اوج تورم در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تازه‌ترین گزارش مرکز آمار در مورد نرخ تورم استانی نشان می‌دهد نرخ تورم درآبان امسال دست‌کم در 16استان کمتر از نرخ تورم میانگین کل کشور بوده است با این حال در همین مدت نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه در برخی استان‌ها بیشتر از میانگین نرخ تورم کل کشور بوده است. همزمان با مرکز آمار، بانک مرکزی نیز گزارش داد حجم کل نقدینگی که یکی از متهمان اصلی رشد تورم است، به 5595هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 37.5درصدی را نشان می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد در آبان امسال نرخ تورم ماهانه در کل کشور به 2.1درصد رسیده که این میزان نسبت به تورم 3درصدی مهر ماه 0.86واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین مدت نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 48.1درصد رسیده که این مقدار نیز نسبت به مهر ماه 0.49واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. با وجود این میزان تورم آنطور که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میانگین نرخ تورم ماهانه دست‌کم در 16استان و نرخ تورم نقطه به نقطه در 9استان کمتر از نرخ میانگین نرخ تورم در کل کشور بوده است. با این حال میزان تورم در برخی استان‌ها بیشتر بوده است.
 
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در آبان ماه امسال استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و قزوین با کمترین تورم ماهانه مواجه بوده‌اند و نرخ تورم در این استان‌ها بین نیم تا یک درصد کمتر از نرخ تورم میانگین کل کشور بوده است. در این میان پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در استان خراسان جنوبی با 1.2درصد ثبت شده است. استان‌های خراسان رضوی، گلستان، کرمان، البرز، اردبیل، کردستان، مازندران، قم، فارس، خوزستان، آذربایجان غربی، تهران و یزد نیز از دیگر استان‌هایی بوده‌اند که نرخ تورم در آنها کمتر از میانگین نرخ تورم بوده است. مقایسه میزان تورم نقطه به نقطه کل کشور با سایر استان‌ها نیز نشان می‌دهد که در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در آبان ماه 48.1درصد بوده است شهروندان استان‌های زنجان، گیلان، بوشهر، خوزستان، اصفهان، تهران، فارس، قم، مرکزی و سمنان تورم کمتری را تجربه کردند.
 
با وجود اینکه برخی استان‌ها میانگین تورم‌شان کمتر از میانگین کل کشور بوده است آمار‌ها نشان می‌دهد شهروندان برخی استان‌ها تورم بالاتری را در مقایسه با میانگین کل کشور تجربه کرده‌اند. به‌طور مثال در آبان ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در استان سیستان و بلوچستان به 60.4درصد رسید که این میزان 12.3واحد درصد بالاتر از نرخ تورم کل کشور است. در همین مدت سطح تورم ماهانه این استان نیز به 3.7درصد رسید که این میزان 1.6درصد بالاتر از تورم کل کشور بوده است. همچنین فاصله تورمی استان‌های لرستان و آذربایجان غربی نیز با تورم کل کشور به ترتیب  6.7 و 5.9درصد رسید که نشان می‌دهد سرعت رشد تورم در این استان‌ها بیشتر از سایر نقاط کشور بوده است.
 
دیروز به موازات انتشار نرخ تورم استانی از سوی مرکزآمار، بانک مرکزی نیز جداول گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور را منتشر کرد که نشان می‌دهد حجم نقدینگی که یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تورم است با رشد 37.5درصدی نسبت به شهریور سال قبل به 5595هزار میلیارد تومان رسیده است.  طبق اطلاعات بانک مرکزی حجم نقدینگی در مقایسه با پایان سال قبل 15.8درصد رشد کرده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.2واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. سال گذشته در همین دوره حجم نقدینگی 17درصد افزایش یافته بود. اطلاعات بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد سهم پول از کل نقدینگی در شهریورماه به 1274هزار میلیارد تومان رسیده که این مقدار 22.8درصد از مجموع کل نقدینگی است. این اطلاعات نشان می‌دهد که سهم پول از کل نقدینگی در حال افزایش است و این موضوع ظرف ماه‌های قبل اقتصاددانان را نگران کرده بود چرا که نسبت پول به کل نقدینگی در طول ماه‌های گذشته رشد زیادی داشته است. در شهریور سال گذشته سهم پول از کل نقدینگی در حدود 20درصد بود. داده‌های بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد ضریب فزاینده نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور پارسال 3.3درصد رشد کرده و به 8.1درصد رسیده است. این نسبت به اسفند 1400نیز 1.2درصد رشد کرده است.