منابع در دسترس بانک ها کم شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ارزش سفارشات ارسال شده از سمت بانک ها با ۵۶۰ میلیارد تومان کاهش، نسبت به هفته گذشته ۱۲۴.۵۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. به همه ی این تقاضا در توافق بازخرید با حداقل نرخ ۲۳ درصد پاسخ داده شده است.
 
در نتیجه خالص عملیات بازار باز منفی، نرخ بهره بین بانکی ۵ صدم درصد رشد کرده و ۲۳.۵۵ درصد گزارش شده است.
 
پس از تاخیر نسبتا قابل توجه دولت در برگزاری حراج های هفتگی، اطلاعیه برگزاری این حراج با ارزش قابل توجه ۳۵ همت بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت.
 
در صورت پیشنهاد نرخ منطقی از سوی وزارت اقتصاد در این حراج ورود این حجم از اوراق به بازار بدهی می تواند روند نزولی ytm بازار بدهی را متوقف و معکوس کند.
 
همچنین با تامین مالی نسبتا مناسب دولت از یک طرف می تواند از سمت کاهش بیشتر فشار دولت بر منابع بانک ها شود و اثر نزولی بر نرخ بهره بین بانکی داشته باشد.
 
از سوی دیگر در صورت عزم دولت برای تسویه بدهی خود به بانک مرکزی می تواند باعث کاهش پایه پولی منجر شود که اثر افزایش بر نرخ بهره بانکی خواهد داشت.
 
در مجموع به نظر می رسد اثر برگزاری موفقیت دولت در این جلسه بر نرخ بهره بین بانکی خنثی باشد و بر روی Ytm بازار بدهی اثر افزایشی داشته باشد و موجب کاهش اختلاف این دو نرخ شود.