شوک شبانه به قیمت دلار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، توییت بورل و انتشار آن در میان اخبار روز قبل باعث عقب نشینی قیمت ها در بعد از ظهر شد‌ و بازار در ساعت دو و نیم روز قبل عقب نشینی کرد.
 
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز با انتشار توییت بر معاملات پشت خطی بازار اثر گذاشت و انقلاب کاهش بازار ارز را متوقف کرد.
روز برزخی بازار از
 
روز قبل روز برزخ برجامی برای بازار ارز بود. تروییکای اروپایی پس از نشست شورای امنیت بیانیه ای ضد ایرانی درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران صادر کردند. آنها در این بیانیه خواستار توقف فعالیت موشکی ایران و عقبگرد برنامه هسته ای شدند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که اکنون گفتگو با ایران برای احیای برجام در دستور کار قرار ندارد.
 
سخنان وزیر خارجه آلمان بازار ارز را که چندین سال است اخبار برجامی را تحت نظر دارد از احیای برجام ناامید کرد و موجب رشد قیمت ها شد، ولی در ادامه ورق برگشت، امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نشست بغداد ۲ در بحرالمیت اردن با جوزپ بورل و انریکه مورا دیدار کرد مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از این ملاقات در توییتی اعلام کرد که توافق کردیم ارتباطات را برای احیای برجام بر اساس مذاکرات وین باز نگه داریم.
 
توییت بورل و انتشار آن در میان اخبار روز قبل باعث عقب نشینی قیمت ها در بعد از ظهر شد. دلار تهران و هرات یک کانال به قبل برگشت و انتظارات کاهشی بر بازار غلبه کرد ولی این آخرین توییت نبود که بر روند معاملات روز قبل اثر گذاشت.
 
شوک رابرت مالی به بازار پشت خطی دلار
 
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز با انتشار توییت بر معاملات پشت خطی بازار اثر گذاشت و انقلاب کاهش بازار ارز را متوقف کرد، او پس از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام کرد که آخرین امید جمعی برای احیای کامل برجام از بین رفته است. انتشار توییت مالی باعث شد فشار بازار ارز که با توییت بورل افتاده بود به بالا برگردد.
ماه مهم برای اقتصاد ایران
 
آذرماه فصل بسیار مهمی برای اقتصاد کشور است در این ماه غالبا لایحه بودجه سال بعد تهیه و توسط دولت به مجلس ارائه میشود. بودجه محل گفتگوی قوه مجریه به عنوان نماینده سیستم اداری کشور با قوه مقننه به عنوان نمایندگان مردم است و مهم ترین اتفاق اثر گذار بر اقتصاد کشور در سال های آتی است. برای تصویب بودجه، دولت با نمایندگان مردم بر سر موضوع افزایش حقوق ها، سیاست گذاری ها و منابع مصرفی و عمرانی به نتیجه می رسند.ولی بررسی میزان تحقق منابع به عمران و توسعه ، افزایش حقوق ها و بودجه های تکلیفی نشان دهنده عدم تطابق بودجه با وضعیت سخت تحریمی و تورمی کشور است.
 
به عنوان مثال همانطور که در سرمقاله دنیای اقتصاد در روز قبل نیز مطرح شده غالبا وظایفی برای دولت تعیین شده که بار مالی آن بیشتر از توان دولت برای تجهیز منابع است‌. دو قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن نمونه ای از تکالیفی است که در شرایط تحریمی و محدودیت درآمد بر دولت تحریم شد و از همان ابتدا مشخص بود دولت توان تجهیز کافی منابع را ندارد. در چنین شرایطی مسولیت بار اعظم این تکالیف بر بانک ها تحمیل شده تا با پرداخت وام ها دولت را از زیر بار این تکالیف نجات دهند.
صدای بانک ها درآمد
 
ولی حجم بالای تکالیف تحمیلی برای پرداخت تسهیلات صدای بانک ها را در سال جاری برای نبود منابع کافی درآورده است. در چنین شرایطی غالبا به ذخیره قانونی بانک ها فشار وارد شده و محدود می شود تا توان وام دهی بانک ها رشد کند و بانک ها بتوانند وام بیشتر با هزینه کمتری را ارائه کنند.
 
در شرایط تورمی معمولا باید سیاستی اتخاذ شود تا میزان سپرده ها رشد کند و میزان تسهیلات کاهش پیدا کند زیرا افزایش تسهیلات منجر به افزایش تقاضای مصرفی و رشد تورم می شود ولی با وجود تورم بالا گزارش های آبان بانک مرکزی نشان می دهد که نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر ذخیره قانونی رشد کرده و در آبان ماه دومین رکورد خود در سال جاری را ثبت کرده است که روند معکوس آن با منطق اقتصاد نگران کننده است زیرا محرک تورم است و از آنجایی که تورم با ارزش پول ملی رابطه عکس دارد ادامه این روند در بلند مدت بر پول ملی فشار وارد می کند.
علامت هشدار برای بازارهای موازی
 
بررسی سپرده ها و تسهیلات در آبان منعکس کننده یک علامت هشدار برای بازارهای موازی است میزان رشد تسهیلات در آبان نسبت به مهر در حالی افزایش یافته که میزان رشد سپرده ها در این مدت کاهش پیدا کرده است احتمالا نرخ بهره منفی که تورم بالا دلیل آنست از جذابیت سود سپرده های بانکی کم‌کرده و در عوض سود کم وام های بانکی در مقایسه با تورم، وام ها را جذاب تر کرده است، در چنین شرایطی تقاضا برای وام رشد کرده و موجب شده سرعت رشد وام آبان ماه صعودی شود ولی سرعت سپرده گذاری کاهش پیدا کرده و نزولی شده است، زیرا در صورتی که فردی وام را دریافت کند و در زمان حال تبدیل به دارایی کند به خاطر شرایط تورمی در گذر زمان ارزش دارایی او بیش از سود بانکی رشد می‌کند و سود کسب شده تحریک کننده تقاضای وام است.
 
افزایش سرعت رشد تسهیلات و کاهش سرعت رشد سپرده ها نشان دهنده افزایش قدرت تقاضا در جامعه است که می تواند به بازارهای موازی مانند بازار ارز مورد کند. در شرایطی که فشارهای سیاسی و تحریم رشد کرده و فرصت های سرمایه گذاری به خاطر رکود، تحریم و ناآرامی کاهش پیدا کرده است ورود بخشی از این تقاضا به بازار ارز می تواند مشکل آفرین باشد. البته درخواست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی در صورت تحقق می تواند مشکل کاهش سرعت رشد سپرده های بانکی را بهبود ببخشد.
 
در شرایطی که روز قبل قیمت ها روند نزولی داشت حباب درهم رشد کرد که نشان دهنده احتیاط معامله گران درهم در مواجهه با هیجان بازار و کاهش قیمت‌ها بوده است.
 
حباب سکه رفاه یک رقمی شد
 
اثر اقدامات ضد تورمی فدرال رزرو برای کنترل تورم بر روی طلا کاهش پیدا کرده و با افزایش احتمال رکود برای سال آتی میدان برای خودنمایی طلا باز شده است.
 
همین مسئله باعث شد تا قیمت اونس طلا به بالاترین سطح خود از ماه جولای در روز قبل برسد. رشد اونس طلا و کاهش قیمت سکه امامی در روز قبل باعث کاهش حباب سکه شد و حباب سکه رفاه در روز قبل تک رقمی شد.