RSS
امروز جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

شعبه فیجیتال بانک سپه رونمایی شد

مبلغ وام اجاره مسکن اعلام شد

هشدار؛ مراقب مسدود شدن تترهای خود باشید

جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری تغییر کرد

مقصر کیست؟ / بانک مرکزی کجای بازی قرار دارد؟

مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد

مبلغ دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» تصویب شد

فروش ارز صادراتی اشخاص به قیمت توافقی

محصولات تولیدی کدام کشورها محبوبیت بیشتری در بازار مصرف دارند؟

شاخص اعتماد به کالاهای تولید ایران چنددرصد است

۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۳/۲۱کد خبر: 247748
ایستانیوز:هیچ‌گاه در طول تاریخ ، حجم کالاهای حمل‌شده در دنیا بیش از یک دهه اخیر نبوده است و دلیل این مسئله توجه جامعه جهانی به اهمیت تجارت و نقش آن در توسعه اقتصادی است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حجم تجارت بعد از مطرح شدن موضوع تجارت آزاد و ضرورت مقابله با مانع‌تراشی‌ها در مسیر تجارت کالاهای  تولیدشده در کشورهای مختلف به  بازارهای خارجی بیشتر شد و به زعم اقتصاددانان همین مسئله عامل اصلی توسعه  اقتصادی دنیا بوده است. اما در این بازار شلوغ که محصولاتی از کشورهای مختلف دیده می‌شود و بعضا کالاها کاربرد و کارکرد مشابهی دارند، مردم بر چه مبنایی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند؟ اصلا محبوبیت  محصولات تولیدشده در کشورهای مختلف در بازار جهانی با چه ابزاری سنجیده می‌شود و کدام دسته از کالاها بیش از کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در  نهایت در بازاری که محصولات مختلف از کشورهای مختلف دیده می‌شود، این سوال ایجاد می‌شود که  مردم به تولیدات کدام کشور اعتماد بیشتری دارند و دلیل این مسئله چیست؟
 
برای یافتن پاسخ این سوال‌ها که در سال‌های اخیر در مجامع اقتصادی بین‌المللی مطرح بوده است، شاخصی به نام «شاخص تولیدشده در کشور خاص» در دنیا معرفی شد. شاخصی که نشان می‌داد که کدام‌یک از کالاهای تولیدشده در دنیا محبوبیت بیشتری دارند و قدرت کدام برندها در بازارهای جهانی بالاتر است. ارزیابی شفاف ارزش برندها در بازارهای جهانی و بررسی میزان محبوبیت آنها از مسائلی بود که  توسط این  شاخص مورد بررسی قرار گرفت. در واقع این رده‌بندی نشان داد که مردم چه دیدگاهی در مورد کالاهای تولیدشده در کشورهای مختلف دارند و در زمانی که محصولات مشابه کشورهای مختلف را در اختیار داشته باشند، کدام‌یک را انتخاب می‌کنند. اما مسئله مهم این است که قیمت کالاها در این رده‌بندی مورد ارزیابی قرار نگرفته است؛ یعنی این مسئله که محصول تولیدشده در یک کشور خاص ارزان‌تر از کالاهای تولیدشده در یک کشور دیگر است در این مطالعه لحاظ نشده است و ارزیابی بر این مبنا انجام شد که با در اختیار بودن کالاهای مشابه کشورهای مختلف مردم کدام را انتخاب می‌کنند و به کیفیت کدام‌یک از این محصولات اعتماد بیشتری دارند.
شاخص چگونه شکل گرفت؟
 
از بالغ بر ۳۰ هزار نفر از مردم ۱۰۰ کشور دنیا سوال شد که در میان محصولات تولیدشده در ۵۰ کشور مورد مطالعه در این فهرست کدام را انتخاب می‌کنند و به کدام اعتماد می‌کنند. نتایج این نظرسنجی یکی از شاخص‌های مورد نیاز برای تهیه شاخص کلی را ایجاد کرد.
 
برای تهیه این شاخص داده‌هایی در ۳۵ حوزه مختلف که همگی سالانه توسط سازمان ملل متحد تهیه می‌شود، توسط پژوهشگران جمع‌آوری می‌شود و بر مبنای آن محصولات تولیدشده در کشورهای مختلف بر مبنای سطح تکنولوژی و علم، فرهنگ، رده‌بندی جهانی‌، محیط زیست، حفاظت از زمین و در نهایت سلامت تقسیم می‌شود.
 
بنیان‌گذار این شاخص سایمون آنهولت نام دارد که یک مشاور مستقل اقتصادی و سیاسی است و در زمینه توسعه و استفاده از استراتژی‌های مختلفی که زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی و در نهایت مشارکت‌های فرهنگی مردم  یک کشور با دیگر کشورها را افزایش می‌دهد، کار می‌کند. او یکی از مشاوران ارشد است که در سازمان ملل متحد مشغول است و استراتژی‌های جذب ذهن‌های خلاق و توانمند، سیاست‌های آموزشی، قوانین صادرات، مهاجرت و مسائل مرتبط با آن، توریسم، دفاع و امنیت و راهکارهای افزایش جذب سرمایه‌های خارجی به یک کشور خاص را نیز در حیطه کاری خود تعریف کرده است.
 
او را می‌توان پدر شاخص کشور خوب و شاخص تولیدشده در کشور خاص دانست که با هدف توسعه فرایند مدیریت فرهنگ مصرف کالاهای مختلف در جهان این شاخص را تعریف و ایجاد کرد.
 
شاخص کالای تولیدشده در کشور خاص در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. هدف اصلی شکل‌گیری این شاخص این بود که دیدگاه  مردم دنیا در مورد کالاهایی که در بازار مصرف وجود دارد  مورد ارزیابی قرار بگیرد. این شاخص بین ۰ تا ۱۰۰ است و شاخص ۱۰۰ نشان‌دهنده این مسئله است که مردم تمایل زیادی برای استفاده از کالاهای تولیدشده در یک کشور خاص دارند؛ در حالی که شاخص صفر نشان می‌دهد کالا اصلا محبوبیتی در میان مردم دنیا ندارد.
 
کدام کشورها بالاترین شاخص را دارند؟
 
طبق گزارش سال ۲۰۱۷، مردم دنیا بیشترین اعتماد را به محصولات تولیدشده در کشور آلمان داشتند. در سال گذشته شاخص کالاهای مصرفی تولیدشده در کشور آلمان برابر با ۱۰۰ بود در حالی که سوئیس در این رده‌بندی با ۲ درصد کمتر، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. در مجموع محبوبیت کالاهای تولیدشده در اتحادیه اروپا بیشتر از کشورهای امریکای شمالی بود. در سال گذشته شاخص کالاهای تولیدشده در کشورهای اروپایی برابر با ۹۲ درصد بود در حالی که شاخص محبوبیت و اعتماد به کالاهای تولیدشده در کشور امریکا برابر با ۸۱ درصد بوده است.
 
این مقایسه در میان کالاهای تولیدشده در ۵۰ کشور دنیا انجام شده است. کشورهایی که کالاهای بیشتری در بازار صادراتی دارند و محصولاتشان در کشورهای بیشتری مورد مبادله قرار می‌گیرد. جالب اینجاست که در میان این کشورها نام ایران هم مشاهده می‌شود ولی شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان دنیا به کالای تولیدشده در ایران  برابر با ۲۷ درصد ارزیابی شده است به این معنا که تنها ۲۷ درصد از مصرف‌کنندگان دنیا به محصولات تولیدشده در ایران اعتماد دارند و استفاده از آن را به کالاهای تولیدشده در کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند. ایران در این فهرست و در میان ۵۰ کشور دنیا، جایگاه آخر  را به خود اختصاص داده است و کشورهای بنگلادش و چین از ایران بالاتر هستند.
 
طبق این رده‌بندی شاخص کالاهای تولیدشده در ترکیه برابر با ۳۷ درصد است و شاخص کالاهای تولیدشده در چین برابر با ۲۸ درصد است در حالی که این کالاها بخش زیادی از بازار مصرف دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. به خصوص در بازار پوشاک محصولات تولیدشده در این دو کشور محبوبیت بسیار زیادی دارند.
 
این شاخص برای مالزی برابر با ۴۱ و برای روسیه برابر با ۴۶ درصد است. روسیه در این رده‌بندی جایگاه ۲۶ را به خود اختصاص داده است. جایگاه سنگاپور و کره جنوبی به ترتیب 22 و 21 است و بزرگی شاخص برای هر دو کشور برابر با ۵۶ درصد گزارش شده است
 
بیستمین کشور این فهرست اسپانیا است که شاخص کالاهای تولیدشده در آن برابر با ۶۴ درصد است. استرالیا چهاردهمین کشور این فهرست است و شاخص محبوبیت کالاهای تولیدشده در این کشور برابر با ۷۵ درصد است. به این معنا که ۷۵ درصد از مصرف‌کنندگان دنیا، به کالاهای تولیدشده در این کشور اعتماد دارند و این کالاها را به تولیدات دیگر در دنیا ترجیح می‌‌دهند. وضعیت این کشور بهتر از نیوزیلند و بدتر از هلند است.
 

 

 

» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *