تمامی محصولات از طریق بورس کالا عرضه شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی اولویت سازمان در روزهای آرامش بورس پرداخت و به بورسان گفت: دلیل برگشت بازار سهام از روند ریزشی، تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی بود و پس از آن سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان کاتالیزوری عمل کرد تا شاهد یک رشد سریع و پرقدرت باشیم که بورس تهران را به صورت میانگین با رشد ۱۰ درصدی همراه کرد.
 
وی افزود: از سمتی اما این موضوع باعث شد که برخی با رسیدن به قیمت سربه‌سر و خروج از زیان، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند و شاهد خروج پول مداوم باشیم.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ تا زمانی که ابهامات بودجه، نرخ دلار و تصمیمات سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد، روند ثبات در بازار سرمایه را نمی‌توان بلندمدت تصور کرد مگر آنکه بسته حمایتی ۱۰ بندی و مجموعه سازمان بورس کمک کنند روند رو به بهبود و ثبات موجود در بازار ادامه پیدا کند.
 
جعفری با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری و اینکه اکثر صنایع مهم کشور از جمله صنایع خودرویی، لاستیک و دیگر صنایع را درگیر خود کرده است، گفت: در صنایعی چون صنعت مواد غذایی نرخ تولید، فروش و نرخ بازار آزاد با یکدیگر اختلاف دو یا سه برابری دارند که به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، واسطه‌ها از بین رفته و مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار حاکم می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه بهتر است تمامی محصولات از طریق بورس کالا عرضه شوند، اظهار کرد: با عرضه محصولات در بورس کالا، فضای رانت از بین می‌رود. همچنین در حوزه فولاد و معادن و اکثر شرکت‌های کوچک که در زیان به سر می‌برند، تمامی محصولات باید در بورس کالا عرضه شود تا سود نهایی به جیب سهامداران رفته و تولیدکننده و مصرف کننده نهایی از آن منتفع شوند.