قیمت مسکن سرکش پیش می رود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آیا عقبگرد نرخ ارز و بهبود وضعیت بازار سرمایه می‌ تواند در 3ماه باقی ‌مانده از سال، مسیر سرمایه‌ها را از بازار املاک منحرف کند و نگاه بازار مسکن را از شاخص تورم برگرداند؟ اطلاعات منتشر شده از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکی از این است که در آذرماه تعداد معاملات بازار مسکن با رشد 27.2درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و افزایش 2.93درصدی قیمت در سایه رشد تعداد معاملات حاصل شده است.
 
بررسی توزیع معاملات مسکن تهران در آذرماه نشان می‌دهد در این ماه 10هزار و 184واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده که این رقم بیشترین مقدار در 5ماه اخیر محسوب می‌شود. طبق آمار، در این ماه نیز اثرات کاهش تولید مسکن مشهود است و فقط 29درصد از معاملات به واحدهای نوساز و با عمر کمتر از 5سال اختصاص دارد. این سهم 4.2درصد نسبت به آذرماه سال قبل کاهش پیدا کرده در مقایسه با ابتدای دهه90 تقریبا به نصف رسیده است. همچنین بررسی توزیع تعداد معاملات مسکن برحسب مناطق مختلف شهر تهران حاکی از این است که در آذرماه، همچنان منطقه5 با سهم 15درصدی، بورس مسکن تهران بوده و بعد از آن مناطق 10 و 2 به‌ترتیب با سهم 9.4 و 9.3درصدی از کل معاملات، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
در آذرماه، متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 48میلیون و 73هزار و 700تومان بوده است که نسبت به ماه قبل 2.93درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 47.5درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق آمار بانک مرکزی، در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معادل 94میلیون و 411هزار تومان به منطقه یک اختصاص داشته که 4.5درصد بالاتر از ماه قبل است. در مقابل کمترین میانگین قیمت مسکن شهر تهران معادل 24میلیون و 489هزار تومان به منطقه18 اختصاص پیدا کرده که 4.7درصد کمتر از ماه قبل است.
 
در آذر امسال، 56.6درصد از واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با سطح زیربنای کمتر از 80مترمربع بوده و در مجموع 57.5درصد از واحدهای مسکونی نیز با قیمتی کمتر از قیمت متوسط شهر معامله شده‌اند. همچنین سهم واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 3میلیارد تومان در این ماه به 46.1درصد رسیده که به‌واسطه گرانی مستمر مسکن و بالا آمدن کف قیمت بازار، این سهم به نسبت از ماه‌های قبل کمتر است.
 
در جریان رشد 2.93درصدی تورم مسکن شهر تهران، بازار اجاره نیز از ترکش‌های تورم در امان نمانده و مانند ماه‌های قبل رشد نسبتا قابل‌توجه قیمت را تجربه کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 2.5درصد و در کل مناطق شهری 3درصد نسبت به ماه قبل رشد کرده و با این حساب میزان رشد شاخص قیمت اجاره نسبت به آذر سال قبل در تهران به 41.3درصد و در کل مناطق شهری به 46.4درصد رسیده است.