RSS
امروز دوشنبه ، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پرداخت وام بدون کارمزد در بانک پاسارگاد

آمادگی بانک رفاه به منظور تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای هلدینگ تاپیکو

تامین نیازهای ارزی، ثبات بازار ارز و تامین مالی غیرتورمی برنامه اصلی بانک مرکزی

روح الله علیپور یزدی به عنوان سرپرست بیمه تعاون معرفی شد

مظلومی از بیمه تعاون خداحافظی کرد

تمدید «جشنواره باران» بانک کشاورزی

ثبت افزایش سرمایه ۳۳۵۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

ثبت موجودی طلا الزامی نیست

مسئولیت دولت برای ایجاد فضای مطمئن و آرام در بورس

سودآوری صنعت بیمه با ظرفیت‌های صندوق‌های بخشی از مسیر بازار سرمایه

فصل جدید نوآوری مبتنی بر فناوری در صنعت بیمه آغاز شد

مدیرعامل بیمه البرز جسورانه عمل کرد و خوش درخشید

بانک‌های کدام استان بیشتر وام می‌دهند؟

ریشه تورم در ایران

دام اجاره حساب‌های بانکی

مرور عملکرد بیمه تجارت‌نو در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به بازه مشابه سال گذشته

بانک سینا ظرفیت تبدیل شدن به بانکی مدرن را دارد

فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری (عام) آغاز شد

بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری

پیش بینی ۱۷ تحلیلگر از بازار طلای پیش رو

پیش‌بینی مهم رییس اتحادیه املاک از قیمت مسکن

نشست تخصصی «پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی»برگزار می‌شود

۵پیش بینی از تورم تا پایان سال جاری

تقدیر از نمایندگان نوآور و برترفروش بیمه پاسارگاد

بانک کارآفرین تسهیلات ۳ میلیارد ریالی خرید کالا می‌دهد

دست اقشار کم درآمد از یارانه انرژی دور است

یارانه انرژی چه زمانی اصلاح می شود

۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۷/۱۳کد خبر: 289362
ایستانیوز:مسعود خوانساری: وقتی یارانه به‌طور مساوی به همه اقشار پرداخت می‌شود، یعنی میزان بهره بردن از آن بسته به امکاناتی است که هر فرد برای بهره بردن از این یارانه دارد. در رابطه با انرژی قطعا اقشار کم درآمد، شرایط استفاده کمتری از اقشار پردرآمد دارند و این هدف اصلی پرداخت یارانه را رسما به فراموشی می‌سپرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،فصل بودجه نویسی در حالی در کشور شروع شده است و دولت حداکثر در سه ماه آینده لایحه بودجه را به مجلس خواهد داد که به نظر می رسد دولت هیچ برنامه ای برای اصلاح یارانه ها به خصوص یارانه انرژی ندارد. موضوعی که چندین سال است کارشناسان و فعالان اقتصادی خواستار بازنگری و اصلاح و مدیریت آن از سوی دولت ها هستند ولی تاکنون هیچ گام عملی برای تغییر رویه های قبلی بر داشته نشده و کشور سالانه میلیاردها تومان به دلیل تخصیص اشتباه منابع و نبود مدیریت انرژی آسیب می بیند.
 
مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران که پیش از این بارها خواستار بازنگری در تخصیص یارانه انرژی شده است، امروز در یادداشتی با عنوان «فاجعه یارانه انرژی» که در روزنامه اعتماد به عنوان سر مقاله منتشر شده؛ باردیگر نسبت به این موضوع هشدار داد و نوشت:« دولت ایران در طول تمام سال‌های گذشته، به بخش‌های مختلف یارانه پرداخت کرده و در شرایطی که منابعی گسترده برای این امر در نظر گرفته شده، آنچه در عمل رخ داده، حاکی از یک فاجعه گسترده است. فارغ از بحث یارانه نقدی که از چند سال قبل کلید خورد و به نظر به اهداف کلان خود دست نیافته، امروز دولت در دیگر حوزه‌ها نیز یارانه پرداخت می‌کند و مشخص نیست دقیقا این روند با چه هدفی ادامه دارد. هدف اصلی پرداخت یارانه‌ها، حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و افزایش عدالت اقتصادی است، اما آیا آنچه در عمل رخ می‌دهد در مسیر محقق کردن همین هدف است؟»
 
رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه باید در «اجرای این فرآیند» تغییر ایجاد شود و در حال حاضر «عملا اقشار کم درآمد از یارانه انرژی بهره ای نمی برند»، نوشت:« آمار نشان می‌دهد که دولت در طول یک سال، رقمی نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان، یارانه پرداخت می‌کند که از این عدد بیش از 550 هزار میلیارد تومان به یارانه انرژی اختصاص دارد. وقتی یارانه به‌طور مساوی به همه اقشار پرداخت می‌شود، یعنی میزان بهره بردن از آن بسته به امکاناتی است که هر فرد برای بهره بردن از این یارانه دارد. در رابطه با انرژی قطعا اقشار کم درآمد، شرایط استفاده کمتری از اقشار پردرآمد دارند و این هدف اصلی پرداخت یارانه را رسما به فراموشی می‌سپرد. برای مشخص شدن میزان بزرگی این عدد می‌توان یک محاسبه ساده انجام داد. عددی که دولت در حال حاضر به عنوان یارانه در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کند، اگر نقد شده و به حساب افراد ریخته شود، در هر ماه به هر ایرانی به اندازه یک میلیون تومان، یارانه خواهد رسید.»
 
طبق آمارهای رسمی به صورت میانگین روزانه حدود 90 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که اگر این عدد به جمعیت کشور تقسیم شود سهم هر نفر کمی بیش از 1.1 لیتر می شود یعنی در ماه حدود 32 لیتر به ازای هر نفر بنزین در کشور مصرف می شود. همچنین باتوجه به اینکه بعد خانوار ایرانی به متوسط 3.3 نفر رسیده است، سهم هر خانواده در ماه از مصرف بنزین به صورت میانگین جمعیت حدود 100 لیتر خواهد شد. اما این آمارها و میانگین ها در شرایطی ارائه می شود که تنها 53.2 خانواده های شهری و 32.3 خانواده های روستایی از خودرو دارند؛ اعدادی که به خوبی نشان می دهد جمعیت زیادی از کشور ما عملا از یارانه ای که برای بنزین از سوی دولت پرداخت می شود، هیچ بهره ای نمی برند و در مقابل و در شرایط نابرابر برخی از خانواده ها با داشتن چند خودرو چند برابر دیگران از یارانه بنزین استفاده می کنند.
 
براساس همین نابرابری ها و نبود عدالت در توزیع یارانه بنزین و به صورت کلی انرژی سال گذشته اتاق تهران طرحی را به مسئولان دولتی پیشنهاد داد تا یارانه بنزین به جای اختصاص به خودرو طی مکانیزمی به صورت نقدی به افراد و خانواده ها پرداخت شود و قیمت بنزین هم آزاد شود. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در این باره گفته بود:« در روش فعلی، افراد ثروتمند  نسبت به اقشار متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند؛ به این معنا که هر چقدر فرد پولدارتر بوده و در دهک بالای درآمدی هستند، مصرف بنزین شان هم بیشتر است و از این یارانه بیشتر استفاده می‌کند. این رفتار نوعی بی‌عدالتی توزیعی است؛ پس در صورتی که روند کنونی براساس طرح ارائه شده به دولت اصلاح شود، قاچاق سوخت به کشورهای همجوار هم کاهش پیدا می‌کند.»
 
باتوجه به شروع فصل بودجه نویسی در کشور کارشناسان و فعالان بخش خصوصی به دولت پیشنهاد می دهند برای اصلاح مدیریت یارانه انرژی در کشور با کمک گرفتن از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان و مشورت با آن ها، گام های اساسی بردارد و به روش اشتباه کنونی خاتمه دهد.
 



برچسب‌ها:یارانه انرژی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *