پیش بینی بازارهای مالی ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هر چند کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که بعد از دو هفته صعودی، بورس به یک توقف کوتاه نیز خواهد رسید. بازار سرمایه در آخرین روز هفته در ابتدا ریزشی عمل کرد اما در ادامه با صعود ۳هزار و ۱۵۰ واحدی شاخص کل بازار را به پایان رساند.
 
پول حقیقی همچنان از بازار در حال خروج بود، به طوری که در ادامه معاملات ۲۰۱ میلیارد پول حقیقی از سهام خارج شد. همچنین بورس در پایان هقته با ریزش ارزش معاملات روبرو شد و به اررزش ۲ هزار و ۴۷۳ میلیاردی رسید.
 
کارشناسان و فعالان بازار سرمایه غریب به اتفاق بر تاثیر لایحه بودجه بر بورس معتقدند. با شرایط حال حاضر در بورس یعنی وضعیت رو به بهبود و در حال رشدی که در آبان ماه به ثبت رسانده است، نگاه سهامداران به وضعیت بازار تغییر کرده است و انتظار می‌رود دولت نیز با توجه به شرایط موجود در بازار سرمایه، در لایحه بودجه از بورس حمایت لازم را انجام دهد.
 
به عنوان مثال نرخ فروش خوراک شرکت‌های پتروشیمی به خصوص نرخ خوراک گاز طبیعی، در لایحه بودجه حائز اهمیت است؛ هر چند این نرخ به قیمت ارز در بازار آزاد نیز وابستگی شدیدی دارد اما در مجموع پیش‌بینی درباره احتمال سودآوری یا زیان این شرکت‌ها به تعیین نرخ فروش خوراک شرکت‌های پتروشیمی در لایحه بودجه بستگی دارد.
 
درباره نرخ بهره بین بانکی نیز سهامداران بازار سرمایه منتظر اعلام آن هستند. بانک مرکزی وعده کاهش این نرخ را داده است اما باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.
آخرین وضعیت قیمت دلار در کشور
 
قیمت دلار در چند روز اخیر در بازار آزاد با تغییر قیمتی مواجه نشده است. معامله گران دلار را در بازار آزاد مشابه ۲ روز قبل به قیمت ۳۵ هزار تومان خرید و فروش کردند. دلار در صرافی ملی، امروز به ۲۹,۴۴۶ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۱.۰۲ درصدی را ثبت کرده است.
 
همچنین  دلار در بازار متشکل، به ۳۰,۶۰۰ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۲ درصدی را شاهد بوده است. لازم به ذکر است که دلار در سامانه سنا، امروز به ۲۹,۴۴۶ تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، افزایش ۱.۳۳ درصدی را ثبت کرده است. دلار کانادا نیز در بازار، روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۵۲ تومان کاهش، ۲۶,۱۴۸ تومان نرخ گذاری شد.
 
دلار همچون همیشه تاثیر زیادی از رویدادهای اقتصادی و سیاسی کشور می‌گیرد. در مورد مسائل خارجی مثلا رابطه بین ایران و آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت دلار در بازار دارد. با این وجود رویدادهای داخلی نیز تاثیر خود را بر میزان تقاضای دلار، افزایش نقدینگی به بازار با کاهش سود سپرده‌های بانکی، تقاضای دلار برای سفرهای خارجی، درخواست دلار برای واردات کالا و تقاضای کاذب دلار به دلیل فشار و فضای روانی در داخل از جمله عوامل نوسان قیمت دلار در ایران است.
 
 آخرین وضعیت بازار ارز دیجیتال
 
بیت کوین در هفته گذشته با سقوط ۲۲ درصدی روبرو شد و به کمترین مقدار خود در ۲ سال اخیر رسید. کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد بیت کوین روند سقوط را ادامه دهد و یک کف قیمت جدید را به ثبت برساند.
 
همچنین در اثر فروپاشی سومین صرافی ارز دیجیتال بزرگ در جهان، بازار ارز دیجیتال با بحران نقدینگی روبرو شده است که همین امر باعث می‌شود رمزارزها در وضعیت زمستانی حال حاضر، طولانی‌تر از دوره‌های قبل متوقف بمانند. لازم به ذکر است که روند نزولی FTX، سرمایه‌گذاران و خریداران بزرگ را نسبت به اکوسیستم ارزهای دیجیتال نا امید کرده است.
 
اعتماد سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال در اثر سقوط FTX از بین رفته است. کارشناسان معتقدند گذشتن از وضعیت حال حاضر بازار نیاز به زمان دارد کارشناسان تخمین زده‌اند که ارزهای دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۳ در همین وضعیت خواهند ماند.
 
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه در کشور
 
قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در روز جمعه ۱۴۰۱/۸/۲۷ در بازار یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان معامله می شود. قیمت فروش طلای  ۲۴ عیار در طلافروشی  یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان اعلام شده است. در بازار هر گرم طلای دست دوم به قیمت یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان خریداری می شود.
 
دورنمای بازار طلا و سکه مثبت ارزیابی می‌شود به این دلیل که این فلزات قیمتی همیشه از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. فعالان بازار بر این باورند که قیمت سکه در سال ۱۴۰۱ در کانال ۱۱ میلیونی تثبیت خواهد شد. تغییرات قیمتی طلا در چند ماه اخیر نیز اغلب تورمی و افزایشی مشاهده شده است و پیش بینی کارشناسان بر ادامه این روند را شاهد هستیم.
منبع: gostaresh