RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

  • نرخ ارز و تورم؛ سرگشتگی در یقین

    نرخ ارز و تورم؛ سرگشتگی در یقین
    ایستانیوز:مدت‌ها است که توضیح تئوریک من از تورم ماندگار اقتصاد ایران در یک جمله خلاصه می‌شود: «تورم ماندگار و بالای اقتصاد ایران محصول ایجاد توان خرج کردن فراتر از توان تولید اقتصاد است.» این ایجاد توان خرج کردن فراتر از توان تولید در داده‌ها خود را به شکل بیشتر بودن نرخ رشد نقدینگی از نرخ رشد اقتصادی نشان می‌دهد.
    ۱۴۰۲/۳/۲۸
  • مسیر بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

    مسیر بازگشت اعتماد به بازار سرمایه
    ایستانیوز :بازار سرمایه یکی از موتورهای محرک اقتصاد به شمار می آید که اشخاص در این بازار با سرمایه گذاری بر روی دارایی های مالی علاوه بر کسب بازدهی برای خود به چرخه تولید نیز کمک می کنند. اما سوال اساسی اینجاست که چرا این بازار دست خوش تغییرات ناگهانی می شود که سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران برای حضور در این بازار می شود؟
    ۱۴۰۲/۳/۲۷
  • داستان اتوبوس‌سواری و هواپیماسواری

    داستان اتوبوس‌سواری و هواپیماسواری
    ایستانیوز:چند روزی است که سخنان مدیر و سهامدار یک شرکت هواپیمایی در جامعه مجازی و در میان شهروندانی که خبرهای ایران را دنبال می‌کنند به یک موضوع داغ تبدیل شده است. این مدیر پس از دخالت تمام‌عیار دولت برای تعیین قیمت بلیت هواپیما و برخورد خارج از عرف و قانون با بنگاه‌های فعال در صنعت هوایی گفته است.
    ۱۴۰۲/۳/۲۲
  • خطای نظام‌مند در سیاستگذاری مسکن

    خطای نظام‌مند در سیاستگذاری مسکن
    ایستانیوز:در دانش اقتصاد خطا و اشتباه از انسان را امری طبیعی قلمداد می‌کنند، اما خطای نظام‌مند و اشتباهات تکرارشونده را خلاف اصل عقلانی بودن تلقی می‌کنند. به همین قیاس عجیب نیست اگر سازمان‌ها و حکومت‌ها نیز -گرچه تاسف‌آور است- سیاست نادرستی را در پیش بگیرند؛ اما تکرار یک سیاست اشتباه امر عجیبی است؛ زیرا نشان می‌دهد یادگیری سازمانی وجود ندارد.
    ۱۴۰۲/۳/۲۲
  • تورم و نقدینگی چگونه به دو بال اضمحلال اقتصاد تبدیل خواهند شد؟

    تیغ برنده نقدینگی

    تیغ برنده نقدینگی
    ایستانیوز:رشد نقدینگی «بی‌رویه» اعم از اینکه به واسطه خلق پول پرقدرت در سرورهای بانک ‌مرکزی رخ دهد یا به معنای تخصیص اعتبار از سوی بانک‌های تجاری به مشتریان بدون توجه به خطر شکل‌گیری دارایی‌های سمی در ترازنامه بانک باشد، در واقع به این معنا خواهد بود که افراد و نهادهایی نامتناسب با عملکرد اقتصادی خود و بی‌توجه به ریسک عملکرد آتی و همچنین بدون در نظر گرفتن وضعیت پویایی چرخه‌های تجاری در نظام اقتصادی، صاحب قدرت خریدی شده‌اند که باید توسط عرضه محدود موجود در نظام اقتصادی پاسخ داده شود.
    ۱۴۰۲/۳/۲۱
  • غذا دادن به بنگاه‌های اقتصادی ممنوع

    غذا دادن به بنگاه‌های اقتصادی ممنوع
    ایستانیوز:برای اینکه نظام اقتصادی سرمایه‌داری آزاد رقابتی بتواند به خوبی کار کند، به شکلی از دموکراسی نیاز است که بتواند خیلی خوب کار کند. منظور آن نوع نظام دموکراسی که به تعداد هر چه بیشتری از مردم اجازه مشارکت بدهد؛ به‌نحوی‌که احتمال بیشتری برود قواعدی که طراحی می‌‌شوند به نفع کل جامعه است به جای اینکه منافع اقلیت تولیدکنندگان انحصاری را تامین کند. در این حالت می‌توان انتظار داشت قواعد تصویب‌شده به تسخیر و تصرف گروه‌های منافع خاص درنیاید.
    ۱۴۰۲/۳/۲۱
  • چرا نمی‌توانیم بر اولویت‌ها بایستیم؟

    چرا نمی‌توانیم بر اولویت‌ها بایستیم؟
    ایستانیوز:تعقیب باثبات اولویت‌های راهبردی نظام اقتصاد ملی نیازمند یک گفت‌وگوی شفاف مبتنی بر منطق علمی و البته در چارچوب صراحت و صداقت میان کلیه ذی‌نفعان اصلی اقتصاد ملی، به‌ویژه مدیران حاکمیتی اقتصاد و فعالان بخش خصوصی است.
    ۱۴۰۲/۳/۱۳
  • شکست اقتصاد دستوری در ایران

    شکست اقتصاد دستوری در ایران
    ایستانیوز:تجربه تاریخی اقتصاد ایران حداقل در چند دهه اخیر از شکست نگرش اقتصاد دستوری حکایت دارد و جز تحمیل هزینه بی‌اعتمادی، تشدید رانت و فساد، انحراف قیمتی و تنزل کیفیت و گسترش هزینه نهادهای نظارت حاصل دیگری نداشته است.
    ۱۴۰۲/۳/۱۰
  • مشکلات ساختاری و مسیر اقتصاد ایران

    مشکلات ساختاری و مسیر اقتصاد ایران
    ایستانیوز:وجود ناکارآمدی‌ها بر نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باعث شده مکانیزم‌های مثبت بازار آزاد و ابزار سوسیالیستی به کارگرفته‌شده برای افزایش رفاه و بهبود توزیع ثروت و حتی دخالت‌های ارشادی به‌خوبی عمل نکنند.
    ۱۴۰۲/۳/۱۰
  • دلاریزه شدن یا دلارزدایی؟

    دلاریزه شدن یا دلارزدایی؟
    ایستانیوز:در حال حاضر دلار آمریکا بخشی از ۸۸درصد کل انتقالات بین‌المللی بوده و همچنان ذخیره غالب بین‌المللی است. بانک‌های مرکزی و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان دلار آمریکا را همچنان به‌عنوان بخشی از ذخایر ارزی خود نگه می‌دارند. ذخایر دلاری کشورها بخشی از تقاضا برای اوراق قرضه دولتی آمریکا در بازارهای مالی را افزایش داده است.
    ۱۴۰۲/۳/۱۰
  • تورم و گرانی چه فرقی می‌کند؟

    تورم و گرانی چه فرقی می‌کند؟
    ایستانیوز:تورم نقطه‌به‌نقطه، تورم ماهانه، تورم فصلی، تورم سالانه، تورم مواد غذایی، تورم مواد مصرف‌نشدنی، تورم بانک مرکزی، تورم مرکز آمار، تورم مسکن، تورم اجاره، تورم اتومبیل، تورم شیر و ماست و پنیر، تورم پوشاک، تورم شیرینی و آجیل، تورم نان خامه‌ای، تورم نان بربری، تورم گوشت و مرغ و ماهی، تورم آش و حلیم، تورم لوازم‌خانگی، تورم هندوانه، تورم میوه، تورم گوجه‌سبز و چغاله، تورم بستنی و فالوده، تورم سلمانی، تورم راست و چپ، تورم اصولگرا، تورم اصلاح‌طلب، تورم خانم حامله… اصلا برای مردم چه فرقی می‌کند اسم این گرانی آب‌ونان و اجاره چیست؟
    ۱۴۰۲/۳/۷
  • تنها راه مهار تورم، انضباط بودجه‌ای دولت

    تنها راه مهار تورم، انضباط بودجه‌ای دولت
    ایستانیوز:دولت باید دامنه فعالیت‌‌‌های خود را کوچک کند و بسیاری از ردیف‌‌‌های بودجه‌‌‌ای را که طی سال‌ها شکل گرفته‌اند کاهش دهد. حتی اگر این ردیف‌‌‌ها خیلی کوچک باشند، انباشت آنها روی هم عدد بزرگی می‌شود و باید از بودجه حذف شوند.
    ۱۴۰۲/۳/۷
  • ضرورت عقب‌نشینی بانک مرکزی از خط مقدم تجارت خارجی

    ضرورت عقب‌نشینی بانک مرکزی از خط مقدم تجارت خارجی
    ایستانیوز:یک بانک مرکزی پیشرفته اساسا به لزوم استقلال سیاست ارزی خود از سیاست تجاری دولت آگاه است و نقش خود در بازار ارز را به مدیریت نرخ ارز در راستای اجرای نظام ارزی قانونی کشور مبتنی بر ابزارهای نقدی (اسکناس و حواله)، اوراق ارزی و مشتقات ارزی محدود می‌کند و خرید ارز صادرکنندگان و توزیع آن بین واردکنندگان را بر عهده متولیان تجارت خارجی کشور قرار می‌دهد.
    ۱۴۰۲/۳/۶
  • چهره‌ جدید فقر در ایران

    چهره‌ جدید فقر در ایران
    ایستانیوز:بهبود در وضعیت معیشت مردم را می‌توان هدف همه سیاست‌های اقتصاد دانست. یعنی علم اقتصاد و تمام ابزارهای سیاستگذاری در خدمت رشد اقتصادی‌ای هستند که در رفاه مردم تجلی پیدا کند و منجر به بهبود وضعیت معیشتی شود. با این اوصاف، تغییر در وضعیت رفاهی و معیشتی مردم را می‌توان شاخصی برای عملکرد مجموعه سیاست‌های اقتصادی یک کشور دانست.
    ۱۴۰۲/۳/۳
  • هوش مصنوعی و بیمه؛ نگاهی به یک رویکرد فناورمحور

    هوش مصنوعی و بیمه؛ نگاهی به یک رویکرد فناورمحور
    ایستانیوز: پیشرفت سریع فناوری همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. بی‌تردید، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و یادگیری ماشین توان این را دارند که آینده‌ی کسب‌وکار، سبک زندگی و شیوه‌ی کار کردن مردم جهان را متحول کنند؛ همچنین با گسترش روزافزون این فناوری‌ها، انتظار می‌رود صنعت بیمه نیز کارآمدتر و دقیق‌تر شود.
    ۱۴۰۲/۳/۳
<< 8 9 10 11 12 13 14 15 16 >>