ریزش فروش در بازار خودرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آمارها نشان می‌ دهد با وجود آنکه سطح تولید در مهرماه امسال کاهش نیافته، اما میزان فروش خودروهای داخلی در این ماه 13هزار دستگاه کاهش یافته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد در همین دوره قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین 3درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در روزهای گذشته در کنار افزایش قیمت ارز، کاهش سطح عرضه خودرو بوده است. آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی در مهر ماه امسال به‌طور میانگین 3درصد رشد کرده ‌و میزان رشد قیمت برخی خودروها حتی فراتر از این میزان بوده است. به‌طور مثال، قیمت خودروهایی مانند سمند EF7 دوگانه‌سوز، پژو ۲۰۷ اتوماتیک‌MC، پژو‌۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک توربو، پژو پارس دوگانه‌سوز، کوئیک دنده‌ای، رانا پلاس پانوراما، کوئیک دنده‌ایR، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ از ابتدای مهر‌ماه تاکنون بین 6 تا 10درصد رشد کرده ‌است. به‌زعم کارشناسان، بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در این مدت ناشی از افزایش قیمت ارز بوده اما نکته قابل‌توجه این است که با وجود افت 4درصدی قیمت ارز در روز‌های پایانی هفته قبل، قیمت خودرو‌های داخلی نه فقط افت نکرد، بلکه به رشد خود ادامه داد. در چنین شرایطی مقایسه میزان فروش خودرو‌های داخلی در مهر‌ماه امسال در مقایسه با شهریور نشان می‌دهد سطح عرضه خودرو‌های داخلی از شرکت‌های خودرو‌ساز کاهش یافته و احتمالا این موضوع نقش تعیین‌کننده‌تری، در مقایسه با قیمت ارز، در افزایش قیمت خودرو‌های داخلی داشته است. این کاهش فروش شرکت‌های خودرو‌ساز در شرایطی اتفاق افتاده که سطح تولید با کاهش مواجه نشده و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان در سطوح قبلی در حال تولید خودرو هستند. احتمالا با این رویداد شاهد افزایش خودرو‌های دپو‌شده در کف پارکینگ در ماه‌های آینده خواهیم بود.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مهر‌ماه امسال جمعا 88هزارو800دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این میزان 253دستگاه بیشتر از ماه قبل از آن بوده است. با وجود این افزایش تولید تعداد فروش خودرو‌های سواری این شرکت‌ها 13درصد کاهش نشان می‌دهد. جمع کل خودرو‌‌های فروخته‌شده این 3شرکت در مهر ماه امسال 13هزارو 149دستگاه کاهش یافته است. طبق آمار‌های موجود این 3شرکت در مهر‌ماه امسال 85هزارو 939دستگاه خودرو فروخته‌اند درحالی‌که میزان خودرو‌های فروخته‌شده این شرکت‌ها در شهریور‌ماه 99هزار دستگاه بوده است.
 
بیشترین میزان افت فروش مربوط به ایران‌ خودرو بوده به‌ طوری که سطح فروش محصولات این شرکت در مهر‌ماه امسال 16درصد معادل 8هزار دستگاه افت کرده است. بعد از ایران‌خودرو بیشترین کاهش افت فروش مربوط به پارس خودرو بوده و میزان فروش محصولات این شرکت نیز 16درصد افت کرده است. سایپا نیز در همین مدت 3هزار دستگاه، معادل 8.2درصد، افت کرده است. در همین دوره نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها به‌طور میانگین 4درصد در مقایسه با شهریور رشد کرده است.
 
صرف ‌نظر از کاهش میزان فروش خودروهای سواری، در مهر‌ماه، آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودروهای داخلی به‌ صورت تجمیعی از ابتدای سال تاکنون به مرز 566هزار دستگاه رسیده است. طبق این اطلاعات در 7ماه سال قبل شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو جمعا 500هزار و 344دستگاه خودرو تولید کرده بودند که این میزان در 7ماه امسال با 13.1درصد رشد به 565هزارو 886دستگاه رسیده است. در این میان بیشترین رشد تولید مربوط به ایران‌خودرو بوده، تیراژ تولید در این شرکت 62هزار و 393دستگاه، معادل 25.8درصد، رشد کرده است. تیراژ تولید پارس‌خودرو نیز در این مدت 10.4درصد رشد کرده اما تولید در سایپا با افت 2درصدی مواجه بوده است.
 
این اطلاعات نشان می‌دهد خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تاکنون هر ماه به‌ طور میانگین 80هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در وزارت صنعت تفاوت فاحشی دارد. مقام‌های وزارت صنعت ابتدای سال‌جاری هدف نهایی تولید را در سال‌جاری 1.5میلیون دستگاه اعلام کرده بودند یعنی شرکت‌های خودروساز باید ماهانه 125هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند تا کفه ‌عرضه و تقاضا متعادل شود اما آمارهای موجود نشان می‌دهد سطح تولید فعلی شکاف معناداری با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده دارد ضمن اینکه رشد 13درصدی تولید در 7ماه امسال در مقایسه با سال قبل که میزان تولید به پایین‌ترین سطح خود در چند سال گذشته رسیده بود، ارقام چندان قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود که بتواند به تقاضای واقعی بازار پاسخ بدهد. قرار است در ماه‌های آینده از طریق واردات خودرو بخشی از نیاز بازار ‌پوشش داده شود اما هنوز از زمان واردات نخستین محموله خودرو‌های وارداتی اطلاع دقیقی در دست نیست.