ایستانیوز: بعد از آغاز سالهای تورمی اقتصاد ایران در اواسط دهه نود، جذابیت همیشگی محصولات بیمه عمر شرکتها دچار نوساناتی شد. ادامهدار شدن این مساله باعث شد تا بیمهها به فکر راهکارهایی برای اطمینان بخشی به بیمهگذاران خود در این شرایط تورمی اقتصاد ایران باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، همانطور که میدانیم برخلاف همه ارزهای رایج در همه کشورها از جمله ریال و حتی دلار که امکان چاپ و افزایش دارند، این فلز گرانبها محدود بوده و ۸۸ درصد از کل منابع طلا در جهان استخراج شده است. بنابراین طلا بهترین گزینه برای “حفظ ارزش دارایی” در شرایط تورمی است.
در این بین شرکتهای بیمه از جمله شرکت بیمه پاسارگاد اخیرا با طراحی محصولات بیمه عمر خود بر مبنی طلا به استقبال شرایط جدید بازار رفته است. بر این اساس بیمهگذاران شرکت بیمه پاسارگاد از این پس میتوانند از امکان انتخاب سرمایه گذاریهای مبتنی بر صندوق طلا(یا سایر بازارها) در بیمهنامههای عمروتامین آتیه خود استفاده کند.
با امکان انتخاب محل سرمایه گذاری ذخایر ریاضی توسط بیمه گذار در بازارهای مختلف از جمله بورس، سپرده، صندوق طلا و سایر، این امکان را به بیمه گذاران داده میشود تا در صورت تمایل بازدهی بیشتری را البته با قبول ریسک کسب کنند.
واقعیت این است که چشمانداز سبد سرمایهگذاری در صندوق طلا به عوامل متعددی بستگی دارد و پیشبینی دقیق آن دشوار است. در این رابطه میتوان به چندین عامل کلیدی اشاره کرد که ممکن است بر روند قیمت طلا و جذابیت آن به عنوان یک سرمایهگذاری تاثیر بگذارد. از آن جمله میتوان به نرخ بهره، تورم، نوسانات بازارهای مالی، تقاضای جهانی، پیش بینی های اقتصادی و تحولات سیاسی و اجتماعی اشاره کرد.
بر همین اساس به گفته معاون اشخاص شرکت بیمه پاسارگاد، بیمهگذارانی که مایل به انتخاب این طرح هستند باید به دقت وضعیت بازار و شرایط اقتصادی و میزان ریسکپذیری خود را مد نظر داشته باشند و استراتژیهای خود را بر اساس این موارد تنظیم کنند. زیرا تغییر ترکیب سرمایهگذاری در هر لحظه امکان پذیر نیست.
گفتنی است شرکت بیمه پاسارگاد فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده و استراتژی خود را بر گسترش بیمه های عمر بنا نهاد و در طول این مدت بیش از هشت میلیون بیمه نامه عمر و تامین آتیه صادر کرده است که از این تعداد حدود ۵/۵ میلیون بیمه نامه فعال هستند. برای فروش این بیمه نامه سازمان فروش فعالی ایجاد کرده و بیشترین نمایندگی های بیمه عمر را بر اساس آیین نامه شماره ۹۶ تاکنون دارا است. همچنین به بیش از ۴۰هزار نفر نمایندگی بیمه عمر داده که کد ۲۳هزار نفر از آنها فعال است.