بورس به کام سهم‌های کوچک
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در هفته گذشته با وجود این که نماد‌های خودروسازی سروصدای زیادی به پا کردند و نقدینگی زیادی را به طرف خود جذب کردند و حجم معاملات را نیز به شدت افزایش دادند، اما نتوانستند شاخص کل را از افت نجات دهند.
 
البته بازدهی شاخص کل بازار سهام در یک ماه گذشته نزدیک به یک درصد می‌رسد. همچنین بازدهی یک سال گذشته شاخص کل بورس به ۵ درصد نزدیک شد. این موضوع نشان می‌دهد که شاخص کل بورس از میزان تورم بسیار عقب است، این در حالی است که در یک سال گذشته بازدهی شرکت‌های بورسی و همچنین به طور متوسط تولید و فروش شرکت‌های بورسی افزایش چشم‌گیری داشته است.
 
منظور از بازه یک هفته از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آذر ماه است و بازه یک ماه از تاریخ ۱۶ آبان تا ۱۶ آذر است و بازه سالیانه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ تا ۱۶ آذر سال جاری است.
 
 
اگر شاخص کل بورس را با تورم مقایسه کنیم (البته افزایش سوداوری این شرکت‌ها را به محاسبات خود اضافه نکرده ایم) از هم اکنون شاخص کل بورس می‌تواند ۴۰ درصد رشد کند.
 
 
بازدهی یک هفته گذشته گروه خودرو از ۸ درصد عبور کرده است و همچنین بازدهی یک ماه گذشته شاخص خودرو از ۱۷ درصد عبور می‌کند و همچنین بازدهی سه ماه گروه خودرو به ۲۲ درصد می‌رسد. با خبر‌های خودرویی که هر روزه می‌شنویم، پیش بینی می‌شود که بازدهی گروه خودرو همچنان روند صعودی را در پیش گیرد و نقدینگی بسیاری را جذب خود کند.
 
 
با وجود این که شاخص کل بورس در هفته گذشته ۱.۰۳ درصد عقب نشست، اما شاخص هم وزن نزدیک به یک درصد تقویت شد. بازدهی شاخص هم وزن در بازه یک ماه نیز از ۶ درصد عبور کرد؛ بنابراین بازده شاخص هم وزن به ۵ برابر شاخص کل بورس می‌رسد.
 
 
شاخص کل فرابورس نیز در بازه هفتگی و ماهانه روند حرکتی همچون شاخص کل بورس در پیش گرفته است و بازده هفتگی شاخص کل فرابورس به منفی ۰.۶۸ درصد می‌رسد. این شاخص در بازه ماهیانه به رشد ۱.۸۲ درصدی رضایت داده است.
 
 
التبه بازده شاخص کل فرابورس در یک سال گذشته به منفی ۲.۳۸ درصد می‌رسد، بنابراین شاخص کل فرابورس دریک سال گذشته حتی از شاخص کل نیز عقب‌تر ایستاده است.
 
 
از نظر تکنیکالی شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی خط حمایت قوی دارد و احتمالا شاخص کل پس از رسیدن به این کانال مجددا رشد خود را شروع خواهد کرد.