ایران؛ رتبه ششم تورم غذا در جهان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کشورهای سورینام و لائوس تورم کمتری داشتند. تورم غذایی یعنی مردم این کشورها نسبت به سال گذشته خود هزینه بیشتری برای غذا می‌پردازند. به نقل از اعتماد آنلاین در گزارش بانک جهانی، تورم مواد غذایی زیمبابوه ۳۲۱درصد، لبنان ۲۰۳درصد، ونزوئلا ۱۵۸درصد، ترکیه ۱۰۲درصد، آژانتین ۹۲درصد و تورم مواد غذایی ایران ۸۴درصد است.
 
بعد از ایران نیز سریلانکا با تورم ۷۴درصدی، روآندا با تورم ۶۵درصد، سورینام با تورم ۵۱درصد و لائوس با تورم ۴۰درصد قرار دارند. این درحالی که داده‌های فائو درخصوص شاخص قیمت واقعی بهای مواد غذایی در نوامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، در این مقطع گروهی از مواد غذایی با رشد قیمت و گروهی با کاهش قیمت مواجه بودند.
 
به تعبیر دیگر قیمت جهانی غذا اثر چندانی بر تورم غذایی در کشور نداشته است. در این مقطع طبق داده‌های این سازمان بین‌المللی قیمت «گوشت»، «لبنیات»، «غلات» با افت و قیمت «روغن‌خام» و «شکر» با رشد مواجه بود.
 
گفته می‌شود، دلایل رشد شکر به دلیل کاهش عرضه آن توسط کشورهای تولیدکننده اصلی و اعلام هند برای کاهش سهمیه صادرات شکر بود، اما دلیل رشد روغن خام ناشی از افزایش قیمت روغن پالم و سویا به همراه کاهش قیمت روغن کلزا و آفتابگردان در این ماه است.
 
درمقابل براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران قیمت گروه «گوشت» در بازه زمانی مورد بررسی در دنیا افت ۰.۹درصدی داشته که‌ این افت به دلیل کاهش قیمت گوشت گاو برای پنجمین ماه متوالی در ماه نوامبر مربوط می‌شود.
 
از سوی دیگر در این مدت شاهد افت ۱.۲درصدی قیمت گروه «لبنیات» در دنیا بوده‌ایم. ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که افت شاخص بهای اکثر محصولات لبنی با بیشترین افت قیمت برای شیرخشک در این ماه همراه بوده که علت آن مربوط به کاهش تقاضا برای واردات به ویژه از مبدا چین همراه با افزایش صادرات اروپا صورت گرفته است.
 
یکی دیگر از دلایل را می‌توان به افزایش بهای پنیر با وجود تقاضای ثابت برای واردات ضمن صادرات کمتر کشورهای تولیدکننده پیشرو در منطقه اروپای غربی نسبت داد.
 
گروه بعدی که در مدت زمان مورد بررسی افت قیمت را تجربه کرده گروه «غلات» بوده است، اما چه عواملی کاهشی شدن قیمت این گروه را به همراه داشته است؟ در این خصوص می‌توان به افت ۲.۸درصدی بهای گندم در ماه مورد بررسی به دلیل پیوستن مجدد روسیه به طرح غلات دریای سیاه و تمدید توافق این طرح اشاره کرد، یکی دیگر از دلایل به کاهش تقاضا برای گندم امریکا به دلیل قیمت‌های غیررقابتی مربوط می‌شود.
 
در این مدت همچنین شاهد کاهش ۱.۷درصدی بهای ذرت ضمن افزایش حدود ۲درصدی بهای جو و برنج به دلیل تضعیف نرخ ارز کشورهای آسیای شرقی و افزایش انگیزه برای صادرات برنج در این منطقه بوده‌ایم که این عوامل هم در افت قیمت غلات اثرگذار بوده است.
تورم ۶۵.۳درصدی غذا در دی
 
اول دی ماه بود که مرکز آمار نیز تورم آخرین ماه پاییز را منتشر کرد. برمبنای آن آمار نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۴۰۱ به عدد ۴۸.۵درصد رسید؛ یعنی خانوارهای کشور به‌ طور میانگین ۴۸.۵درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.
 
این داده‌ها نشان داد، نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۰.۴ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۲.۴ واحد درصدی به ۶۵.۳درصد رسید.
 
البته نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۷.۹درصد بود که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است. درضمن این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۱.۴درصد بود که نسبت به ماه قبل .۰۹ واحد درصد کاهش داشته است.