هشدار بانک مرکزی به بانک سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، بانک سرمایه در بهار امسال بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۵۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال زیان تولید کرده و به ازای هر سهم ۵۸۸۸ ریال زیان را ثبت کرده در حالی که سرمایه ثبت شده این بانک هم اکنون ۴ هزار میلیارد ریال است.
 
با این حساب زیان انباشته بانک سرمایه در حال حاضر به ۵۰۸ هزار و ۵۰۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون ریال رسیده که بعید است با افزایش سرمایه بتواند از این ناترازی شدید نجات یابد.
 
    مجوز بانک مرکزی چه می‌گوید؟
 
بر اساس مجوز صادر شده از سوی بانک مرکزی، نهاد ناظر بازار پولی و بانکی در نامه‌ای رسمی خطاب به فرج‌الله قدمی، مدیرعامل بانک سرمایه اعلام کرده که بر اساس بند ۱۲ گزارش حسابرس و بازرس قانونی، ناترازی مزمن در این بانک وجود داشته و به دلیل وجود زیان انباشته، این بانک مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.
 
بانک مرکزی می‌گوید: افزایش سرمایه بانک جهت بهبود نسبت کفایت سرمایه ضرورت دارد و بر اساس فصل ۸ دستور‌العمل سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری، در صورت عدم تحقق افزایش سرمایه لازم، بانک سرمایه مشمول مجازات‌ها و محدودیت‌های قانون خواهد شد و باید نسبت به تسریع وصول مطالبات و کاهش نسبت مطالبات غیرجاری زودتر اقدام شود.
 
بر این اساس سهامداران بانک سرمایه باید حواسشان به ناکارآمدی کنترل‌های داخلی این بانک، عدم رعایت الزامات مدیریت نقدینگی و ضوابط ناظر بر حاکمیت شرکتی باشند و هیات مدیره را موظف کنند تا یک نظام کنترل داخلی کارآمد و حاکمیت شرکتی موثر اقدام کند.
 
    پاسخ قدمی به فرابورس