تغییر تاکتیک پولی «لاگارد»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه یورو، این ارز اروپایی در روزهای اخیر و قبل از اعلام نتایج فدرال رزرو در کاهش سرعت نرخ بهره در ماه‌های آتی که سبب شده بود شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گیرد و تا کانال ۱۰۷ دلار نیز افزایش یابد به ۰۴۹/ ۱ واحد در برابر دلار رسید، اما پس از نشست فدرال رزرو و واکنش منفی شاخص دلار در روزهای اخیر سبب شد یورو بار دیگر از دلار سبقت گیرد. علاوه بر این موضوع باید به سخنرانی لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص جلوگیری از شتاب تورم در ماه‌های آتی اشاره کرد.
 
او در سخنرانی خود در روزهای اخیر اعلام کرد: با توجه به موج رکود و نوسان در بازارهای اروپا، تصمیمات این نهاد در نشست‌های ماهانه مشخص خواهد شد و برنامه‌ریزی بلندمدتی را در نظر نگرفته‌اند. همچنین او افزود که تاکید بانک مرکزی اروپا بر اعمال سیاست‌های انقباضی در کوتاه‌مدت است.
 الگوبرداری بانک مرکزی اروپا از فدرال رزرو
 
گستردگی تورم در سطح جهان از جمله مناطق ۱۹گانه یورو که ناشی از بحران انرژی، افزایش هزینه کالا و خدمات که از شروع جنگ با اوکراین آغاز شده است، در نهایت سبب شد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر با ۶/ ۱۰ درصد، بالاترین قله تورم در سال‌های اخیر را فتح کند. تورم تاریخی این منطقه ‌«لاگارد»، رئیس بانک مرکزی اروپا را به افزایش نرخ بهره تشویق کرد. به دنبال این موضوع باید به عملکرد فدرال رزرو در به‌کار‌گیری سلاح ضد تورمی خود در سال اخیر اشاره کرد. این نهاد در ماه‌های اخیر نرخ بهره را به اندازه ۷۵/ ۰واحد درصدی در چهارماه متوالی افزایش داد، اقدامات بانک مرکزی آمریکا در نهایت سبب شد تورم کل در ماه اخیر با کاهش ۵/ ۰واحد درصدی به ۷/ ۷درصد برسد و تورم هسته را نیز پس از رکود تاریخی خود در ماه سپتامبر با افت ۳/ ۰ واحد درصدی رو‌به‌رو کند. با وجود تاکید این نهاد بر سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی، رئیس فدرال رزرو قصد دارد تا از سرعت نرخ بهره در ماه دسامبر بکاهد. اقدامات مثبت فدرال رزرو، ‌لاگارد‌ ‌را نیز تحت تاثیر قرار داد و سبب شد این نهاد نیز از سیاست‌های انقباضی در جهت مهار تورم در اروپا بهره گیرد و نرخ بهره را که اکنون در سطح ۲ درصدی قرار دارد، افزایش دهد.
 
 در این میان کاهش شاخص دلار تا کانال ۱۰۵ واحدی و به دنبال آن تقویت ۴/ ۰درصدی یورو در برابر دلار نیز موقعیت مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در روزهای آتی فراهم کرده است.