تحولی در بازار خودرو با تخصیص یک میلیارد دلار ارز؟
ایستانیوز:با اعلام تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در سال جاری و همچنین اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر رفع مشکلات واردات، سوالاتی در میان مردم شکل گرفته است: آیا این اقدام به کاهش انحصار و افزایش رقابت در بازار خودروی کشور منجر خواهد شد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با انتشار توئیتی خبر از باز شدن گره واردات خودرو داد. وی نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیسجمهور باز کردیم. ما اجازه نخواهیم داد که انحصار در هیچ حوزهای وجود داشته باشد. رقابت با رقبای خارجی برای تمامی صنایع لازم است.»
این بیانیهها نشاندهنده توقف روند ثبت سفارش خودرو در سال جاری بود. بر اساس اعلام مسئولان، حالا قرار است با اختصاص یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو، گره این فرآیند باز شود و بازار خودرو با رقابت بیشتری مواجه گردد.
با این حال، این سوال مطرح است که آیا این وعده اجرایی خواهد شد؟ سال گذشته نیز وعده تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو داده شد، اما در عمل تنها ۶۵۰ میلیون دلار به این منظور تخصیص یافت و در نهایت کمتر از ۳۲ هزار دستگاه خودرو وارد شد.
در حالی که انتظار میرود واردات خودرو سرعت بیشتری به خود گیرد، همچنان تردیدهایی درباره تحقق کامل این وعده و تاثیر آن بر رقابت در بازار خودرو وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند که تنها نیمی از این مبلغ تخصیص خواهد یافت و در نتیجه، احتمال ورود حداکثر ۳۵ هزار خودرو به کشور در نیمه دوم سال جاری وجود دارد. در صورت تحقق این پیشبینی، میزان واردات خودرو در سال جاری به ۵۵ هزار دستگاه خواهد رسید که نسبت به دو سال گذشته پیشرفت محسوسی خواهد بود.
آیا واردات خودرو میتواند رقابت جدی در بازار ایجاد کند؟
یکی از ابهامات اصلی در مورد واردات خودرو، موضوع ایجاد رقابت واقعی در بازار است. وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت اجازه انحصار در هیچ حوزهای را نمیدهد و همه صنایع باید با رقبای خارجی رقابت کنند. اما آیا واردات ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال میتواند بهتنهایی رقابتی در بازار ایجاد کند؟
برای پاسخ به این سوال، باید به آمار رجوع کنیم. طبق اعلام دولت, برنامه تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال جاری در نظر گرفته شده است. اگر این تعداد را به دو خودروساز اصلی داخلی اختصاص دهیم، نسبت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید داخل بهطور معناداری کم خواهد بود.
حتی در بهترین سناریو که کل یکمیلیارد دلار وعدهدادهشده برای واردات خودرو تخصیص یابد، و حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار خودرو وارد کشور شود، نسبت خودروهای تولید داخل به خودروهای وارداتی همچنان ۱ به ۱۵ یا ۱ به ۲۳ خواهد بود. به این معنا که برای هر ۱۵ تا ۲۳ خودروی تولید داخلی، تنها یک خودروی وارداتی وجود دارد که نمیتواند منجر به رقابت فراگیر در بازار شود.
بنابراین، در حال حاضر حجم واردات نمیتواند تاثیری بزرگ در کاهش انحصار و افزایش رقابت واقعی در بازار خودرو داشته باشد.