سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی برای تسهیل تجارت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، براساس آخرین آمار‌هایی که علی صالح‌آبادی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرات در کشور به ۸۵ درصد رسیده است. این وضعیت مطلوب در بازگشت ارز‌های صادراتی را می‌توان نتیجه اقدامات و تدابیر دولت سیزدهم در این بخش دانست که خوشبختانه روند رو به رشدی داشته است. همچنین از دیگر اقدامات حمایتی دولت سیزدهم در بخش تجارت می‌توان به سیاست‌های بانک مرکزی اعم از راه‌اندازی بازار توافقی و خرید ارز‌های صادراتی و همچنین تسهیل واردات کالا‌های اساسی اشاره کرد.
 
در همین باره عباس آرگون؛ نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای تسهیل واردات کالا‌های اساسی مبنی بر افزایش ۳ برابری سقف تسهیلات ارزی (از ۲۰ به ۶۰ میلیون یورو)، کاهش ۷۰ درصدی کارمزد انتقال ارز (از ۱.۵ درصد به نیم درصد) و افزایش ۶ برابری سقف حواله‌جات ارزی (از ۵ به ۳۰ میلیون یورو) تاکید کرد: اینکه تصمیماتی اخذ شود تا به کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی کمک کند و با قیمت مناسب‌تری وارد کشور شود اقدام موثر و حائز اهمیتی است.
 
آرگون در واکنش به افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی به ۶ هزار یورو که اخیرا توسط بانک مرکزی اعلام شد هم گفت: این میزان برای پوشش برخی از هزینه‌های جاری و در حوزه کلان برای فعال تجاری کافی نیست، اما به هر حال تا حدودی می‌تواند بخشی از نیاز تاجر به اسکناس را پاسخ دهد تا کمتر از بازار غیررسمی استفاده شود.
 
وی تصریح کرد: باید به سمتی بریم که نیاز به اسکناس ارز کمتر شود و بتوان از کارت‌های اعتباری استفاده کرد که البته بحث تحریم‌ها در این مقوله بسیار تاثیرگذار است. ضمن اینکه در هر موقعیتی باید تصمیمی اخذ شود که رانتی ایجاد نشود.
 
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، ابراز امیدواری کرد که روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه کشورمان با تصمیم‌های عقلایی باشیم؛ ضمن اینکه باید پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد را برای مردم و فعالان اقتصادی کشور فراهم کنیم.
 
آرگون همچنین با اشاره به رویکرد مثبت دولت در اصلاح ساختار‌های قانونی در بخش تجاری کشور، اظهار کرد: حذف چارچوب‌ها و قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر همواره به کاهش موانع پیش روی تجارت منجر شده که از این لحاظ می‌توان عملکرد دولت را مثبت ارزیابی کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه برای بهبود تراز تجاری و رشد صادراتی باید قوانین ساده‌تر و راهبردی‌تری داشته باشیم، تصریح کرد:
خوشبختانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تسهیل بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد را در دستور کار دارد و تمامی اقدامات چند مدت اخیر نیز پیرو این مسئله بوده است.
 
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اگر فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد زیاد باشد، رغبت صادرکنندگان برای رفع تعهدات ارزی هم کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید با تک نرخی کردن ارز شاهد افزایش عرضه ارز‌های صادراتی در بازار بود.
 
آرگون همچنین به تاثیر تشکیل بازار ارز توافقی اشاره کرد و افزود: دولت به‌منظور افزایش بازگشت ارز‌های صادراتی، بازار ارز توافقی را تشکیل داد که اقدام موثری است و مورد استقبال صادرکنندگان هم بود.