RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

مبلغ دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» تصویب شد

فروش ارز صادراتی اشخاص به قیمت توافقی

پیام تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

۲ نیروی کاهنده قیمت دلار

صدک بندی یارانه‌ها سقف دریافت وام شد

رشد ۲۴.۹ درصدی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی

خدمات جدید بانک رفاه کارگران رونمایی شد

صندوق تامین خسارت‌های بدنی تکلیف قانونی برای اصلاح نقاط حادثه خیز ندارد

منصور شیخ الاسلامی مدیر حوزه مدیر عامل وروابط عمومی صندوق کارآفرینی امید شد

جواب خاندوزی به همتی؛ تحلیل‌های هوخشتره‌ای!

چگونه چک دیجیتال بگیریم؟

در سال ۱۴۰۲ چقدر وام پرداخت شده است؟

روش دریافت وام با سود کم از امید بانک سپه

فریز قیمت دلار

وام اشتغال ۱۵۰میلیون تا ۴ میلیارد شد

استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد

انتقاد دبیرکل سندیکا از وضع "عوارض تحمیلی" و "غیرمرتبط" بر صنعت بیمه

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه و صندوق‌های تابعه وزارت کار

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مسکن

عرضه بیمه عمروزندگی آسیا با همکاری بانک قرض الحسنه رسالت

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفند ماه ۱۴۰۲

فقط ۲۲ درصد وثیقه‌ بانک‌ها مستحکم است

محمدحسین ادیب| اقتصاددان
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۵/۲۲کد خبر: 282571
ایستانیوز:فقط ٢٢ درصد از سپرده‌های بانک‌های بورسی وثیقه آن مستحکم است یعنی به وامی تبدیل شده که خیال سپرده‌گذار راحت است: که بانک پول او را به فرد مطمئنی وام داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، آیا براساس صورت مالی بانک‌ها، معادل سودی که بانک‌ها به سپرده پرداخت می‌کنند،  سود می‌کنند؟ ‌مردم عادی که به بانک مراجعه می‌کنند هنگام دریافت وام، بانک از آنها طلب وثیقه می‌کند و مردم فکر می‌کنند همه وام‌های بانک‌ها به همین شکل است در حالی که این برداشت کاملا اشتباه بوده و بانک‌های بورسی فقط ١١ درصد از سپرده‌های بانکی را وامی داده‌اند که وثیقه آن ملک و ساختمان است.
بانک‌های بورسی ١١۵٣ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و فقط ١٢۵ هزار میلیارد تومان آن را وثیقه ملکی گرفته‌اند، یعنی فقط ١١ درصد از سپرده‌ها را وامی داده‌اند که وثیقه آن ملک است. ‌البته اگر بانک‌ها در ازای پرداخت وام، سهام، سپرده، اوراق مشارکت و ماشین‌آلات را هم وثیقه بگیرند تقریبا مثل ملک است و در اصطلاح بانکی به آن می‌گویند وثیقه مستحکم، یعنی خیال بانک راحت است که اگر وام‌گیرنده از پرداخت وام خودداری کرد، بانک با فروش وثیقه می‌تواند طلب خود را وصول کند. اما فقط ٢٢ درصد از سپرده‌های بانک‌های بورسی وثیقه آن مستحکم است یعنی به وامی تبدیل شده که خیال سپرده‌گذار راحت است: که بانک پول او را به فرد مطمئنی وام داده است.
اگر بانک وامی را که می‌دهد در ازای آن چک و سفته بگیرد و وام‌گیرنده وام را پرداخت نکند در ٩٠ درصد از موارد دست بانک به‌جایی بند نیست. در ذیل برگرفته از صورت مالی بانک‌های بورسی نشان داده می‌شود که چند درصد از سپرده‌ها به وامی تبدیل شده که وثیقه آن مستحکم است: بانک گردشگری حدود دو درصد، بانک ایران‌زمین حدود سه درصد، بانک دی حدود هفت درصد، بانک خاورمیانه حدود ١٠ درصد، بانک سامان حدود ١١ درصد، بانک پارسیان حدود ١٢ درصد، بانک سرمایه حدود ١۵ درصد، بانک کارآفرین حدود ١٩ درصد، بانک تجارت حدود ١٩ درصد، بانک صادرات حدود ٣٢ درصد و بانک پاسارگاد حدود ۶٨ درصد.
البته بانک‌های ارزنده‌ای مثل بانک مسکن که این نسبت ٩٢ درصد است در زمره بانک‌های بورسی نیستند. یک‌سری از بانک‌ها مثل بانک ملی به‌عنوان بانک دولت و بانک ملت به‌عنوان بانک شرکت نفت اجل از این شاخص‌ها هستند و مطمئن‌ترین بانک‌ها تلقی می‌شوند. هرکدام از خوانندگان می‌توانند با ورود به گوگل و نوشتن عبارت «صورت مالی بانک مورد...» صحت هرکدام از اطلاعات فوق را در یک دقیقه راستی‌آزمایی کنند.
 بانک‌هایی که دو درصد سپرده مردم را به وامی تبدیل کرده‌اند که وثیقه ملکی یا وثیقه مطمئن دارد، این سود‌ها چیست که به سپرده می‌دهند؟ سودی که بانک‌ها به سپرده مردم می‌دهند باید با صورت‌های مالی آن بخواند.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *