اقتصاد ایران ۳.۴ درصد رشد کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرکز آمار گزارش رشد اقتصاد ایران در 2 فصل  نخست سال جاری را منتشر کرد.
 
در شش ماه نخست سال گذشته، محصول ناخالص داخلی ایران با احتساب نفت 3745 هزار میلیارد ریال بوده است. این رقم در سال جاری به 3870 هزار میلیارد ریال رسیده است که نشان می دهد اقتصاد ایران در دو فصل نخست 1401 نسبت به سال گذشته 3.3 درصد رشد کرده است. هم چنین رشد محصول ناخالص داخلی اقتصاد ایران در شش ماه نخست سال جاری بدون احتساب نفت 3.4 درصد اعلام شده است. مرکز آمار می گوید محصول ناخالص داخلی ایران بدون احتساب نفت در شش ماه نخست امسال به رقم 3326 هزار میلیارد ریال رسیده درحالیکه این رقم در سال گذشته در بازه زمانی مشابه 3217 هزار میلیارد ریال بوده است.
 
در بین بخش های مختلف اقتصاد، گروه خدمات 2.6 درصد نسبت به 2  فصل نخست سال گذشته در سال جاری رشد کرده است.  عمده و خرده فروشی ها، تامین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی در دو فصل گذشته از سال جاری بیش از 2 درصد افزایش یافته است.  در بین زیر گروه های بخش خدمات که بیش از 50 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی کشور  دارد، واسطه گری های مالی در نقش آفرینی در تولید ناخالص داخلی به رشد منفی رسیده است.
 
هم چنین گروه صنایع و معادن در دو فصل نخست سال جاری 5 درصد رشد را ثبت کرده است. در این گروه غیر از بخش ساختمان با رشد منفی، دیگر بخش ها از جمله گاز طبیعی، صنعت و انرژی به رشد مثبت رسیده است. در بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی، 3.2 درصد رشد ثبت شده است. هم چنین بخش انرژی 12.9 درصد رشد کرده است. در بخش کشاورزی که زیر بخش های زراعت و باغداری تا ماهیگیری را در بر می گیرد، رشد 2.2- درصدی ثبت شده است.