افزایش سفارش وام‌گیری بانک ها از بانک مرکزی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در هفته جاری حدود هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود اما بانک مرکزی میزان تزریق پول خود در این بازار را بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، در ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشت.
 
به این ترتیب مازاد تقاضای نقدینگی شبکه بانکی در بازار باز این هفته به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسید و بانک مرکزی برای ششمین هفته متوالی، بخشی از درخواست بانک‌ها در شبکه بانکی را بی‌پاسخ گذاشت.
 
البته باید خاطرنشان کرد که بیشتر از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان از وام‌های قبلی بانک‌ها، در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز هفته جاری نیز منفی شود.
تداوم ثبات نرخ ریپو
 
این هفته سی‌امین حراج بازار باز در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته نیز توافق بازخرید بود.
 
در بازار باز هفته منتهی به ۲۴ مهر ماه، ۲۰ بانک و موسسه اعتباری مشارکت کردند و بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را از بانک مرکزی قرض گرفتند.
 
سررسید این استقراض که مدت توافق بازخرید نامیده می‌شود، هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز در ۲۳ درصد ثابت ماند.
 
البته نرخ وام‌گیری بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار باز، در حالی از ابتدای سال جاری بدون تغییر بوده که نرخ بهره بازار بین بانکی در همین مدت نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است.
منبع: tejaratnews