دو صنعت در اولویت تاسیس صندوق «بخشی»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در گفت‌وگو با سنا، اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، در دنیا به‌عنوان سکتورفاند (Sector Fund) شناخته می‌شوند و یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده‌ای از منابع آن به‌طور مشخص بر روی یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود.
 
ایرانشاهی با اشاره به اینکه صندوق‌های بخشی امکان سرمایه‌گذاری متمرکز بر صنایع مختلف را ممکن می‌کند، بیان کرد: اگر افراد معتقد به کسب بازده مورد انتظار در یک صنعت خاصی باشند و سرمایه‌گذاری در آن صنعت را ترجیح بدهند، می‌توانند از این صندوق‌ها استفاده کنند و به همین واسطه از هجینگ سرمایه‌گذاری خود اطمینان داشته باشند.
 
وی بیان کرد: صندوق‌های بخشی در دو نوع قابل معامله و صدور و ابطالی، قابل تاسیس بوده و در حال حاضر امکان احداث صندوق در صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی مهیا شده است. معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، صنایعی که امکان راه‌اندازی صندوق بخشی برای آنها وجود دارد را تعیین خواهد کرد.
 
سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشریح کرد: در این نوع از صندوق‌های سهامی نیازی به استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندارد و حداقل ۷۰ درصد از دارایی صندوق صرف سرمایه‌گذاری در صنعت مربوطه می‌شود.
 
ایرانشاهی گفت: هیات مدیره سازمان بورس، اساسنامه صندوق‌های بخشی را مصوب و ابلاغ کرده است؛ لذا متقاضیان می‌توانند درخواست خود را به‌ منظور تاسیس این نوع از صندوق‌ها به سازمان بورس ارائه کنند.