ایستانیوز:کارشناسان علت گرانی خودرو را عدم آزادسازی واردات و از آن مهم تر تلاطم بازار ارز و سوء مدیریت شرکت های خودروساز و البته قیمت گذاری های دستوری و انباشت زیان های خودروسازان می دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که کارشناسان علت گرانی خودرو را عدم آزادسازی واردات و از آن مهم تر تلاطم بازار ارز و سوء مدیریت شرکت های خودروساز و البته قیمت گذاری های دستوری و انباشت زیان های خودروسازان می دانند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به واکاوی علل نابسامان شدن بازار خودرو طی سالهای اخیر پرداخت و اعلام کرد معضل بازار خودروی کشور از سال ۹۷ تاکنون وجود داشته است . این وزارتخانه در گزارشی ضمن برشمردن ۵ دلیلِ گرانی خودرو طی سالهای اخیر، اعلام کرد که با تدابیر همهجانبه وزارتخانه از جمله تسهیل واردات خودرو بزودی شاهد کاهش قیمتهای کاذب در بازار خواهیم بود. در ادامه وزارت صمت دلایل افزایش قیمت خودرو را این گونه اعلام کرده است:1- کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال ۹۷ به میزان نصف سال ۱۳۹۶ و عدم اهتمام دولت گذشته برای رفع مشکلات این صنعت، در حالی که دولت سیزدهم در یک سال اخیر عرضه و تولید خودرو را بهشدت افزایش داد. 2- تولید خودروهای ناقص و دپوی آن در پارکینگ خودروسازان که به سبب نقص و کامل نبودن امکان عرضه به بازار را نداشتند.3- تبدیل خودرو به کالای سرمایهای. در شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.4- هجوم دلالان به این بازار به سبب قیمتگذاری دستوری در محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجادشده در بازار و رونق سوداگری.5- عدم وجود اهرمهای لازم برای اخذ مالیات بر درآمدهای اتفاقی و سودهای بادآورده ناشی از سوداگری (به علت عدم تصویب آن در مجلس).»
در این بین در روزهای گذشته حجم انتقادها به عرضه خودرو در بورسکالا هم افزایش یافته است و بخشی از کارشناسان نوع عرضه در بورس کالا را هم یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو اعلام می کنند. باتوجه به این موضوع دیروز وزارت صمت و بورسکالا توافق کردند با بهکارگیری 6 سازوکار جدید، بازار خودرو را به تعادل برسانند. از 2ماه پیش که عرضه خودرو دربورسکالا آغاز شده، قیمت خودرو سیرصعودی داشته، برخی افزایش قیمت خودرو را به عرضه آن در بورسکالا نسبت میدهند. درحالیکه روند افزایش قیمت خودرو قبل از عرضه در بورسکالا و از اوایل شهریور، تحتتأثیر رشد قیمت ارز آغاز شده بود. موافقان عرضه خودرو در بازارسرمایه میگویند بورسکالا فقط یک بازار و تسهیلکننده شرایط عرضه و تقاضاست و نقشی درتعیین قیمت ندارد. به باور کارشناسان میزان عرضه خودرو در بورسکالا با تقاضا متناسب نیست و این چالش را باید خودروسازان با افزایش عرضه، رفع کنند. در چنین شرایطی روز گذشته وزارت صنعت و بورسکالا برای حل این مشکل به توافق رسیدند. براساس این توافق جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل را وزارت صنعت به بورسکالا اعلام خواهد کرد. این جدول مبنای تأیید عرضهها و معاملات قرار خواهد گرفت. بورسکالا همچنین باید میزان عرضهها را بهصورت هفتگی، 2هفتهای و ماهانه، بهگونهای تأیید کند تا کف عرضههای ماهانه رعایت شود. درخصوص نحوه عرضهها نیز قرار شد تجمیع عرضهها براساس کلاس خودروها، پرتیراژها و کم تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود. طبق توافق انجام شده تعیین پیش دریافت خرید خودرو باید بهگونهای با شرایط بازار متناسب باشد تا تقاضای خودرو متعادل شود. همچنین آن دسته از کدهای ملی که امکان خرید خودرو دارند باید از ابتدای سال98 از بورسکالا یا سامانههای وزارت صنعت خریدی انجام نداده باشند. همچنین مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس بهمنظور رشد عرضهها تسهیل شود.