RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بازار سهام سِر شده است

سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد

تب فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران بالاست

دلایل کاهش قیمت دلار

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

۶ ارز دیجیتالی که می توانند ۱۰ برابر سود بدهند

۱۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

انتقاد از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷کد خبر: 230863
ایستانیوز:یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انتقادات صورت گرفته از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در آلودگی هوا مبنای علمی ندارد و آدرس اشتباه دادن است زیرا به استناد گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمانهای ذیربط درباره نوع و جنس آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا ذرات معلق موجود در دودخروجی خودروهای دیزل‌سنگین است و نقش خودروهای سبک بنزینی بسیار اندک است. بنابراین به نظر می‌رسد این انتقادات بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد جنبه تجاری دارد و ممکن است به گمراه کردن افکار عمومی منجر شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛فربد زاوه  اظهار کرد: به طور کلی خودروهای هیبریدی دارای فن‌آوری‌های مختلفی هستند و تنها نمونه‌های پلاگین (با پایه برق و قابلیت شارژ از ایستگاه‌های برق) آن صرفا در زمان استفاده از مد برق آلودگی ایجاد نمی‌کنند که البته معمولا پیمایش آنها در این مد بسیار محدود است. در سایر انواع هیبریدها موتور احتراق داخلی نقش مهمی در تولید نیروی محرکه خودرو دارند که فن‌آوری هیبرید قطعا منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود ولی ممکن است سطح استاندارد آلایندگی را ارتقاء ندهد بنابراین استفاده از فن‌آوری هیبرید الزاما منجر به کاهش آلایندگی خودرو نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه تاکنون عمده خودروی هیبریدی وارد شده به ایران از نوع پایه برقی نبوده‌اند و حتی زیرساختی برای خودروهای پلاگین و برقی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خودروهای معمولی هیبریدی اگرچه مشروط به شرایطی از جمله شرایط نگهداری در درازمدت و نوع کاربری و نوع تکنولوژی مورد استفاده ممکن است آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد کنند اما اینکه این خودروها را خودروهای کاملا سبز و پاک بنامیم مطلقا غلط است. به عنوان مثال یک خودروی هیبریدی یورو ۴ با مصرف ۶ لیتر از یک خودروی معمولی یورو ۶ با مصرف ۵ لیتر هم پرمصرف‌تر است هم آلاینده‌تر. بنابراین تکیه صرف بر نوع فن‌آوری برای اطلاق خودروی پاک به خودروی هیبریدی بدون استناد به عملکرد و بازدهی آن، رویه نادرستی است.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین عدم اخذ سود بازرگانی از خودروهای هیبرید بدون توجه به عملکرد فنی آنها الزاما منجر به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود لذا انتقاداتی که به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در افزایش آلودگی هوا مطرح می‌شود مبنای علمی ندارد و طبعا با توجه به افزایش تعرفه خودروهای بنزینی، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی هم افزایش یافت که احتمالا دلیل آن یارانه‌ای بودن سوخت مصرفی در کشور و کنترل خروج ارز در حوزه واردات خودرو بوده است.
 
وی افزود: افزایش ۱۱ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مربوط به خودروهای هیبریدی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی است که تعرفه آن از ۵ درصد به ۵۵ درصد رسیده است و از سایر مدلها با حجم موتور پایین‌تر و در صورتیکه به پایه برقی مجهز باشند، سود بازرگانی بسیار کمتری دریافت می‌شود. ضمن آنکه حذف تعرفه واردات این خودروها در سه سال اخیر منجر به واردات خودروی هیبریدی ارزان قیمت و قابل ابتیاع برای عموم مردم نشده بود.
 
به گزارش ایسنا ،زاوه با اشاره به اشتباه در طراحی ساختار تعرفه در کشور گفت: در صورتیکه بخواهیم مسایل محیط زیستی و مصرف سوخت را به عنوان شاخصهای اصلی تولید و واردات خودرو در کشور لحاظ کنیم، بهتر است به شاخص‌های فنی مانند میزان خالص آلاینده‌ها و همچنین مصرف سوخت در سیکل استاندارد مراجعه کنیم. صرف استفاده از یک فن‌آوری نمی‌تواند دلیل محکمی برای ارائه تخفیفات گمرکی به مصرف‌کنندگان باشد چون ممکن است انحراف از اهداف بسیار شدید باشد. مثلا بهتر است تعرفه واردات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۶ و مصرف زیر ۴ لیتر را صفر کنیم و متناسب با کاهش سطح استانداردهای آلودگی و افزایش میزان مصرف سوخت، تعرفه را افزایش دهیم.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *