استانداردسازی کالاها با انتشار گواهی سپرده کالایی
شایان کرمی، مدیر کالا کارگزاری توسعه سهند در گفت‌وگو با سنا، با اشاره به ماهیت گواهی سپرده کالایی، گفت: گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای نوین مالی است که با هدف تامین مالی برای شرکت‌ها و جذب نقدینگی برای اشخاصی که تصمیم بر سرمایه‌گذاری روی یک کالای به خصوصی را دارند، منتشر می‌شود.
 
او افزود: گواهی سپرده کالایی در اصل اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا بوده و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود و مالک گواهی هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را به واسطه مراجعه به کارگزار یا انبار مربوط تحویل گیرد.
 
کرمی با اشاره به مزایای این نوع گواهی سپرده کالایی گفت: از آنجایی که این گواهی در بستر بورس معامله می‌شود از ویژگی‌های آن می‌توان به رعایت استاندارهای لازم برای کالا، شفافیت معاملات، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها، نقد شوندگی بالا و امنیت نگهداری اشاره کرد.
او در پایان به انواع کالاهای دارای گواهی سپرده کالایی پرداخت و اضافه کرد: شمش طلا، سکه و زعفران از جمله گواهی سپرده کالایی در حوزه سرمایه‌گذاری هستند. البته گواهی میلگرد، سیمان و شیشه نیز وجود دارد که معاملات آن‌ها به صورت حراج تک قیمتی صورت می‌گیرد.