بازدارندگی تخلف یقه‌سفیدان با مصوبه جدید شورای عالی بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)ُمحمدصادق شبانی، رئیس مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه سازمان بورس در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوع بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مبنی بر انتشار اسامی مدیران متخلف، اظهار کرد: مضمون حکم بند چ، تجربه‌ای موفق در کشورهای دیگر بوده و نسبت به برخی از مدیران متخلف که به آن‌ها اصطلاحا متخلفان یقه‌سفید گفته می‌شود تاثیر بیشتری در مقایسه با سایر مجازات‌ها از جمله جریمه نقدی داشته است.
 
شبانی تشریح کرد: بعضا گفته می‌شود با این اقدام ممکن است سیاه‌نمایی نسبت به مدیران ناشران و نهادهای مالی به وجود آید و این تصور را به وجود آورد که مدیران متخلف، فراوانی زیادی دارند اما انتشار دقیق و شفاف اسامی مدیران متخلف نه تنها می تواند خلاف این فرضیه را ثابت نماید بلکه ویژگی بازدارنده و پیشگیرانه آن منجر به تحقق کمتر تخلف از سوی مدیران خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل رویکرد بازدارندگی دارد، بیان کرد: اثر این دستورالعمل نسبت به آینده است و آرائی که پس از ابلاغ این مصوبه صادر و قطعی می‌شوند، مشمول این مصوبه می‌شوند. البته در اجرای این موضوع بحث تکرار تخلف نیز حائز اهمیت تشخیص داده شده و انتشار برخی از تخلفات با درجه و سطح اهمیت کمتر منوط به تکرار در بازه زمانی مشخص شده است.
 
شبانی تشریح کرد: متن و جزئیات این دستورالعمل در تارنمای مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه به نشانی cmr.seo.ir در دسترس عموم است و مطابق آن، مهلت ۳ ماه برای راه‌اندازی تارنمای انتشار سوابق کیفری و انضباطی مدیران، در نظر گرفته شده است.
 
وی تاکید کرد: هیچ تبعیضی در انتشار تخلف مدیران وجود ندارد و تاثیرگذاری این موضوع نیاز به همراهی افکار عمومی و مطالبه‌گری آن‌ها دارد. اگر اصحاب رسانه در این زمینه کمک کنند، ضریب اثرگذاری این موضوع به مراتب بیشتر می‌شود.
 
شبانی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در این مسیر نیازمند پشتیبانی دولت، قوه قضایه و مجلس شورای اسلامی است تا این بستر و ابتکار قانونی که می تواند تحولات جدی در پی داشته باشد به خوبی اجرا شود.