهفروشی که معمولاً هم فاصله بسیار کمی باهم دارند دست به یکپارچگی و مشارکت بزنند و فروشگاهی بزرگتر را با یکدیگر تأسیس کنند.
در ادامه این گزارش به تفاوت زنجیرههای خردهفروشی با فروشگاههای زنجیرهای و مزیتهای آن اشارهشده است:« زنجیره فروشگاهی مشتمل بر تعداد زیادی فروشگاه با مساحت کوچک (نظیر سوپرمارکتها و فروشگاههای در دسترس) و گستردگی بالا است. اما فروشگاه زنجیرهای مشتمل بر تعداد محدودی فروشگاه با مساحت بالا (هایپرمارکت) هستند. جامعه هدف فروشگاههای زنجیرهای، بخشی از نیازمندیهای شهروندان است که در فواصل زمانی زیاد (هفتگی یا ماهیانه) و به مقدار زیاد خرید میکنند؛ اما جامعه هدف زنجیرههای خردهفروشی، آن قسمت از نیازمندیهای شهروندان است که در فواصل زمانی کوتاه (روزانه) و به مقدار مایحتاج روزانه خرید میکنند.»
در ادامه این گزارش به نمونههای موفق شکلگیری زنجیرههای خردهفروشی در جهان و فروشگاههایی که شکلگرفته شده اشارهشده و آمده است:« فروشگاهی زنجیره Circle K نمونه باسابقه و موفق ایجاد چنین شبکههای خردهفروشی در دنیا هستند. زنجیره فروشگاهی Circle K در تگزاس آمریکا و از سال 1951 شروع به کارکرد. این فروشگاهها که عموماً بهاندازه سوپرمارکتیهای ایران هستند اکنون بیش از 10 هزار فروشگاه در دسترس در بیش از 13 کشور (تمرکز اصلی: آمریکا، کانادا، آسیای شرق و جنوب شرق) دارد که فروشگاههای آنهم از نوع مالکیتی و هم از نوع فرانچایزی (اجاره برند) هستند.»
همچنین موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در پایان گزارش خود پیشنهاد داده است:« در کنار فروشگاههای زنجیرهای میتوان ضمن ساماندهی واحدهای صنفی « زنجیرههای خردهفروشی» با در پیش گرفتن رویکرد ایجاد و توسعه خردهفروشی باعث افزایش کارایی نظام توزیع فعلی کشور شد.»